غذای سگ‌های حساس در گوارش باید قابلیت هضم بالایی داشته و منبع غنی از پروتئین حیوانی و گیاهی قابل هضم، کربوهیدرات‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد تا به خوبی مواد مغذی مورد نیاز بدن این حیوانات دوست داشتنی را فراهم کند.

بهترین غذا برای سگ هایی که مشکل گوارشی دارند

مشکلات گوارشی در سگ‌ها اغلب با تغییر در وضعیت ظاهری، عادات غذایی و یا تغییر در شکل مدفوع بروز می‌کند، بدون شک استفاده از تغذیه سالم و فاقد مواد حساسیت زا می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل در آن‌ها جلوگیری کند، به همین دلیل با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم تا با بررسی انواع مشکلات گوارشی و علائم آن و انتخاب رژیم غذایی مناسب، شما را در خرید بهترین غذای سگ برای درمان بیماری‌های گوارشی یاری کنیم.

بیماری‌های رایج گوارشی در سگ‌ها

اغلب بیماری‌های گوارشی با بررسی علائم بالینی توسط دامپزشک و انجام آزمایشات مشخص می‌شود، این مشکلات معمولاً به دلایل ژنتیکی که در نژادهای‌هایی مانند گلدن رتریور، ژرمن شپرد و بردر کولی رایج‌تر است و بر اثر تغذیه ناسالم، ترشح نا مناسب آنزیم‌های گوارشی، عفونت‌های باکتریایی، آلرژی غذایی و... در سگ‌ها بروز می‌کند، در این قسمت از مقاله برای آشنایی بیشتر به طور کامل به بررسی شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در سگ‌ها می‌پردازیم:

  • کولیت :

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی که بر اثر التهاب روده بزرگ به وجود می‌آید و با ایجاد درد ناحیه شکم و اسهال در سگ‌ها نمایان می‌شود، در این بیماری محتویات روده به طور مکرر خارج شده و باعث ایجاد زخم و ترشح مخاط در لایه داخلی روده می‌گردد.

  • گاستریت ( ورم معده ) :

این بیماری به صورت حاد و مزمن در سگ‌ها بروز کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی مانند انسداد روده، زخم معده و عفونت می‌گردد که از مهم‌ترین نشانه‌های گاستریت می‌توان به افزایش ترشح اسید معده، استفراغ همراه با خون، درد شکمی، بی اشتهایی و ضعف اشاره کرد.

  • گاستروآنتریت :

این بیماری با درگیر کردن معده و روده سگ و بروز دردهای شکمی، اسهال و استفراغ خونی، رنگ پریدگی لثه، کم آبی بدن، کاهش دمای اندام‌ها مشخص می‌گردد که از بهترین روش‌های تشخیص گاستروانتریت می‌توان به انجام آزمایش مدفوع، آزمایش خون و عکسبرداری رادیولوژی از ناحیه شکم اشاره کرد.

  • پانکراتیت

التهاب لوزالمعده ( پانکراس ) که بر اثر ترشح نا مناسب آنزیم‌های گوارشی به وجود می‌آید و باعث بروز استفراغ مداوم، درد شکمی، کم آبی بدن و بی‌حالی شدید در سگ‌ها می‌گردد. علائم پانکراتیت معمولاً بر اثر خوردن غذاهای پرچرب و فاسد شدت پیدا می‌کند و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به غش کردن و حتی مرگ سگ‌ها شود.

  • سوءجذب روده کوچک

وجود التهاب در روده کوچک می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی متعددی مانند عدم جذب مواد مغذی، کاهش وزن، اسهال مداوم، بی اشتهایی و بی حالی ایجاد کند.

علائم مشکلات گوارشی در سگ‌ها

بهترین غذا برای سگ هایی که مشکل گوارشی دارند

بیماری‎‌های دستگاه گوارش در سگ‌ها علائم شناخته شده‌ای دارد و معمولاً با توجه در هضم و دفع غذا، ناتوانی در جذب مواد مغذی و کاهش وزن می‌توان به وجود آن پی برد. مسلماً شناخت نشانه‌های رایج و انجام اقدامات درمانی تحت نظر دامپزشک می‌تواند از حاد شدن بیماری جلوگیری کرده و زندگی دوباره‌ای برای این حیوانات دوست داشتنی ببخشد، در ادامه برای آشنایی بیشتر شما صاحبان پت به بررسی کامل علائم رایج مشکلات گوارشی در سگ‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. اسهال

افزایش فعالیت روده و مدفوع آبکی در سگ‌ها از اصلی‌ترین نشانه‌های بروز مشکل در دستگاه گوارش به شمار می‌رود و در صورتی سگ‌تان به طور مکرر این علائم را دارد؛ لازم است که وضعیت تغذیه‌ای آن‌ها را بررسی کرده و آن را به دامپزشک اطلاع دهید.

  1. استفراغ

بالا آوردن غذاهای هضم نشده و حالت تهوع در سگ‌ها از اصلی‌ترین نشانه‌های مشکلات گوارشی به شمار می‌رود و در صورت استمرار می‌تواند باعث بروز کم‌آبی و بی‌حالی در آن‌ها شود.

  1. یبوست

احساس درد هنگام دفع و سفت شدن مدفوع ( یبوست ) در سگ‌ها بسیار آزار دهنده بوده و می‌تواند ناشی از یک مشکل گوارشی باشد.

  1. تغییر اشتها

اکثر سگ‌هایی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند؛ معمولاً تمایلی به غذا خوردن نشان نمی‌دهند و علائمی مانند دردهای شکمی و نفخ را تجربه می‌کنند.

  1. کاهش وزن

اغلب ناراحتی‌های گوارشی معمولاً بر اثر بروز اسهال مداوم و بی اشتهایی باعث عدم جذب مواد مغذی بدن سگ‌ها شده و کاهش وزن محسوسی را به دنبال خواهد داشت.

  1. خشکی و خارش پوست

وجود مشکلات پوستی ارتباط مستقیمی با وضعیت سلامت روده داشته و بروز رفلاکس، بیماری‌های التهابی روده و ترشح نا مناسب آنزیم‌های روده منجر به التهاب، خارش و خشکی پوست سگ‌ها می‌گردد.

  1. رفلاکس معده

برگشت اسید معده به مری یک هشدار جدی در وضعیت سلامت سگ‌ها بوده و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند التهاب مری و زخم معده شود.

بهترین غذا برای سگ‌های حساس در گوارش

بهترین غذا برای سگ هایی که مشکل گوارشی دارند

غذای سگ‌های حساس در گوارش باید قابلیت هضم بالایی داشته و منبع غنی از پروتئین حیوانی و گیاهی قابل هضم، کربوهیدرات‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد تا به خوبی مواد مغذی مورد نیاز بدن این حیوانات دوست داشتنی را فراهم کند. مواد غذایی تجاری با فرمولاسیون ویژه‌ای از با کیفیت ترین مواد اولیه قابل هضم، فاقد مواد افزودنی شیمیایی و دارا بودن طعم لذیذ اشتهای سگ‌های بد غذا را تحریک کرده و به حفظ سلامت و درمان بیماری گوارشی آن‌ها کمک خواهد کرد، که از بهترین محصولات غذایی تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای سگ رویال کنین گاسترو سگ اینتستینال
  • غذای خشک سگ گاسترو اینتستینال فایبر رویال کنین
  • غذای سگ رویال کنین مدل گاسترو لوفت
  • غذای خشک توله سگ رویال کنین گاسترو اینتستینال

ترکیبات غذایی مناسب سگ با معده حساس

بهترین غذا برای سگ هایی که مشکل گوارشی دارند

برای تغذیه سگ‌هایی که سابقه ناراحتی گوارشی دارند؛ لازم است با مشورت دامپزشک و متخصص تغذیه حیوانات رژیم غذایی متعادل و فاقد هر گونه مواد آلرژی زا برای وعده‌های غذایی حیوان خانگی‌تان فراهم کنید، همچنین با توجه به تاثیر مثبت برخی از مواد خوراکی و مکمل‌ها در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش می‌توانید از غذاهای تجاری که حاوی ترکیبات زیر هستند؛ استفاده نمایید:

  • فیبر:

فیبر نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده بزرگ داشته و با ایجاد احساس سیری به کنترل وزن سگ‌ها کمک می‌کند.

  • پروبیوتیک:

مواد پروبیوتیک با تنظیم فلور روده و افزایش باکتری مفید نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارند و با ترشح آنزیم‌ها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کنند.

  • مکمل‌های تقویتی

ویتامین‌ B۱۲ و ویتامین C نقش مهمی در هضم بهتر مواد غذایی دارند و در صورت کمبود آن در بدن سگ‌تان می‌توانید با مشورت دامپزشک از مکمل‌های تقویتی خوراکی و تزریقی موجود در بازار استفاده کنید.

  • اسیدهای چرب:

اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ با افزایش باکتری‌های مفید روده و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌توانند تا حد زیادی مشکلات مربوط به روده بزرگ و کوچک را رفع کنند.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد؛ ناراحتی‌های گوارشی از شایع‌ترین بیماری‌های نژادهای مختلف سگ بوده و شناخت دلایل و علائم بروز آن تاثیر بسیاری در درمان به موقع آن دارد و لزوم داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سگ‌های حساس در گوارش در کنار اقدامات تحت نظر دامپزشک از بهترین روش‌ها برای حل مشکلات گوارشی به شمار می‌رود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید