در میان جزیره های ایران، هرمز خاص و زیباست از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم جاهای دیدنی جزیره هرمز کجاست.

جاهای دیدنی جزیره هرمز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: این جزیره که در دهانه تنگه استراتژیک هرمز قرار گرفته یکی از مهمترین جزایر خلیج فارس است.

وسعت آن حدود ۴۲ کیلو مترمربع است و در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی قشم قرار دارد.

فاصله این جزیره تا سواحل جنوبی دریای عمان حدود ۷۸ کیلومتر است. بخش قابل توجهی از مساحت این جزیره(حدود ۸۰ درصد)را ارتفاعات و تپه های نمکی تشکیل داده اند.

از این رو میتوان از آن به عنوان یک جزیره استپی یاد کرد.

در فاصله شمالغربی تا شمال شرقی جزیره، دشت نسبتا" مسطحی به عرض حدود ۵/۱کیلومتر وبا وسعت حدود ۱۰ کیلومترمربع وجود دارد که دارای شیب ملایمی به سمت دریاست.

شهر هرمز در شمال این دشت واقع شده است.

بیشتر ناهمواریهای این جزیره در ناحیه جنوب و جنوب غربی جزیره قرار دارد و بلندترین نقطه این جزیره با ۱۸۶ متر ارتفاع از سطح دریا در مرکز جزیره قرار دارد.

سطح جزیره را طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده و طبقات نمکی به صورت تپههای نمکی بخش وسیعی از جزیره را در برگرفته است.

جزیره هرمز کجاست

جزیره هرمزه، جزیره‌ای در ۴۲ کیلومتری خلیج‌فارس است. شکل این جزیره از روی نقشه، شبیه یک مخروط ناتمام است. فقط یکی از روستاهای هرمز ساکنانی دارد و کسی در باقی قسمت‌های آن زندگی نمی‌کند.

جاهای دیدنی جزیره هرمز کجاست؟

اگر می‌خواهید به جزیره هرمز برسید، دو راه پیش روی شماست. راه اول این است که از طریق اسکله شهید حقانی بندرعباس به این جزیره برسید که بیش از نیم ساعت (بسته به جَو آب‌وهوایی و وضعیت دریا) طول می‌کشد.

جزیره هرمز به‌خاطر خاک سرخش مشهور است. رسوبات زمین‌شناختی و مواد معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است. بلندترین نقطه جزیره هرمز ۱۸۶ متر از سطح دریا فاصله دارد.

بهترین فصل برای مسافرت به هرمز، نیمه دوم سال است. اواسط پاییز تا اواخر زمستان که هوای مناطق خلیج‌فارس کاملا بهاری و مطبوع می‌شود، بهترین زمان برای تماشای هرمز دوست‌داشتنی است.

ا استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی و طی مسیر زمینی نیز می‌توانید به بندرعباس بروید. هرمز در فاصله ۸ کیلومتری این شهر قرار دارد.

بنابراین پس از ورود به بندرعباس، با مراجعه به اسکله حقانی و با استفاده از قایق می‌توانید به این جزیره زیبا برسید.

با توجه به فاصله اندک جزایر هرمز و قشم، پس از رسیدن به قشم، از طریق دریا و با طی مسیری ۵۰ دقیقه‌ای می‌توانید به هرمز برسید.

دیدنیهای جزیره هرمز

سطح جزیره از طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده است.

یکی از مهم‌ترین منبع درآمد مردم این منطقه استخراج و صدور خاک سرخ این جزیره معرفی می‌شود.

جاهای دیدنی جزیره هرمز کجاست؟

علاوه‌بر این زمین شناسان به خاطر وجود سنگ‌های رنگی و کانی‌های متفاوت و خاصی که در این منطقه وجود دارد به آن لقب موزه و بهشت زمین شناسی را داده‌اند و همین امر موجب شده که سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای تماشای دیدنی های جزیره هرمز به این منطقه سفر کنند.

بیایید در ادامه با دیدنی های جزیره هرمز آشنا شویم تا علت این نامگذاری را درک کنیم.

  1. خاک و سنگ‌های رنگی: یکی از دیدنی های جزیره هرمز وجود کانی‌ها و سنگ‌های زیبا و رنگارنگ است که لقب جزیره رنگین کمان را به آن داده و این جزیره را از دیگر جزایر جنوب متمایز کرده است.
  2. بیابان‌ها: جنگل‌ها و کوه‌های شگفت انگیزی که در اطراف این جزیره وجود دارند زیبایی‌های این جزیره را دو برابر کرده است و چشمان هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.
  3. کوه قرمز گِلَک: یکی دیگر از جاذبه‌های هرمز کوه قرمز گلک است که ارتفاعی حدود ۲هزار متر دارد و از خاک آن در صنایع سرامیک سازی، رنگسازی و حتی به عنوان یک ماده خوراکی استفاده می‌کنند.
  4. قصر بی بی گل: در غرب شهر هرمز یک قصر با ابعاد کوچک وجود دارد. مردم محلی هرمز به این قصر نسبت دو خواهر را داده‌اند. آنها معتقدند که در گذشته هفت خواهر به استان هرمزگان آمده‌اند که دو نفر از آنها در هرمز و بقیه در میناب، قشم و... قصرهایی برای حکومت داشتند. در سفر به این جزیره زیبا بازدید از این قصر دیدنی را فراموش نکنید.
  5. فرش خاکی هرمز: فرش خاکی هرمز از رنگ‌های متنوع و توسط بومیان این منطقه درست شده است. هر سال گردشگران بسیار زیادی برای دیدن این فرش با خاک‌های رنگارنگ به این جزیره سفر می‌کنند. البته این فرش خاکی هر چند وقت یکبار به دست باد و آب از بین می‌رود و ساکنان هرمز فرش جدیدی را خلق می‌کنند.
  6. کوه سفید: یکی دیگر از جاذبه‌های هرمز کوه سفید رنگی است که به دلیل سفیدی بیش از حدی که دارد به کوه برفی نیز شهرت دارد.
  7. دشت آهو یا دشت جبیر: دشت آهو هرمز نیز بسیار شگفت انگیز است و بدون شک در سفر به این جزیره حتما باید از دشت آهو و آهوهای بومی و زیبای این منطقه دیدن کنید.
  8. شنا و غواصی: اگر به غواصی علاقه دارید می‌توانید از تورهای نیم روزی غواصی هرمز استفاده کنید و از تماشای سواحل مرجانی، ماهی‌های زیبا، دلفین و جنگل‌های حرا لذت ببرید.
  9. دره رنگین کمان: این دره در هرمز واقع شده و بیشترین رنگ‌های این جزیره را به خود اختصاص داده است. رسوبات معدنی متفاوت باعث به وجود آمدن این رنگ‌ها می‌شوند. رسوبات معدنی متفاوت باعث به وجود آمدن رنگ‌های مختلف شده است. با نگاه کردن به این دره گویی یک رنگین کمان زیبا روی زمین پهن کرده‌اند. وجود رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد، سفید، نقره‌ای، سیاه و... جلوه‌ای خاص به این دره داده است. علاوه‌بر اینها در این دره یک سنگ بزرگ دیده می‌شود که به دو دستی که روبه آسمان هستند شبیه است و هنگام بارش باران آب از بین این دستان وارد گودال زیر آن می‌شود.
  10. جاهای دیدنی جزیره هرمز کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید