۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 55469868

میدان نقش جهان زیبا و تماشایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره مساحت میدان نقش جهان اصفهان بدانید.

مساحت میدان نقش جهان اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: میدان نقش جهان وسعت زیادی دارد به همین دلیل با مراجعه به آن می توانید وقت بسیار زیادی را در آن بگذرانید.

گشت و گذار در میدان نقش جهان اصفهان لذت بخش است زیرا هر قسمت آن به منزله یک بنای تاریخی است.

در هر ساعت از شبانه روز چشم انداز این میدان زیبایی خاص خودش را دارد.

آثار تاریخی به جای مانده در این میدان هنوز زیبایی های خود را حفظ کرده اند.

حجره هایی که در اطراف میدان قرار گرفته اند علاوه براین که یک مرکز خرید مهم در اصفهان هستند، جلوه زیبایی نیز دارند به دلیل قدمت بناها، جزو آثار تاریخی به شمار می روند.

میدان نقش جهان در اصفهان

میدان نقش جهان که به صورت رسمی با عنوان میدان امام شناخته می‌شود، میدان مرکزی شهر اصفهان است و بخشی از یک مجموعه تاریخی به شمار می‌رود.

آنچه که این میدان را از سایر همتایانش متمایز می‌کند شکل مستطیلی آن است که با ظاهر دایره‌ای یا بیضی شکلِ بسیاری از میادین معمول و رایج، تفاوت دارد.

این میدان مستطیلی، ۵۶۰ متر و ۱۶۰ متر عرض دارد و یا به عبارت دیگر طول آن با ۴۳۰ قدم و عرض آن با ۱۶۰ قدم طی می‌شود.

مساحت میدان نقش جهان اصفهان

برای درک گستردگی و جذابیت این میدان کافی است بدانید که نقش جهان از میدان سرخ مسکو که یکی از گسترده‌ترین و مشهورترین میدان‌های جهان است، وسعت بیشتری دارد.

میدان بزرگ و مشهور شهر بروکسل بلژیک نیز با ابعاد ۶۸*۱۱۰ متر، پهنه‌ای کمتر از یک دهم میدان نقش جهان را به خود اختصاص داده است.

میدان نقش جهان در مقایسه با میدان کنکورد پاریس، دارای برتریِ تاریخی است و پس از میدان تیان آنمن (Tiananmen Square) در پکن به عنوان دومین میدان بزرگ جهان نیز شناخته می‌شود.

این میدان میزبان تعدادی از آثار تاریخی است و بناهای متعددی را در آغوش خود دارد؛ برای همین است که با بازدید از این میدان با یک تیر چند نشان می‌زنید و بخش مهمی از گنجینه اصفهان را خواهید دید.

با ورود به مجموعه نقش جهان، به فضایی متفاوت از شهر وارد می شوید. این میدان در میان خود، حوض بزرگی دارد که زیبایی رقص فواره هایش زبانزد خاص و عام است.

گذرگاه های متعدد به شما اجازه می دهند که به راحتی در جای جای میدان حرکت کنید و از تماشای زیبایی های آن لذت ببرید.

در دو ضلع این میدان بناهای مذهبی و مساجد قرار دارند و در ضلعی دیگر یک کاخ تماشایی مشاهده می شود.

ورودی بازار اصفهان نیز از همین میدان است که شما را به دنیایی تاریخی و متفاوت دعوت می کند. دور تا دور میدان، غرفه ها یا مغازه هایی وجود دارند که اجناسی ناب از صنایع دستی را ارایه می دهند و با کالاهای شان چشم شما را به خود خیره می کنند.

همه چیز آن قدر شگفت و دیدنی است که فراموش می کنید به درون بناها قدم بگذارید و دوست دارید زمان بیشتری را شاهد این زیبایی ها باشید.

شاید به خاطر همین است که نیمکت های سنگی نیز در میدان وجود دارند تا بر روی‌شان بنشینید و برای لحظاتی غرق در جریان زندگی مردمان اصفهان در نقش جهان شوید.

مساحت میدان نقش جهان اصفهان

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

اگر می خواهید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به این میدان بروید، می توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • اتوبوس: برای رسیدن به میدان نقش جهان از طریق اتوبوس باید از اتوبوس های خط میدان امام حسین (ع) - باغ غدیر ترمینال شرق و یا خط میدان امام حسین (ع) - هشت بهشت ترمینال خوراسگان استفاده کنید و در ایستگاه میدان امام پیاده شوید.
  • مترو: در صورت تمایل به استفاده از مترو، خودتان را به ایستگاه میدان امام حسین برسانید و با استفاده از تاکسی به میدان نقش جهان بروید.

میدان نقش جهان اصفهان تاریخچه

قبل از اینکه اصفهان را به عنوان پایتحت صفویه انتخاب کنند در محل میدان امام کنونی باغی وجود داشت که محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آق‌قویونلوها بود و به آن نقش جهان می‌گفتند.

در سال ۱۰۱۱ قمری شاه عباس صفوی دستور می‌دهد در باغ نقش جهان میدانی بسازند.

پس از آن در دوره شاه سلیمان، شاه سلطان حسین و در دوره قاجار این میدان به دست فراموشی سپرده شد و بخش‌هایی از آن تخریب گردید.

در زمان حکومت رضا شاه دستور مرمت و بازسازی این میدان داده می‌شود و میدان را به شکل امروزی در می‌آورند.

خوب است بدانید میدان امام اصفهان در گذشته مرکز تجمعات مذهبی و سیاسی بوده است و علاوه‌بر آن در فضای میانی میدان برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی و بازی‌هایی مثل چوگان، قاپون اندازی و... استفاده می‌کردند.

میدان نقش جهان با مساحت ۸۵ هزار مترمربع به شکل مستطیل و به دستور شاه عباس اول با الگو گرفتن از باغ نخجوان آذربایجان ساخته شد.

مساحت میدان نقش جهان اصفهان

معماری میدان و بناهای تاریخی اطراف آن حاصل هنر معماران و هنرمندان برجسته ایرانی همچون شیخ بهائی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی است.

میدان امام همراه با بناهای تاریخی اطراف میدان شاهکاری از معماری ایرانی در دوره صفوی را نشان می‌دهد.

این میدان با چند درجه انحراف شمالی جنوبی ساخته شده به طوری که مسجد امام (در ضلع جنوبی) به سمت قبله قرار دارد و هنر معماران قدیمی و اصیل ایرانی را به رخ می‌کشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید