شیرازگردی هر گردشگری را به وجد می آورد از این رو با ما همراه باشید و درباره مسجد مشیر؛ جاذبه ای تماشایی و ممتاز در شیراز بدانید.

مسجد مشیر؛ جاذبه ای تماشایی و ممتاز در شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد مشیر یکی از زیباترین مساجد و دیدنی های شیراز است که بین سال‌های ۱۲۶۵ تا ۱۲۷۴ هجری قمری توسط «میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک» ساخته شد.

این مسجد تاریخی و دیدنی در خیابان قاآنی شمالی، در محله بازار ارامنه قرار دارد.

در پیشانی شبستان طاق‌نمای مرتفعی است که آیات قرآنی را با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نگاشته‌اند و بر فراز این شبستان دو گلدسته کاشی‌کاری به‌ چشم می‌خورد.

همچنین در سمت شرق مسجد طاق‌نمای بلندی دیده می‌شود که با کاشی مقرنس‌کاری شده است و کتیبه‌ای به خط ثلث از آیات قرآنی دارد.

این بنا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با مسجد مشیر

مسجد مشیرالملک ، مرواریدی در گردشگری شیراز در محله سنگ سیاه شیراز است که از بناهای تاریخی مهم استان محسوب می‌شود.

این مسجد توسط حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است.

در شمال مسجد شبستان کوچکی قرار دارد که با کاشی‌های رنگی منقوش زیبایی پوشیده شده و سقف دو زاویه شمالی آن به طرز زیبایی با کاشی‌های زیبا مقرنس‌کاری شده است.

مسجد مشیر؛ جاذبه ای تماشایی و ممتاز در شیراز

در پیشانی شبستان طاق‌نمای مرتفعی وجود دارد که آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نوشته شده و بر فراز این شبستان دو گلدسته کاشی‌کاری ساخته شده است.

در سمت شرق مسجد طاق‌نمای بلندی دیده می‌شود که به شکلی زیبا با کاشی مقرنس‌کاری شده و کتبیه‌ای به خط ثلث از آیات قرآنی دارد.

در پشت طاق‌نما دالان و در بزرگ مسجد است که به بازارچه ارمنی‌ها گشوده می‌شود.

این مسجد همچنین دارای یک محراب کاشی‌کاری بسیار زیباست که بر آن سوره توحید با خط نسخ خوب نگاشته شده است.

وسط مسجد حوضی به طول ۲۵ متر و عرض ۱۰ متر ساخته شده است. این حوض از سنگ یکپارچه ساخته شده و سابقاً آن را با آب خیرات پر می‌کرده‌اند.

حاجی میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک والی فارس، در سال ۱۲۶۵ه.ق آن را به اتمام رساند.

این مسجد از جهت استحکام و معماری همانند مسجد وکیل شیراز است.

در ناحیه شمالی مسجد، شبستان کوچکی وجود دارد که دیوارها و سقف آن از کاشی های رنگین پوشیده شده است. سقف و دو زاویه شمالی آن نیز با کاشی، مقرنس کاری شده است.

در پیشانی شبستان، طاق نمای بلندی وجود دارد که بر روی آن آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث بر روی کاشی نگاشته شده است و در پایان آن تاریخ ۱۲۷۰ه.ق قید شده است.

در کنار و پشت این شبستان، شبستان متروکه دیگری وجود دارد که آن را مقصوره می نامیدند.

مسجد مشیر؛ جاذبه ای تماشایی و ممتاز در شیراز

بازدید از مسجد مشیر

یکی از زیباترین فصول سال برای بازدید از شهر شیراز، فصل بهار است. چرا که در این فصل شکوفه های بهاری و نو شدن باغ رنگ ها و جلوه های بسیار زیبایی به این باغ می دهند که حالی خوش به هر بازدید کننده ای پس از قرارگیری در این فضا دست می دهد.

شما می توانید از مسجد مشیر الملک شیراز در تمام فصول دیدن کنید ولی در بهار گل کاری های موجود در فضای مسجد مشیر الملک شیراز جلوه و زیبایی دو چندانی می یابند.

از آن جایی که معماری مسجد و بنا های داخل آن در تمام فصول یکسان است، موجب می شود تا شمار گردشگران در تمامی چهار فصل سال از بازدید و گردش و بازدید از این مسجد به شدت لذت ببرند.

مسجد مشیر شیراز اکنون به مکانی برای بازدید گردشگران و مسافرانی که به شیراز سفر می کنند، تحقیق و تفحص تبدیل شده است.

همانطور که گفته شد لوکس ویلا پیشنهاد می کند برای مشاهده مسجد عصرگاه بهار را انتخاب کنید. درهای مسجد هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر باز است و امکان بازدید از مسجد مشیر الملک در ساعات اقامه نماز وجود دارد و بازدید از این مسجد به صورت کاملا رایگان است.

اگر از تهران به شمت مسجد مشیر حرکت می کنید، برای رسیدن به شهر تاریخی شیراز باید ۹۳۰ کیلومتر را طی کنید.

این مسیر تقریباً ۱۰ ساعت است. بعد از گذشتن از شهرهای قم، کاشان، نطنز، شاهین ‌شهر، اصفهان، شهر ضا، آباده، صفا شهر و مرو دشت به شیراز می ‌رسید.

بعد از خروج از تهران وارد بزرگراه نواب شوید. مسیر را تا بزرگراه شهید چراغی ادامه بدهید. با گذشتن از بزرگراه کاظمی جنوب وارد آزاد راه خلیج فارس بشوید. این مسیر ۱۴۵ کیلومتری شما را به قم می ‌رساند.

مسجد مشیر؛ جاذبه ای تماشایی و ممتاز در شیراز

از قم تا اصفهان هم حدود ۴ ساعت فاصله است. مسیر اصفهان تا مرودشت کمی طولانی می ‌شود. این مسیر بعد از ۴۳۱ کیلومتر به مرو دشت می ‌رسد.

تا اینجا دیگر بیشتر مسیر را رفته ‌اید. از مرو دشت تا شیراز فقط ۵۰ دقیقه باقی مانده است. بعد از رسیدن به شیراز به خیابان قاآنی شمالی بروید. خودتان را به محله سنگ سیاه برسانید. محله ارامنه در همان نزدیکی پیدا می ‌کنید.

این مسجد کنار بازارچه ارامنه و نزدیک به محله سر باغ است. برای دسترسی راحت ‌تر می‌ توانید از گوگل ‌مپ استفاده کنید. البته اگر می ‌خواهید لهجه زیبای شیرازی را بشنوید، آدرس را از محلی ‌ها بپرسید.

آدرس مسجد مشیر الملک شیراز: استان فارس، شیراز، سنگ سیاه شیراز، خیابان قاآنی شمالی، محله ارامنه، مسجد مشیر الملک شیراز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید