استان‌های خراسان و گلستان دیدنی‌های بسیاری دارد در این میان با ما همراه باشید و درباره ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی بدانید.

ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی نام ترکمن صحرا را می شنوید، اولین تصویر ذهنی تان صحرا و کویر خواهد بود، اما در اصل ترکمن صحرا منطقه ای طبیعی شامل کوه و جنگل و بیابان است.

این منطقه با مردمان خون ‌گرم و با فرهنگ خود همواره میزبان میهمانان زیادی از سراسر کشور هستند. در ترکمن صحرا جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی خواهید که برای آشنایی با مردم این سرزمین و آداب و رسومشان بهترین گزینه هستند.

از لحاظ جغرافیایی در سال های قدیم بخش بسیار بزرگی بوده است که چندین بار مورد تجزیه قرار گرفته و در حال حاضر ترکمن صحرا به جلگه وسیعی گفته می شود؛ این جلگه شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان است.

در ایران نیز به قسمت وسیعی از استان گلستان و خراسان شمالی گفته می شود. در واقع، Turkmen Sahra از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و از جنوب به کوه‌ پایه‌ های جنگلی البرز محدود می ‌شود.

ترکمن صحرا کجاست

ترکمن صحرا کجاست و چه شهرهایی را شامل می‌شود. این منطقه بخش‌های زیادی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در برمی‌گیرد و از شهرهای که جزو ترکمن صحرای زیبا هستند می‌توان به بندر ترکمن، گنبد کاووس، آق قلا، کلاله، مراوه تپه، گمیش تپه، سیمین شهر، انبار آلوم و نگین شهر اشاره کرد.

ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

به طور کلی این منطقه با طول ۴۰۰ کیلومتر از سمت غرب به دریای خزر و از سمت شمال به جمهوری ترکمنستان منتهی می‌شود.

مسیرهای سفر به ترکمن صحرا بستگی به مبدا سفر شما دارد. اگر مبدا شما تهران است می‌توانید سفر خود را از جاده فیروزکوه به سمت ساری آغاز کنید و پس از رسیدن به این شهر، از شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده گذشته و وارد بندرگز شوید. بندر ترکمن در سمت غرب و در ۲۰ کیلومتری بندر گز قرار دارد.

اگر مبدا سفر شما، شمال یا شمال غرب ایران باشد ابتدا باید وارد جاده اصلی گیلان و مازندران شوید و بعد از عبور از شهرهای رامسر، تنکابن، نوشهر، محمودآباد، قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر وارد استان گلستان شوید و از آنجا هم خودتان را به بندر ترکمن برسانید.

همچنین در صورتی که مبدا شما شهرهای شرقی ایران است باید به مشهد و سپس قوچان بروید و بعد وارد کلاله شوید. یا می‌توانید از شهر نیشابور به سبزوار رفته و سپس خودتان را به شاهرود برسانید و از آنجا هم به آزادشهر و بعد گرگان بروید.

برای سفر هوایی به صحرای ترکمن، فرودگاه گرگان و نکا بهترین مقصد است و برای سفر با قطار هم می‌توانید از مسیر ریلی تهران به گرگان استفاده کنید.

جاهای دیدنی ترکمن صحرا

از اصل ها جدانشدنی در ترکمن صحرا می توان به موسیقی و اسب اشاره کرد، موسیقی شان شامل دوتار است و روح آدمی را به شوق پرواز در می آورد.

همچنین مردم ترکمن در فرهنگ خود اسب را عزیز می دانند و در طول تاریخ این اهالی را با اسب هایشان می شناسند، تا حدی که شاعران ترکمن درباره اسب و خصوصیت های آن ها اشعار بی نظیری سروده اند.

ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

همچنین ترکمن صحرا با قدمتی بیش از هفت هزار سال دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی زیبایی است که عبارتند از:

آرامگاه گنبد قابوس: میل گنبد یا گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری ایران و نماد شهر گنبد کاووس محسوب می شود و این بنا در سده چهارم هجری قمری به دستور قابوس بن وشمگیر از جنس آجر ساخته شده است. گنبد قابوس در موقعیت مکانی عالی قرار گرفته و مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند.

اسکله بندر ترکمن:در غرب شهر بندرترکمن اسکله ای قرار دارد که در این قسمت، در بازار های محلی می توانید خرید و فروش انجام دهید یا برای تماشای غروب آفتاب و امواج دریا به این اسکله سر بزنید یا اینکه می توانید سوار قایق های موتوری یا پدالی شده و هیجان را تجربه کنید.

آبشار کبودوال: کبودوال تنها آبشار خزه ای ایران در منطقه ترکمن صحرا است و برای بازدید از این آبشار باید پیاده روی کنید و از پله های بسیار زیادی بالا بروید. زیبایی های این آبشار غیر قابل وصف بوده و تماشای درختان سر به فلک کشیده و سرسبز و صدای آب بسیار بی نظیر است.

گورستان خالد نبی: در میان جاده‌های پرپیچ و خم صحرای ترکمن یکی از جاده‌ها به کوهی به نام «گوگجه» منتهی می‌شود که بر فراز این کوه مقبره‌ی خالد نبی قرار دارد. این مقبره‌ی قدیمی و پرروایت یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های ترکمن صحرا است.

طبیعت این منطقه به قدری زیباست که هر بیننده‌ای ساعت‌ها می‌تواند به تپه ماهورها، دره‌ها و گل‌های رنگارنگ آن خیره شود و از دیدن این همه شگفتی لذت ببرد. در نزدیکی مقبره خالد نبی، مقبره عالم بابا و مقبره چوپان آتا هم قرار دارند که گردشگران در صورت تمایل می‌توانند از آن‌ها هم بازدید کنند.

سیمین شهر: سیمین شهر در چند کیلومتری گورستان مرموز قرار دارد. در این شهر چندین بنای تاریخی و کارگاه‌های نمدمالی، چاقوسازی و قالی بافی زنان ترکمن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها خرید هم کنید.

ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    آرامگاه گنبد قابوس بلندترین بنای آجری جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید