در میان جزیره های جنوب ایران، هرمز دیدنی های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و بازدید از جزیره هرمز را از دست ندهید.

بازدید از جزیره هرمز را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: هرمز در ابتدا بندری در دهانه رود میناب به خلیج فارس بوده است. با یورش مغولان اهالی هرمز به جزیره کنونی کوچ کردند و به تدریج این شهر را ساختند و توسعه دادند.

هرمز بعدها توسط پرتغالی‌ها اشغال شد و پرتغالی ها که اولین اروپاییان استعمارگر بودند، نزدیک به یک قرن هرمز را در اختیار داشتند.

در زمان صوفیان شاه عباس، به امامقلی خان دستور داد جنوب ایران را از دست پرتغالی ها خارج کند. پس از پیروزی امامقلی خان، بندر گمبرون به نام بندرعباس تغییر نام داد.

آشنایی با جزیره هرمز

جزیره هرمز در شرق جزیره قشم و در جنوب بندرعباس قرار دارد. این جزیره از نظر زمین‌شناسی یک گنبد نمکی است و در بخش بزرگی از آن می‌توانید نمک کریستال و همچنین رسوبات آتشفشانی ناشی از فعالیت‌های زمین‌شناسی را ببینید.

جزیره هرمز را به نام بهشت زمین‌شناسان هم می‌شناسند. چون انواع خاک‌ها با رنگ‌های گوناگون که محصول رویدادهای زمین‌شناسی متفاوت است را می‌توان در این جزیره پیدا کرد.

علاوه بر این، جزیره هرمز موقعیت ویژه و استثنائی در خلیج فارس دارد. به همین سبب هم از نظر بازرگانی و هم از نظر راهبردی بسیار مورد توجه بوده است.

حضور استعمارگرانه پرتغالی‌ها و سپس انگلیسی‌ها در این جزیره هم به دلیل اهمیت راهبردی جزیره هرمز است.

بازدید از جزیره هرمز را از دست ندهید


شغل اصلی مردم جزیره هرمز ماهیگیری است. با افزایش شمار گردشگران، به تدریج شمار بیشتری از اهالی جذب صنعت گردشگری می‌شوند و با ارائه خدمات اقامتی بومگردی، حمل و نقل زمینی و دریایی و تهیه غذای محلی، از گردشگران میزبانی می‌کنند.

در بدو ورود به جزیره هرمز، گردشگران شاهد خاک رنگارنگ و منحصر به‌فرد آن خواهند بود.

این زمین‌های زرد، سرخ، فیروزه‌ای و نارنجی رنگ تصویری فراموش‌نشدنی را در خاطر مسافران به یادگار می‌گذارند. این همه زیبایی و شکوه در کنار دریایی فیروزه‌ای رنگ و زلال جلوه‌ای دو چندان می‌یابد.
تصویر دلفین‌هایی که در کنار قایق‌ها بالا و پایین می‌پرند از دیگر خاطراتی است که برای همیشه لبخند را بر لب گردشگران این ناحیه می‌نشاند.

غواصی کردن به‌همراه لاک‌پشت‌های بزرگ یکی از جالب‌ترین تجربیات این سفر خواهد بود. کافی است به آب‌های زلال خلیج فارس چشم بدوزید تا انواع ماهیان آکواریومی و کم‌یاب را در آن مشاهده کنید.
از این‌ها گذشته، گشت‌وگذار در جزیره‌ای رسوبی با عمر چند میلیون سال به خودی خود احساس بی‌نظیری را در فرد ایجاد می‌کند. چادر زدن در یک ساحل ماسه‌ای نقره‌ای رنگ؛ مشاهده امواج درخشان و سرشار از فیتوپلانکتون‌ها؛ و همچنین، تماشای نور مهتاب و درخشش ستارگان در این فضای شگفت‌انگیز تجربه‌ای ناب و آرامش‌بخش است.

موارد یاد شده را در کنار تندیس‌های عظیم و دالان‌های با شکوه دره مجسمه‌ها تصور کنید! این همه تصویر زیبا را واقعا در کم‌تر مکانی می‌توان یافت. از طرف دیگر، آشنایی و معاشرت با مردمانی شاد و صمیمی و گوش سپردن به نوای دل‌انگیز سازهای بومی آن‌ها روح آدمی را تازه می‌کند.

بازدید از جزیره هرمز را از دست ندهید

جاذبه های جزیره هرمز

دره مجسمه ها

دره مجسمه ها یا دره تندیس‌ها یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جزیره هرمز است که گردشگران علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های طبیعی پر رمز و راز را به سوی خود جلب می‌کند.

دره مجسمه ها در جوار دریای خلیج فارس قرار دارد و نزدیکی این ساحل صخره‌ای به آب دریا و فرسایش سنگ‌های آن در طول سال‌های طولانی سبب به وجود آمدن اشکال متفاوت در صخره‌های این منطقه شده‌اند. در حال حاضر این دره از صخره‌هایی به‌شکل عقاب، پرنده و شکل‌هایی شبیه به حیوانات دیگر تشکیل شده است.

قدمت چند صد میلیون ساله جزیره هرمز، ارزش زمین‌شناسی خاک این منطقه را دوچندان می‌کند. برای بازدید از دره مجسمه‌ها باید به ضلع غربی این جزیره بروید.

سپس با راهنمایی تابلوها در مسیر شنزار و خاکی از دامنه تپه‌ها و کوه‌های سنگلاخی این دره عبور کنید تا به نزدیکی ساحل برسید. پیاده روی در این مسیر جذابیت خاص خود را دارد.

با نزدیکی به داخل دره و بخش تندیس‌ها، ساختار این منطقه تودرتو و مسیر عبور باریک‌تر می‌شود. فضای داخل این دره برای عکاسی بسیار مناسب است و گردشگران تصاویر خاطره‌انگیزی در بازدید از این منطقه ثبت کرده‌اند.

بازدید از جزیره هرمز را از دست ندهید

غار الهه نمک

سراسر جزیره هرمز را خاک‌های رنگی با مواد معدنی متنوع پوشانده‌اند. غار الهه نمک را با نام‌های «الهه نمکی» و «دره نمک تبرزن» نیز می‌شناسند. غار الهه نمک فیروزه‌ای در منطقه‌ای پر از تپه‌ها و کوه‌های رنگارنگ قرار دارد که به‌دلیل مواد معدنی غنی رنگارنگ است. در گذشته بومیان این منطقه، با تبر نمک را از سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه جدا می‌کردند و انتخاب نام تبرزن نیز به همین دلیل است.

محلیان و مردم بومی جزیره هرمز احترام زیادی برای غار الهه نمک قائل هستند و به همین دلیل نام «الهه» را برای آن انتخاب کرده‌اند. کوه بلند این دره را نیز با نام کوه الهه نمک می‌شناسند که غاری کوتاه درون آن به چشم می‌خورد. برای بازدید از این غار باید به‌صورت سینه‌خیز به آن وارد شوید و پس از آن به‌صورت خم تا فاصله‌ای کوتاه پیش بروید. بعد از این فاصله به تالاری کوچک می‌رسید که دیواره‌های اطراف آن را بلورهای نمک پوشانده‌اند.

یکی از دلایل شهرت دره الهه نمک سکوت جالب توجه آن است. در این منطقه هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد و سرشار از آرامش است؛ به همین دلیل از این منطقه با نام دره سکوت نیز یاد می‌کنند. برای بازدید از غار الهه نمک باید در مسیر ورودی این دره کمی پیاده روی کنید. این مسیر از میان کوه‌های رنگارنگ و دره‌ای با خاک سرخ و رنگارنگ عبور می‌کند و از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی در این جزیره است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید