جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران دیدنی است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره قلعه بابک؛ زیباترین قلعه آذربایجان شرقی بدانید.

قلعه بابک؛ زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه بابک یک اثر باستانی است و بیشترین اهمیت آن در تاریخی بودن آن است. اما ساختمان رازآلود و زیبای قلعه و طبیعت شگفت‌انگیز منطقه‌ی ارسباران سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند، مسافرانی که بسیاری از آن‌ها با وجود این که علاقه‌ی چندانی به آثار تاریخی ندارند، باز هم از دیدن قلعه بابک لذت می‌برند.

علاوه بر این، اگر به کوهنوردی و پیاده‌روی علاقمند هستید، می‌توانید مطمئن باشید که مسیر کوهستانی رسیدن به دژ بابک با دره‌های عمیقش، یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی است که برای گردشگری تفریحی- ورزشی خود می‌توانید انتخاب کنید.

قلعه بابک در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، اما اگر قصد بالا رفتن از آن را دارید نگران این ارتفاع نباشید. طی کردن بخشی از مسیر با ماشین امکان‌پذیر است و بقیه راه نیز با پلکانی سیمانی پوشیده شده تا برای همه قابل استفاده باشد.

سیر تاریخی قلعه بابک

برای گفتن از تاریخچه قلعه بابک باید ابتدا به معرفی بابک خرمدین بپردازیم؛ اینکه که بود و چه کرد و چرا به عنوان سرداری شجاع از حدود هزار سال پیش تا کنون نامش پر آوازه است.

بابک سرداری آزادی خواه و میهن پرست از دیار آذربایجان بود. او حدود یک هزار و ۱۰۰ سال پیش رهبر گروهی به نام سرخ جامگان را رهبری می‌کرد که ۲۲ سال در مقابل سلطه خلفای عباسی مقاومت کرد. قیام بابک مقاومتی در منطقه آذربایجان بود.

قلعه بابک؛ زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

بابک بارها بر علیه خلفای عباسی جنگید و به پشتوانه سپاهیان و قلعه محکم و غیر قابل دسترس خود بر آنها پیروز گشت. بابک در بزرگترین نبرد خود بر یحیی ابن معاذ پیروز می‌شود. خلیفه عباسی وقت (معتصم عباسی) از این پیروزی به شدت احساس خطر می‌کند و از یک ایرانی تبار به نام افشین برای شکست دادن بابک درخواست کمک می‌نماید افشین سردار دستگاه معتصم عباسی بوده است.

همانطور که گفته شد این دژ محکم در مسیری کوهستانی و صعب العبور ساخته شده است. در نتیجه افشین چاره‌ای نداشت جز اینکه با فریب بابک را از قلعه خود بیرون بکشاند. او با توسل به فریب و وعده‌های دروغین از جمله گرفتن امان نامه از خلیفه عباسی بابک را به ملاقات فراخواند.

به استناد تاریخ طبری بابک برای افشین پیکی می‌فرستد که ما هر دو ایرانی هستیم و دلیلی برای جنگ بین ما وجود ندارد، بابک با حیله و نیرنگ افشین راهی دیدار با افشین می‌شود و در فاصله‌ای از هم قرار می‌گیرند که با فریاد می‌توانستند صدای یکدیگر را بشنوند. در این فاصله سپاه افشین راه قلعه را در پیش می‌گیرند و قلعه بذ را فتح و به آتش می‌کشند.

بابک نیز با اسب به سمت ارمنیه کنونی حد فاصل آذربایجان و ارمنستان فرار می‌کند. او در ارمنیه با کشیشی ارمنی آشنا می‌شود و با اطمینان به او در خانه اش پناه می‌یابد. اما کشیش محل مخفیگاه بابک را به اطلاع افشین می‌رساند، به این طریق سردار شجاع ایرانی دستگیر و به سمت سامرا برده می‌شود.

در سامرا معتصم عباسی، بابک را در غل و زنجیر بر روی فیل در شهر می‌گرداند. ابتدا دستانش را قطع و سپس او را اعدام می‌کنند.

قلعه بابک؛ زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

مسیر قلعه بابک

برای رسیدن به قلعه کلیبر، سفر خود را می‌توانید از تبریز یا اهر آغاز کنید. تبریز در فاصله ۲۰۰ کیلومتری دژ و اهر در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری آن قرار دارند. برای رسیدن به تبریز نیز می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی خودتان استفاده کنید.

یکی از راه‌های تهیه بلیط ارزان هواپیما استفاده از بلیط هواپیما چارتر یا بلیط لحظه آخری است. به هر طریقی که خودتان را به تبریز رساندید از جاده تبریز- اهر به شهر کلیبر در ۶ کیلومتری قلعه بابک بروید. از شهر کلیبر برای رسیدن به قلعه بابک سه راه وجود دارد که هر سه مسیر شما را به مسیر پلکانی قلعه می‌رسانند:

• مسیر اول که سخت‌ترین مسیر است از ۷ کیلومتری شهر کلیبر و از کمپ گردشگری قلعه سی شروع می‌شود. کافی ست با ماشین خودتان را به این کمپ برسانید و بعد از پارک کردن ماشین مسیر پیاده‌روی را از آنجا آغاز کنید. این مسیر که جنگلی و کوهستانی است بعد از حدود سه ساعت شما را به پلکان می‌رساند.

• مسیر دوم از هتل بابک در نزدیکی روستای شجاع‌آباد آغاز می‌شود. این مسیر پرطرفدارترین مسیر بین گردشگران است. از هتل بابک حدود ۱۰۰۰ پله را باید طی کنید تا به گذرگاه اصلی پلکانی برسید.

• مسیر سوم نیز از نزدیکی هتل بابک آغاز می‌شود اما برای افتادن در این مسیر باید حدود ۶ کیلومتر جلوتر از هتل بابک وارد یک جاده فرعی در سمت راست شوید و مسیر پیش رو را با ماشین‌های آفرود طی کنید تا بعد از بیست دقیقه به شروع مسیر پیاده‌روی‌تان برسید.

پیاده‌روی در این مسیر از بقیه مسیرها کوتاهتر است و شما بعد از حدود یک ساعت به پلکان سنگی قلعه می‌رسید. علاوه بر این، در این مسیر می‌توانید در فصل تابستان با عشایری که در دامنه زندگی می‌کنند برخورد کنید، اما لازم است برای طی کردن جاده خاکی هزینه‌ای را به ماشین‌های آفرود منطقه بدهید.

قلعه بابک؛ زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید