لرستان جاذبه های گردشگری بسیاری دارد، با ما همراه باشید و بازدید از مخمل کوه را از دست ندهید.

بازدید از مخمل کوه را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه‌ها با صلابت و استوار هستند و در فصل بهار به برکت برف‌های زمستان و بارش‌های بهاری سیمایی رنگارنگ به‌خود می‌گیرند و رویش‌گاه گل‌های وحشی می‌شوند.

مخمل کوه در مجاورت شهر خرم‌آباد، به جهت طبیعت کم‌نظیر، امکانات رفاهی مطلوب، آب‌وهوای ییلاقی و زیبایی‌های مسحورکننده بیشتر ایام سال میزبان طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان است.

آدرس مخمل کوه

لرستان سرزمین قله‌های سربه‌فلک‌کشیده، چشمه‌های جوشان و آبشارهای بلند است.

مخمل کوه در استان لرستان، شمال شهر خرم آباد واقع شده است و با ظاهر جذاب و چشم‌نواز بخشی از دره تاریخی خایدآلو را تشکیل می‌دهد. جاده خرم آباد به الشتر از دل مخمل کوه می‌گذرد.

مخمل کوه لرستان در فاصله حدودی ۶۰ کیلومتری فرودگاه خرم آباد، ۱۸ کیلومتری ترمینال مسافربری خرم آباد و ۲۰ کیلومتری مرکز شهر خرم آباد قرار دارد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد و امکانات مناسب این منطقه کوهستانی را به مقصدی جذاب برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه و سفرهای یک یا چندروزه تبدیل کرده است.

آدرس: استان لرستان، شمال خرم آباد، کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به الشتر

بازدید از مخمل کوه را از دست ندهید

برای دسترسی به مخمل‌کوه از شهر خرم آباد، باید از طریق بلوار ولایت یا بلوار زند خود را به حاشیه شمالی شهر برسانید؛ سپس در جاده خرم آباد به الشتر ۳۵ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید.

قبل از روستای بهرام جود با استفاده از دوربرگردان وارد خروجی جاده قلعه سنگی شوید. خروجی مخمل کوه دست راست این جاده با استفاده از تابلوهای راهنما مشخص شده است.

بلوار زیبا کنار و سپس جاده جانبازان (درحاشیه شمال غربی شهر خرم آباد) مسیر دسترسی دیگر به پارک جنگلی مخمل کوه است. مسیر رسیدن به کوه از میان این پارک جنگلی می‌گذرد و آسفالته است.

مخمل کوه از چین‌خوردگی جوان محسوب می‌شود که در دوران سنوزوئیک یا نوزیستی (جدیدترین دوره زمین‌شناسی) تشکیل شده است.

کوه‌زایی‌های این دوره دلیل تشکیل رشته‌کوه البرز، زاگرس، هیمالیا، آلپ و آند است. مخمل کوه با حدود ۱,۹۰۰ متر ارتفاع بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس شرقی است و بافتی رسوبی دارد. جوانی و سرزندگی این کوه پوشیده از گلسنگ، هر تماشاگری را به وجد می‌آورد.

گلسنگ موجودی ترکیبی خاصل از هم‌زیستی قارچ و جلبک است که ریشه، ساقه و برگ ندارد. این موجودات خزه‌گونه از ریسه تشکیل شده‌اند و روی خاک نمی‌رویند؛ بلکه روی تخته‌سنگ‌ها و تنه درختان دیده می‌شوند.

گلسنگ در هوای آلوده از بین می‌رود و وجود آن در یک منطقه نشان‌دهنده پاکی هوا است. این قارچ خزه‌ها هنگامی که خیس و مرطوب باشند به رنگ سبز روشن در می‌آیند.

گلسنگ‌ها دلیل نام‌گذاری مخمل کوه هستند. صخره‌ها و سنگ‌های این کوه در فصل بهار با بارش‌های منطقه مملو از گلسنگ‌های تازه و سبز رنگ می‌شوند و ظاهری مخمل‌گونه به خود می‌گیرند.

بازدید از مخمل کوه را از دست ندهید

جاذبه های جالب مخمل کوه

خرم آباد یکی از زیباترین شهرهای غرب کشور و استان لرستان است. این شهر دیدنی‌های تاریخی و طبیعی فراوان دارد که برخی از آن‌ها به مخمل کوه نزدیک هستند.

بنابراین می‌توانید دیدنی های نزدیک به این کوه را در سفر به این منطقه ببینید و از سفر خود لذت ببرید.

۱. هفت حوض

هفت حوض در مسیر خرم آباد به الشتر و نزدیکی مخمل کوه قرار دارد.

حوضچه‌های متعدد بزرگ و کوچک از وجود رودخانه‌ای در این منطقه شکل گرفته‌ و زیبایی ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند.

اگر در روزهای گرم فصل تابستان به هفت حوض سفر کنید، می‌توانید در این حوضچه‌ها آبتنی کنید.

آدرس هفت حوض: روستای پیرجد و ۱۵ کیلومتری خرم آباد

۲. دره کهمان

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های اطراف خرم آباد منطقه کهمان است. دره زیبای کهمان که در این منطقه قرار دارد، دارای طبیعتی سرسبز و خوش آب و هوا بوده و گردش در آن بسیار روح نواز است.

این منطقه چشمه‌ها، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذابی دارد که برای هر طبیعت دوستی می‌تواند جالب باشد. پوشش گیاهی دره کهمان شامل درختان گردو، بلوط، انجیر،‌گلابی کوهی، زازالک، چنار، صنوبر، سپیدار، سبی، آلو و... است.

همچنین در این منطقه زیبا انواع حیوانات مانند پلنگ، خرس، کفتار،‌روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سمور، بز، قوچ، خوک، کبک، قرقاول، بلدرچین و... را هم می‌توانید ببینید.

آدرس دره کهمان:‌ جاده خرم آباد به الشتر

بازدید از مخمل کوه را از دست ندهید

۳. رودخانه کهمان

رودخانه کهمان را می‌توانید در پایین دست دره کهمان پیدا کنید. این رودخانه زیبایی و طراوت بسیاری به دره و مناطق اطرافش داده است. گردش در اطراف رودخانه و استفاده از هوای پاک و خنک آن قطعا به یکی از خاطرات فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد.

به علاوه، مردم محلی از آب رودخانه برای کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌کنند. به طوری یکی از مجهزترین مراکز شیلات خرم آباد به لطف رودخانه کهمان در این منطقه ساخته شده است.

آدرس رودخانه کهمان: جاده خرم آباد به الشتر، دره کهمان

۴. آبشار کاکا رضا

در روستایی در نزدیکی مخملکوه آبشاری خروشان وجود دارد که به آبشار کاکا رضا معروف است. مردم محلی به آن آبشار گل هو نیز می‌گویند. ارتفاع آبشار کاکا رضا یا گل هو به ۲۰ متر هم می‌رسد.

این آبشار مسیر خود را به صورت رودخانه‌ای باشکوه از میان صخره‌ها و سنگ‌ها ادامه می‌دهد. در اطراف آبشار درختان انبوه سرو و بلوط به چشم می‌خورد که زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند.

برای رسیدن به این آبشار باید مسیری را پیاده طی کنید. در این مسیر می‌توانید سیاه چادرها و رمه‌های بزرگ عشایر را ببینید که دامنه‌های سرسبز زاگرس پرشکوه را جلوه‌ای فراموش نشدنی بخشیده‌اند.

آدرس آبشار کاکا رضا: ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد، روستای کاکا رضا، دره کاکا رضا

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید