ییلاقات ماسال هر گردشگری را شگفت زده می‌کند به همین دلیل با ما همراه باشید و بازدید از اولسبلنگاه را از دست ندهید.

بازدید از اولسبلنگاه را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم این شهر آن را برای ییلاق خود انتخاب کرده‌اند و تعدادی از آنها هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می‌آورند.

ییلاق اولسبلنگاه که در ارتفاع 1490 متری از سطح دریا قرار دارد بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و با کلبه‌های چوبی و سقف‌های حلبی رنگی در میان طبیعت گیلان، از گردشگران دلبری می‌کند.

آشنایی با ییلاق اولسبلانگاه

مردم روستای ماسال در فصل گرما برای گذراندن اوقات خود به این ییلاق میان‌کوهی نقل مکان می‌کنند. اولسبلانگاه در ارتفاعات شهرستان تالش و در فاصله یک هزار و ۴۹۸ متری از سطح دریا قرار دارد.

اولسبلنگاه یک نام تالشی و تشکیل شده از دو بخش اولَس (به معنی درخت مَمرَز) و بِلَنگاه (به معنی جای بلند) است. پس اولسبلنگاه معنی “جایگاه رویش درخت ممرز” می‌دهد.

بازدید از اولسبلنگاه را از دست ندهید

با ورود به ییلاق اولسبلنگاه ماسال دشتی سراسر سبز را خواهید دید که کلبه‌های چوبی کوچک و بزرگ، اسب‌های مردمان منطقه و درختان آلو و فندق آن را تزئین کرده‌اند.

در مسیر رسیدن به این منطقه علاوه‌بر لذت بردن از جاده‌ی پر پیچ و خم، درختان پر پیچ و تاب و تماشای دشت مه گرفته، می‌توانید در رستوران‌ها و آلاچیق‌های بین راهی توقفی کوتاه داشته باشید و یک فنجان چای آتیشی یا یک بلال داغ نوش جان کنید.

پس از این که به ییلاق اولسبلانگاه ماسال رسیدید، کلبه‌ای اجاره کردید و شب را در آن کلبه گذرانید، صبح با صدای حیوانات و پرندگان بیدار خواهید شد و می‌توانید طلوع خورشید را در آسمانی صاف تماشا کنید.

سپس به سراغ اهالی منطقه بروید و لبنیات محلی از آنها خریداری و یک صبحانه سالم و دلچسب (اعم از پنیر، کره، شیر، عسل طبیعی، نان سنتی و…) در کنار خانواده نوش جان کنید.

پس از صرف صبحانه می‌توانید پیاده یا با نیسان‌های محلی به سمت ارتفاعات آلاله در بالای این ییلاق بروید و دشت‌های سرسبز منطقه را تماشا کنید.

همچنین در طول مسیر با گله‌های گاو و گوسفند در حال چرا عکس‌هایی شبیه به تصاویر نقاشی بگیرید و اسب سواری با اسب‌های اهلی را نیز تجربه کنید.

جالب است بدانید در تورهای مسافرتی برنامه نیسان سواری تا ارتفاعات آلاله وجود دارد. پس بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

مسیر رسیدن به اولسبلنگاه کم از دیدنی‌ها و زیبایی‌های خود این ییلاق ندارد و به تنهایی می‌تواند جاذبه‌ای تماشایی باشد.

درختان درهم تنیده که در جای‌جای مختلف جاده، تونلی سبز را پیش روی‌تان می‌گذارند و مه گاه و بیگاه، تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های مسیر منتهی به اولسبلنگاه است.

بازدید از اولسبلنگاه را از دست ندهید

رودخانه خالکایی

صدای رودخانه خالکایی که از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه گرفته است و تا نیمه مسیر، شما را در جاده همراهی می‌کند، تصویر ما از زیبایی های این مسیر را کامل می‌سازد.

آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی

در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه آلاچیق‌هایی به چشم می‌خورند که می‌توانید خود را در آنها میهمان یک فنجان چای ذغالی یا یک بلال کبابی کنید.

زندگی روستایی

برای خیلی از ما، زندگی در روستا بیشتر به رویایی می‌ماند که در فیلم‌ها دیده‌ایم و در کتاب‌ها خوانده‌ایم. اولسبلنگاه، از ییلاق‌هایی‌ست که می‌توان این فضای روستایی را به خوبی در آن تجربه کرد و تجربه خالص و نابی از بوم‌گردی داشت.

خانه‌های چوبی که گاه با هیزم و گاه با کپسول‌های کوچک گاز گرم می شوند، آبی که از چشمه برداشته می‌شود و مسیرهای پاکوبی که جای کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را می‌گیرد؛ اینها همان چیزهایی است که آرامش را به شما هدیه می‌دهند.

آرامش بر فراز ابرها

اگر شب در روستا بمانید و یا آن که صبح خیلی زود خود را به اولسبلنگاه برسانید و بخت با شما یار باشد، می‌توانید دریا را این بار در آسمان بینید.

در اولسبلنگاه به جهت ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا، این فرصت را دارید تا بالاتر از ابرها قرار بگیرید و از تماشای منظره گذر ابرها زیر پای‌تان غرق در لذت شوید.

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه

بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه اواخر بهار و طول تابستان است، هرچند پاییز دل انگیز نیز فصل خوبی برای سفر و دیدن زیبایی های این ییلاق است.

بهار و تابستان: ماه اول بهار معمولا به دلیل بارش های برف و باران سنگین و ناگهانی زمان خوبی برای سفر به اولسبنگاه نیست اما از اردیبهشت تا شهریور، در هر زمان که راهی این روست شوید می تونید از زیبایی های طبیعت لذت ببرید.

بازدید از اولسبلنگاه را از دست ندهید

پاییز و زمستان: هوا که رو به سردی می گذارد کوچ مردم به سمت ماسال، آغاز می شود تا زمانی که در زمستان ها معمولا فرد خاصی در روستا نمی ماند. باید توجه داشه باشید رفتن به اولسبلنگاه در زمستان همراه با خانواده کاری بسیار خطرناک و مشکل است.

حتما پیش از سفر از وضعیت آب و هوایی و جاده ای مطلع شوید تا باران های ناگهانی شمال شما را به دردسر نیندازد.

شب های ییلاق اولسبلگاه سرد است بنابراین بدون لباس اضافه و گرم به روستا سفر نکنید.

تا حد امکان قبل از غروب آفتاب خود را به روستا برسانید و شب به ویژه با خانواده در جاده نباشید، زیرا جاده روشنایی ندارد و امکان بروز خطر برای شما وجود دارد.

به اعتقادها، زبان و نحوه زندگی مردم و اهالی ییلاق احترام بگذارید، مراقب باشید تا به دام ها و املاک مردم آسیب نرسانید و بالاتر از اینها طبیعت را با تمام آن چیزی که در آن است (از مردم تا درختان، مراتع و چشمه ها) تا جای ممکن دست نخورده باقی بگذارید.

به دلیل چوبی بودن کلبه ها و ییلاقی بودن منطقه می توانید از پشه بند برای داشتن سفری لذت بخش تر استفاده کنید.

به دلیل کمبود سوپرمارکت و مغازه های بین راهی و روستایی و برای داشتن اطمینان خاطر بیشتر می توانید مایحتاج خوراکی خود را از شهر ماسال تهیه کنید و سپس عازم سفر شوید.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید