اردبیل جاذبه های طبیعی و گردشگری جالبی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره دریاچه شورابیل؛ جاذبه ای منحصر به فرد بدانید.

دریاچه شورابیل؛ جاذبه ای منحصر به فرد

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر اردبیل در استان اردبیل با آب و هوای سرد و کوهستانی و در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده بازرگان اهمیت این شهر را دو چندان کرده است.

علاوه بر آن جاذبه‌های گرشگری و طبیعی موجود در این شهر آن را به یک منطقه گردشگری و توریستی تبدیل کرده و هر ساله گرشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی اردبیل دریاچه شورابیل نام دارد. این دریاچه تنها دریاچه در قلب شهر است که به صورت طبیعی شکل گرفته است.

دریاچه شورابیل کجاست

دریاچه شورابیل از بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل شهری ایران در اردبیل است که وسعت آن به حدود ۱۸۰ هکتار می‌رسد.

این دریاچه با امکانات متنوع، از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از پیاده روی در مسیر سلامت اطراف این دریاچه و گشت‌وگذار در این منطقه در طول سال از دریاچه شورابیل بازدید می‌کنند.

دریاچه شورابیل در گذشته تالابی بزرگ با آب شور در شمال غربی ایران به شمار می‌رفت که در طول سال‌های اخیر میزان قابل‌توجهی از شوری خود را از دست داده است.

دسترسی مناسب به دریاچه شورابیل محبوبیت این دریاچه را میان ساکنان اردبیل و مسافران دوچندان می‌کند.

دریاچه شورابیل؛ جاذبه ای منحصر به فرد

در اطراف دریاچه شورابیل امکانات متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند و ظرفیت‌های گردشگری برجسته، این دریاچه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان اردبیل تبدیل کرده‌اند.

بسیاری از مکان‌های آموزشی و نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در اطراف این دریاچه قرار گرفته‌اند. ارتفاع بالای دریاچه شورابیل از سطح دریا، سبب سرمای هوا در این ناحیه در بیش از نیمی از سال و خنکی آن در فصل‌های بهار و تابستان می‌شود؛ به همین دلیل این دریاچه منطقه‌ای مناسب برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌رود.

دریاچه شورابیل در طول سال از گونه‌های متنوع پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند؛ اما به‌دلیل بافت شهری اطراف این دریاچه خبری از سایر حیوانات نیست.

اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری از معروف‌ترین گونه‌های مهاجر در این منطقه هستند و حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا از پرندگان بومی این منطقه به شمار می‌روند.

به‌دلیل شوری آب دریاچه شورابیل تا سال‌ها گونه‌های گیاهی در اطراف آن رشد نمی‌کردند، اما با کاهش شوری آب این دریاچه در سال‌های اخیر، جنگل‌های مصنوعی در حوالی این دریاچه ایجاد کرده‌اند.

برای بازدید از دریاچه شورابیل باید نخست به اردبیل بروید. این دریاچه در جنوب غربی این شهر قرار دارد و مسیرهای مختلفی از داخل شهر، دسترسی به دریاچه شورابیل را میسر می‌کنند.

خیابان‌ها و بزرگراه‌های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر به این دریاچه دسترسی دارند.

از میدان بسیج در شمال غربی این دریاچه دسترسی مناسبی به دریاچه شورابیل وجود دارد. از این میدان باید وارد خیابان عطایی شوید و کمی جلوتر از ورودی فرعی بزرگراه میلاد به میدان عوض‌زاده برسید.

دریاچه شورابیل؛ جاذبه ای منحصر به فرد

از سوی مقابل بزرگراه میلاد در میدان عوض‌زاده، یعنی بلوار برزگر می‌توانید خود را به جاده دور دریاچه شورابیل برسانید.

اگر قصد استفاده از تفریحات خاصی در اطراف این دریاچه را دارید، بسته به محل مورد نظر خود باید مسیرهای دیگری را انتخاب کنید.

خیابان دانشگاه در شرق دریاچه شورابیل دسترسی به شهربازی و باغ بهشت را میسر می‌کند و بزرگراه میلاد به بخش زیپ لاین این مجموعه نزدیک‌تر است.

  • آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

علت تشکیل دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل با عمق ۲۰ متر و مساحت ۱۲۰ هکتار یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل به حساب می‌آید. آب این دریاچه از طریق چشمه‌ها و رودخانه بالخو چای و همچنین نزولات آسمانی تامین می‌شود.

زمین شناسان معتقدند که شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی در حریم شهری اردبیل به وجود آمده است.

این دریاچه در گذشته آب بسیار شوری داشته، به همین دلیل نام شورابیل را به خود گرفته است. مطالعات زمین شناسی که روی این دریاچه انجام شده، نشان می‌دهد که دریاچه شورابیل قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد.

جالب است بدانید که امروزه با اضافه کردن آب شیرین به دریاچه، علاوه بر زیاد شدن وسعت آن شوری آب نیز در حد قابل توجهی کم شده به طوری‌که که گونه‌ای از ماهی قزل آلا در آنجا در حال رشد و پرورش است.

دریاچه شورابیل؛ جاذبه ای منحصر به فرد

زندگی انواع نواع پرندگان از جمله پلیکان‌های خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه، مرغابی، خوتکا، حواسیل، چنگر، آنگوت و… در این دریاچه زیبایی و جذابیت آن دو چندان شده است.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که زمستان این دریاچه هم زیبایی‌های خاص خود را دارد و هر ساله صدها پرنده مهاجر در پاییز از روسیه به سمت این دریاچه حرکت می‌کنند و زمستان را در این تالاب می‌گذرانند.

تماشای این پرنده‌ها و دریاچه‌ای یخ زده بسیار لذت بخش و مناشب برای علاقه‌مندان به عکاسی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید