پایتخت پارک های زیبایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره پارک جمشیدیه؛ جاذبه ای خارق العاده در تهران بدانید.

پارک جمشیدیه؛ جاذبه ای خارق العاده در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: بوستان جمشیدیه یکی از پارک‌های مشهور تهران است که با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در شمال این شهر قرار دارد.

این بوستان از شمال با کوه کُلَک‌چال و از جنوب با باغی به نام دولو همسایه است، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از پارک ملت دومین پارکی است که مردم تهران، به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کنند و آن را از جاذبه‌های برتر شهرشان می‌دانند.

یکی از دلایلی که این بوستان را به تفرجگاهی پرطرفدار تبدیل کرده، این است که همه اقشار جامعه و از هر گروه سنی می‌توانند در آن فرصتی برای خوشگذرانی بیابند و لحظاتی شیرین را برای خود خلق کنند.

کوهنوردان به این بوستان می‌آیند تا گرد هم جمع شوند و راه‌شان را به سمت کلک‌چال و کوه‌های شمال تهران و رشته کوه البرز ادامه دهند، مسن‌ترها فضای این پارک را برای کسب آرامش برمی‌گزینند و برخی نیز با کافه‌ها و رستوران‌ها خودشان را سرگرم می‌کنند.

درباره پارک جمشیدیه

آب و هوای بسیار خوب این پارک یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن به شمار می‌آید که وابسته به موقعیت جغرافیایی آن است.

این پارک در شمال شهر تهران در نزدیکی کوهپایه دماوند قرار گرفته است و در اغلب ماه‌های سال خنک یا بسیار سرد بوده و به دلیل این مجاورت با کوه‌های شمال تهران، همیشه یکی از اولین مکان های پوشیده از برف در پایتخت است.

پارک جمشیدیه؛ جاذبه ای خارق العاده در تهران

پارک جمشیدیه در ۱۸ کیلومتری محله نیاوران در نزدیکی دارآباد، واقع در بین دیواره‌های صخره‌ای کوه کلکچال، خیابان جمشیدیه و جاده کلکچال قرار دارد.

یکی از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد جمشیدیه، کف ناهموار صخره‌ای آن است که انسان را به یاد طبیعت پاک‌های جنگلی می‌اندازد. منظره‌ای از تهران که از این پارک پیداست، یکی از زیباترین منظره‌های این شهر است.

از داخل پارک می‌توان به دامنه‌های کلکچال رسید و مسیر پیاده روی را تا قله کوه ادامه داد.

پارک جمشیدیه تنها یک بوستان نیست. در دهه هفتاد، بخشی به اندازه ۱۶ هکتار به آن افزوده شد که به پاس خدمات فردوسی، شاعر بزرگ حماسه‌سرای ایرانی، به نام ایشان نام‌گذاری شد.

پارک فردوسی عضوی جدانشدنی از پارک جمشیدیه است و دیگر کمتر کسی آن را مجموعه‌ای جدا می‌داند. بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک جهت گل‌کاری و باغ گیاه‌شناسی اختصاص داده شده است و ترکیب دو عنصر سنگ و گیاه جلوه‌ای متفاوت به آن بخشیده است.

به همین خاطر یکی از پربازدیدترین بخش‌های پارک جمشیدیه است. معماری این بخش از بوستان بر عهده مهندس غلامرضا پاسبان حضرت بوده است و ایشان نیز در ادامه کار مهندس دیبا، سعی در حفظ عناصر طبیعی و اصلی محوطه داشتند تا طبیعت دستخوش تغییر بی‌دلیل نشود.

در حقیقت بیشتری دلیلی که مردم محلی و مجموعا مردم شهر تهران را به پارک جمشیدیه می‌کشاند، محیط مناسب با آب و هوای مطلوب و مطبوع آن جهت پیاده‌روی است.

با وجود آلودگی آزاردهنده‌ای که در سطح پایتخت پراکنده است، محیط‌های سالمی چون پارک جمشیدیه برای تنفس بهتر و لذت بردن از محیط طبیعی بسیار مناسب هستند.

شما می‌توانید یک کفش مناسب پیاده‌روی به پا کنید و از راه رفتن تنهایی یا با خانواده و دوستانتان در این پارک زیبا لذت ببرید.

پارک جمشیدیه؛ جاذبه ای خارق العاده در تهران

قدم زدن و عبور از میان سنگفرش‌های بوستان و شنیدن صدای پرندگان به شما آرامش خاصی می‌دهد؛ بویژه اگر در یک روز خلوت به پارک بروید متوجه خواهید شد که نبض زندگی چگونه در حال تپیدن است و طبیعت چگونه به حیات خود ادامه می‌دهد.

مسیر رفتن به پارک جمشیدیه

پیش از آنکه ایده ایجاد یک بوستان عمومی مطرح شود، قرار بر این بود که یک سرای سالمندان در موقعیت کنونی پارک جمشیدیه احداث شود تا مسن‌ترها بتوانند در فضایی به دور از شهر و شلوغی ها و سرشار از آرامش و هوای پاک، به زندگی خود ادامه دهند.

در آن زمان، املاک زیادی در تهران به طایفه دولو که از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار بودند تعلق داشت و نام مهندس جمشید دولو قاجار نیز به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده بود.

وی که از مالکان بزرگ تهران به شمار می‌رفت، ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به همسر پهلوی دوم بخشید و نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

سرانجام ایده احداث خانه سالمندان نتوانست نظر مسئولان را به خود جلب کند و در سال ۱۳۵۶ این منطقه به شکل یک پارک عمومی در آمد. نام این پارک را به یاد صاحب اولیه آن یعنی جمشید دولو قاجار، جمشیدیه نهادند.

طی چند سال این بوستان که در شمالی‌ترین نقطه پایتخت قرار داشت، به شهرت رسید و میزبان علاقمندان بسیاری شد.

آدرس: شهر تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

زمان بازدید: همه روزه از ۰۶:۰۰ تا ۲۴:۰۰

پارک جمشیدیه؛ جاذبه ای خارق العاده در تهران

اتوبوس: سوار بر اتوبوس‌های خط تجریش- جماران شوید و در ایستگاه مدرسه یادگار امام که سر خیابان امیدوار است پیاده شده و به وسیله تاکسی و یا پیاده‌روی به جمشیدیه برسید. البته این پیاده‌روی به دلیل طولانی بودن مسیر و شیب خیابان کمی سخت است.

خطوط BRT: می‌توانید با استفاده از خط هفت اتوبوس‌های BRT (مسیر میدان راه‌آهن - تجریش) به تجریش بروید و از آنجا به وسیله تاکسی یا اتوبوس خودتان را به جمشیدیه برسانید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید