زمانی که مردم جامعه از امید و سلامت روان برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، مشارکت، رضایت از زندگی و سلامت روانی اجتماعی افراد افزایش می‌یابد. بدین ترتیب آسیب‌های اجتماعی کاهش و انگیزه برای کار و تلاش در جامعه افزایش می‌یابد.

تاثیر امیدواری بر سلامت روان شما

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: امید به آینده از یک سو زمینه‌ساز سلامت روان افراد است و از سوی دیگر کسانی که از سلامت روان برخوردارند، نسبت به آینده خوشبین‌تر هستند.

به گزارش سلام نو فیروزه نریمیسا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش امید در سلامت روان اظهار کرد: امید به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه اجتماعی و سلامت روان، از متغیرهای تاثیرگذار بر کیفیت زندگی و شادابی افراد است. امید در واقع یک حالت روانی مثبت و برانگیزاننده انسان به کار و فعالیت است که می‌تواند هنگام گرفتاری به فرد کمک کند؛ همان گونه که فعالیت‌ها و موفقیت‌های افراد در موقعیت‌های دشوار و ظاهرا غیر ممکن موجب تقویت روحیه آن‌ها می‌شود.

وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که منشا هر پویایی و پیشرفتی در زندگی انسان امید است و امید به آینده یکی از نیازهای اساسی انسان است زیرا انسان ناامید نمی‌تواند در راه تحقق اهداف فردی و اجتماعی گام بردارد.

ایجاد سلامت روانی اجتماعی با افزایش امیدواری

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: در مفهوم دیگری، امید اجتماعی انتظار مثبت افراد از آینده و در نتیجه باور به وجود ظرفیت‌های مطلوب پیشرفت در جامعه است و باور به نبود آن ناامیدی را به دنبال خواهد داشت. افراد امیدوار روابط اجتماعی قوی با دوستان و خانواده دارند و امیدواری، هیجانات مثبت و خوش‌بینی بیشتر و عمر طولانی‌تری برای افراد به ارمغان می‌آورد.

وی بیان کرد: زمانی که مردم جامعه از امید و سلامت روان برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، مشارکت، رضایت از زندگی و سلامت روانی اجتماعی افراد افزایش می‌یابد. بدین ترتیب آسیب‌های اجتماعی کاهش و انگیزه برای کار و تلاش در جامعه افزایش می‌یابد.

نریمیسا گفت: در واقع امید عاملی برانگیزاننده است و افراد را قادر می‌کند مسیری را انتخاب کنند که به نتایج مثبت بینجامد. امید نمادی از سلامت روانی و توانایی باور داشتن به احساس بهتر در آینده است.

تعریف امید

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: امید نیروی لازم برای زندگی و بازتاب میزان رسیدن به نتایج و حالت خاصی شبیه به پیش‌بینی یک حالت و موقعیت خوب و خوشحال کننده است. امید یعنی تجسم روزهای خوب در آینده یا قبول داشتن تمامیت خود و زیستن به طور سالم و داشتن یک زندگی با مفهوم است.

مولفه‌های موثر بر امید

وی بیان کرد: نگاه مثبت به آینده، تلاش و پشتکار، حمایت اجتماعی، ادراک واقع‌بینانه از تجربه‌های فردی و اجتماعی گذشته و موفقیت در جامعه کنونی، معناداری و هدفمندی در زندگی، باور به قانونمندی هستی، اصلاح باور و نگاه مثبت به خداوند، تمایل به پویایی و ضروری دیدن آن، مثبت دیدن خوشبینی و امیدواری و تاب‌آوری برخی از مولفه‌های موثر بر امید هستند.

نریمیسا گفت: از نظر علوم رفتاری و روانشناختی، ناامیدی یک هیجان و احساسی است که به شدت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بهزیستی و ثبات روانی اجتماعی فرد را به خطر می‌اندازد و رشد و تعالی فرد را متوقف می‌کند، خلق غالب او را پایین آورده و او را در معرض خودانگاری منفی و ادراک خود ناکارآمدی قرار می‌دهد و مسیر حرکت فرد را تاریک و مبهم و او را با درماندگی مواجه می‌کند.  

وی افزود: بنابراین رفتار فرد تحت شعاع ناامیدی، بدون خودانگیختگی، انگیزه و رشد و پیشرفت قرار می‌گیرد و نسبت به آینده نیز دیدگاه منفی پیدا می‌کند. چنین احساسی فرد را ناتوان، درمانده، منزوی با خلق پایین و عدم لذت از زندگی و به اختلال افسردگی مبتلا می‌کند.

علل و عوامل موثر در بروز ناامیدی

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: تصور ناهماهنگی میان احساسات افکار و انتظارات فرد با واقعیت، داشتن الگوی تفکر نادرست و غیرمنطقی، قرار گرفتن در معرض اخبار و پیام‌های ناامید کننده، افسردگی، پرخاشگری، مشکلات رفتاری و اعتیاد، وجود برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمی مزمن و فقدان مهارت‌های مقابله‌ای کارآمد در موقعیت‌های پرتنش و استرس‌زا برخی از علل و عوامل موثر در بروز ناامیدی هستند.

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان افزود: بنابراین امید به آینده از یک سو زمینه‌ساز سلامت روان افراد است و از سوی دیگر کسانی که از سلامت روان برخوردارند نسبت به آینده خوشبین‌تر هستند.

وی بیان کرد: منظور از سلامت روان این است که فرد بتواند فعالیت‌های روزمره خود را به خوبی انجام دهد، با افراد خانواده و محیط خود ارتباط مناسب برقرار کند و رفتار نامناسب از نظر فرهنگ و جامعه خود نداشته باشد.

نریمیسا گفت: بهداشت روان، به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد نگرش مثبت، عوامل تهدیدکننده سلامت روان را شناسایی کنند و از امید به آینده بیشتری برخوردار باشند. فرد بانشاط، نیرومند و توانا می‌شود و در انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود بهتر عمل می‌کند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید