هرمزگان زیبا جاذبه های گردشگری فراوانی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره غار خربس؛ جاذبه ای جالب و دیدنی در قشم بدانید.

غار خربس؛ جاذبه ای جالب و دیدنی در قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: شاید آنچه که در ابتدا از سفر به قشم در ذهن تان شکل می گیرد، سواحل زیبا و حال و هوای سنتی و یا جاذبه های طبیعی آن است؛ اما این جزیره تاریخ طولانی برای خود دارد.

همین باعث شده تا جاذبه های تاریخی نیز جایگاهی در آن داشته باشند و نشانه های آنها را در گوشه و کنار جزیره ببینید.

غار خربس در فاصله چند کیلومتری از شهر قشم، یکی از آنهاست. غاری انسان ساخت با معماری دستکند که سرگذشتش هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

غار خربس قشم

در ظاهر، تنها سوراخ های بزرگی را خواهید دید که مانند پنجره هستند، شاید در همان ابتدا ظاهر ساده این غارجلب توجه نکند اما همین که از پله ها بالا بروید و به ورودی برسید مجذوب این عظمت الهی خواهید شد.

در دهانه این غار برکه ای وجود دارد که آب باران آنجا جمع می شود و در بیشتر ایام آب دارد.

به محض ورود به غار با نور دنیای بیرون خداحافظی کنید و وارد دالان ها شوید، طوری که 9 روزنه بر روی دیواره کوه، ورودی های غار را تشکیل می دهند؛ ۶ روزنه در بالا، ۲ عدد در وسط و یک مورد در پایین قرار دارند، اما امروزه تنها از یک روزنه وارد می شوید و پس از پایان بازدید از یک روزنه دیگر خارج می شوید.

غار خربس؛ جاذبه ای جالب و دیدنی در قشم

پشت این روزنه ها تالار بزرگی قرار گرفته که دو تاقچه‌ کوچک خواهید دید که احتمالا زمانی جاچراغی بوده اند.

وقتی محیط داخلی غار، تالارها، دهلیزها، اتاق ها، روزنه هایی که به هم راه دارند را بازدید کردید، به دیواره ها می رسید که آثار جالبی روی آنها نقش بسته اند، مثلا صدف هایی خواهید دید که نشانگر غرق بودن این غار در دریا است.

همه این حکاکی ها و تصویرها نشانگر گذشته پررونق این غار است.
هنگامی که از غار خربس بازدید می کنید، روزنه هایی توجه تان را به خود جلب خواهد کرد که نرده های چوبی جلوی خود دارند.

این روزنه ها در واقع بخشی از نور غار را تامین می کنند؛ اما در گذشته احتمالا به عنوان ورودی غار استفاده می شده است. وقتی از این روزنه ها بیرون را نگاه می کنید، فضای سبز کوچک پایین غار را می بینید.

درون این غارها شامل مجموعه ای از دهلیزها و تالارها و اتاق‌های متعدد، چشمه ‌ها و روزنه ‌های گوناگونی است که نشانگر وجود مردم از دوره‌های کهن در این مکان است، البته به ‌مرور زمان توسط انسان ها شکل این غارها و دیواره‌هایش تغییر کرده است.

به دلیل اینکه این غار بر روی بلندی قرار گرفته، محققین معتقدند در زمان مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است.

البته برخی دیگر معتقدند حفره ها محل نگهداری استخوان‌های مردگان پس از مرگ در آیین زرتشت بوده یا زمانی پناهگاهی برای مردم بی‌ دفاع بوده که در این دشت زندگی می‌کرده‌اند و از دست دزدان دریایی در امان نبودند.

غار خربس؛ جاذبه ای جالب و دیدنی در قشم

بازدید از غار خربس قشم

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، 15 کیلومتری شهر قشم

برای رسیدن به غار خربس باید وارد جاده قشم به روستای رمچاه شوید، در میان راه تابلوی راهنمایی وجود دارد که شما را به خارج از جاده و غار خربس راهنمایی می کند.

قرارگیری غار در ارتفاع باعث شده تا بسیاری به این فکر بیفتند که اینجا پرستشگاه مهر و الهه‌ میترا بوده است. مِهرپرستی یا آیین مهر آیینی بر پایه پرستش «میترا» در دوران پیش از آیین زرتشت پدید آمد.

مهر یا میترا یکی از کهن ترین اسطوره های بشری هستند که ریشه شان به اقوام آریایی نخستین باز می گردد. داستان مهر آن قدر در دنیای باستان و بین ملل گوناگون پیچید که از شکل اسطوره‌ای در آمد و به عنوان یک آیین اجتماعی و مذهبی در نظر گرفته شد.

بر اساس گفته های مردم در ارتفاعات صخره‌ای بالای غار خربس، یک جفت عقاب ماهیگیر آشیانه دارند و در همان جا تخم می‌گذارند. بد نیست بدانید این عقاب ها از گونه های نادر جهان به شمار می روند و جانوران جالب توجهی هستند.

در حفره‌های زیرین یعنی بخش انبار ذخایر غار و گوشه های غار خفاش‌ های دم موشی لانه دارند. این نوع خفاش‌ از گونه های در حال انقراض است و نیاز به مراقبت دارد. حالا غار خربس این خفاش‌ها را در آغوش امن خود گرفته است.

غار خربس؛ جاذبه ای جالب و دیدنی در قشم

بسیاری از گردشگران علاوه بر علاقه خود به جاهایی که سفر می کنند، بیشتر به دنبال امکانات موجود در یک جاذبه هستند تا هرچه بیشتر تشویق شوند و کوله بار سفر ببندند.

در غار خربس نیز به این امکانات دسترسی خواهید داشت مانند سرویس بهداشتی، مغازه برای تهیه خوراکی و حتی خرید صنایع دستی به عنوان سوغاتی که جنوب کشورمان دارای صنایع دستی بسیار زیبایی است.

فقط توجه داشته باشید که غار خربس پارکینگ ندارد اما جلوی درب ورودی به قدری جا وجود دارد که به راحتی می توانید ماشینتان را پارک کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید