جاذبه های گردشگری اصفهان پر شمار است از این رو با ما همراه باشید و درباره تماشایی ترین خانه قجری نائین بدانید.

تماشایی ترین خانه قجری نائین / خانه پیرنیا؛ جاذبه ای درجه یک و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: امروزه خانه پیرنیا تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است. در این موزه از گیاهان دارویی گرفته تا اسلحه و هم‌چنین ظروف زیبا نگهداری می‌شود.

هم‌چنین بخشی از اتاق‌های موزه نیز به نمایش لباس‌های تاریخی به خصوص مربوط به دوره قاجار تعلق دارند.

علاوه بر تماشای اشیای موزه، می‎توان از فروشگاه صنایع دستی آن، سوغات شهر نائین را به یادگار خرید و در چایخانه آن، میهمان میراث خاندان پیرنیا شد و خستگی در کرد.

آشنایی با خانه پیرنیا در نایین

خانه پیرنیا نایین در استان اصفهان و جایی در نزدیک مسجد جامع این شهر قرار دارد، اثری که در ایام گذشته خانه ی حاکم نایین بوده است و در دوران قاجار به خاندان پیرنیا رسیده است.

این خانه ی تاریخی در سال ۱۳۶۵ به عنوان یکی از آثار با ارزش تاریخی به ثبت ملی رسید و در حال حاضر هم موزه ی مردم شناسی نایین در آن قرار دارد. یکی از بهترین نمونه های خانه های سنتی تاریخی در نایین این خانه با سبک معماری صفوی است.

یکی از مهم ترین ویژگی های این خانه سبک خاص معماری آن با نقاشی ها و گچبری ها و تزیینات دیواری زیباست خانه ای که از بخش های مختلفی مثل دالان ها، شاه نشین، هشتی و باغچه تشکیل شده است.

با نگاهی به وسایلی که در داخل این خانه وجود دارد می توان به راحتی این مسئله را فهمید که اهالی خانه اهل هنر بوده اند.

البته این بنا تا حالا چندین باز بازسازی شده است اما در سال ۱۳۷۳ به موزه ی مردم شناسی کویر تبدیل شد و اشیا و لوازم آن در معرض دید عموم قرار داده شد تا مردم بتوانند با فرهنگ مردمان کویر بیشتر و بهتر آشنا شوند.

تماشایی ترین خانه قجری نائین / خانه پیرنیا؛ جاذبه ای درجه یک و دیدنی

یکی از بهترین بخش های بازدید از خانه یپرنیا نایین دیدن سبک معماری با تزیینات خاص و نقاشی های زیبای دیواری است که نمای غیر قابل توصیف را در آن به وجود آورده اند.

از انواع نقاشی ها با نقش و نگارهای گیاهی گرفته تا نقش های هندسی و حیوانات مختلف. در گچ بری های خانه هم می توان نقش های مختلفی از داستان هایی مثل داستان شیرین خسرو و یا داستان های خیالی و عاشقانه را دید.

برای دسترسی به این خانه باید اول خودتان را به استان اصفهان و از آن جا به شهر نایین برسانید. این خانه در خیابان مسجد جامع و روبروی این مسجد واقع شده است و همه ی روزها به جز روزهای دوشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر می توان از آن دیدن کرد.

معماری تماشایی خانه پیرنیا

معماری خانه پیرنیا نایین همانند الگوی معماری و هنری خانه‌های تاریخی در منطقه کویر است و از اجزای متعددی از جمله ورودی، دالان‌های متعدد، هشتی، غلام‌گردش، ایوان شاه‌نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه، باغ و بخش‌های مختلف دیگر تشکیل می‌شود.

ترکیب تزیینات معماری، گچبری و نقاشی‌ها، زیبایی غیرقابل‌وصفی را پدید آورده است. از دیگر تزیینات بنا می‌توان به تزیینات معماری کاربندی‌ها، یزدی‌بندی‌ها و رسمی‌بندی‌ها اشاره کرد.

در نقاشی‌های موجود در قسمت‌های مختلف بنا نقوش گیاهی، هندسی، گل و مرغ، اژدها و حیوانات مختلف به چشم‌ می‌خورند.

گچبری‌های خانه پیرنیا شامل قاب‌های متعددی است که داستان‌های هفت‌پیکر نظامی از جمله داستان‌های خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا،‌ صحنه‌های شکارگاه، داستان‌های عاشقانه و خیال را نمایش می‌دهد.

یکی از بخش‌های مهم این بنا وجود فضای گودال باغچه در مرکز حیاط به‌حساب می‌آید که به‌عنوان تابستان‌نشین خانه و برای دسترسی به آب قنات حفر شده است.

در حال حاضر، بیش از هزار شیء تاریخی و قدیمی در موزه مردم‌ شناسی کویر نایین نگهداری می‌شود.

تماشایی ترین خانه قجری نائین / خانه پیرنیا؛ جاذبه ای درجه یک و دیدنی

گردشگران در موزه مردم‌ شناسی کویر نایین می‌توانند با فرهنگ مردم کویر، زندگی کویری، وسایل کشاورزی، ادوات و وسایل نظامی، پوشاک، صنایع و هنرهای سنتی و آداب‌ و رسوم مردم بومی منطقه آشنا شوند.

کوزه‌های قدیمی و کتیبه‌های چوبی از دوره ایلخانی، زیلوی قدیمی با قدمت ۴۰۰ سال متعلق به دوره صفوی و درب چوبی دو جداره قدیمی با قدمت بیش از ۳۰۰ سال از جمله آثار تاریخی مهم موزه مردم‌ شناسی کویر نایین است.

اشیای قدیمی دیگری مانند پیه‌سوز، وسایل روشنایی، کوزه، سینی برنجی، سماور برنجی، جلد تپانچه و باروت‌دان چرمی متعلق به دوره‌های قاجار و صفوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

  • بخش ورودی: شامل نمونه‌هایی از پوشش گیاهی و گیاهان دارویی
  • هشتی ورودی (محل بلیط‌فروشی): شامل وسایل مربوط به اسب و کشاورزی، انواع کلید و نمونه‌هایی از کلون در و انواع قاشق و ملاقه
  • راهروی بزرگ ورودی (سالن روشنایی و سفال لعاب‌دار): شامل انواع وسایل روشنایی و کاسه و کاشی لعاب‌دار
  • هشتی ورودی به حیاط موزه: شامل انواع ظروف آبخوری
  • راهروی ورودی به عبابافی: شامل ابزار گلیم‌بافی و عبابافی و ظروف سفال لعاب‌دار
  • اتاق کرسی با چهار مجسمه مومی: شامل یک مرد، دو زن و یک پسربچه با پوشاک زمان قاجار و لوازم روزمره زندگی
  • سالن عبابافی: شامل مجسمه مومی پشت دستگاه عبابافی و یک دستگاه که شیوه بافت عبا را به نمایش می‌گذارد.
  • سالن پوشاک: شامل پوشاک زنانه قاجار و پوشاک مردانه قاجار
  • سالن اسلحه و ادوات جنگی
  • سالن ظروف فلزی

تماشایی ترین خانه قجری نائین / خانه پیرنیا؛ جاذبه ای درجه یک و دیدنی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید