لرستان جاذبه‌های طبیعی درخور توجهی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه گهر؛ از محبوب ترین دریاچه های لرستان بدانید.

دریاچه گهر؛ از محبوب ترین دریاچه های لرستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: در استان لرستان، در ارتفاعات زاگرس و میان رشته کوه‌های اشترانکوه دریاچه‌ای زیبا به نام "دریاچه گهر" قرار گرفته است. دریاچه گهر درود، نگین منطقه اشترانکوه نامیده می‌شود.

دریاچه گهر لرستان ۲۳۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه درود واقع شده است. به همین سبب است که خوشبختانه از آسیب‌های انسانی در امان بوده و به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

همچنین، عدم وجود مسیر دسترسی آسان به دریاچه گهر، یکی دیگر از دلایل سالم و تمیز ماندن آن است. اما این مسئله هرگز باعث نشده که گردشگران به بازدید از دریاچه گهر لرستان هرگز نروند.

محل اقامت در دریاچه گهر

از آنجا که دسترسی به محل دریاچه آسان نیست و مستلزم چندین ساعت پیاده‌روی است، اکثر افرادی که به این منطقه می‌روند، شب را در کنار دریاچه سپری می‌کنند و همان جا کمپ می‌زنند.

پس لوازم کمپینگ و شب مانی را همراه خود ببرید و فقط در محل‌های تعیین‌شده مستقر شوید. سمت غرب دریاچه به‌دلیل داشتن برق، نگهبانی و سکوی چادرزدن، گزینه بهتری برای اقامت به حساب می‌آید؛ اما قبل از هرچیز باید حضور خود به مدیریت دریاچه اعلام کنید.

امکان رفت‌وآمد حیواناتی مثل گراز وحشی در اطراف دریاچه وجود دارد که اغلب در لابه‌لای چادر مسافران به‌دنبال غذا می‌گردند. پس ترجیحا هرگونه غذایی را در چادرتان قرار دهید و زباله‌های غذایی را نیز در محلی دورتر بگذارید.

دریاچه گهر؛ از محبوب ترین دریاچه های لرستان

برای شستن ظروف و لباس‌، به پایین‌دست دریاچه بروید که برای این منظور در نظر گرفته شده است. به‌دلیل نبود امکانات کافی در اطراف دریاچه و گرانی بیش از حد، آذوقه کافی نیز همراه داشته باشید.

دسترسی به دریاچه با خودرو امکان ندارد و مستلزم چندین ساعت کوه‌پیمایی است؛ پس برای اینکه تجربه طبیعت گردی خوبی برای خودتان رقم بزنید، حتما کفش مناسب و یک جفت باتوم کوهنوردی داشته باشید.

اگر فصل تابستان را برای سفر به دریاچه انتخاب کردید، یک جفت صندل طبیعتگردی برای قدم زدن کنار دریاچه بردارید.

برای اقامت شبانه در ساحل دریاچه باید کیسه خواب، بالش بادی و پاوربانک همراهتان باشد.

از دیگر وسایل لازم برای این سفر می‌توان به عینک آفتابی، ضدآفتاب، لباس اضافه، حوله، مواد غذایی، کمک‌های اولیه، کبریت یا فندک، نقشه یا جی‌پی‌اس، کلاه گرم، فلاسک چای، کرم دافع حشرات، چراغ قوه و... اشاره کرد.

سعی کنید لوازم موردنیاز را قبل از سفر به دریاچه گهر تهیه کنید؛ زیرا قیمت اجناس در مغازه‌های کنار دریاچه گران است.

مسیر دریاچه گهر از دورود

دریاچه گهر از زیباترین جاذبه های طبیعی در لرستان است که جزء منطقه حفاظت شده اشترانکوه می باشد که در جنوب شرقی دورود واقع شده است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری لرستان اغلب جزء جاذبه های طبیعی همچون دریاچه ها، آبشارها، دشت ها و غیره می شوند که بازدید از هر کدام از آن ها لذت خاص خود را داشته و اگر دریاچه گهر را برای گردش و بازدید خود انتخاب کردید، بایستی به سراغ منطقه حفاظت شده اشترانکوه در مرز الیگودرز بروید.

دریاچه گهر؛ از محبوب ترین دریاچه های لرستان

این دریاچه از سمت شمال شرق خود به کوه، از غرب به اشترانکوه و از جنوب به گردنه پنبه کال و تنگه تاپاله محدوده می گردد.

این دریاچه از دریاچه های دائمی لرستان بوده که هیچگاه خشک و یا کم آب نمی شود و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از خرم آباد و ۳۵ کیلومتری از دورود قرار گرفته است.

این دریاچه که به دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تبدیل شده است، دارای فاصله ۲ کیلومتری از یکدیگر می باشند. این دریاچه دارای مسیرهای دسترسی مختلفی می باشد که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن ها بپردازیم تا هر مسیری که برای شما آسان تر بود را برای رسیدن به دریاچه انتخاب نمایید.

در صورتی که بخواهید از سمت دورود به سراغ این جاذبه بروید، ابتدا به گهر بزرگ خواهید رسید و سپس با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی مسافت ۲ کیلومتری بین دو دریاچه را طی می کنید تا به گهر کوچک برسید.

اما اگر از سمت الیگودرز بخواهید به سمت این جاذبه حرکت نمایید، ابتدا به گهر کوچک خواهید رسید.

از آنجایی که این جاذبه در غرب اشترانکوه جای گرفته، می توانید از طریق مسیرهای الیگودرز یا دورود خود را به آن برسانید.

از بهترین راه هایی که می توانید برای رسیدن به این دریاچه استفاده کنید، خودروی شخصی می باشد و متأسفانه وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به این جاذبه در نظر گرفته نشده اند.

مسیر دورود به سمت گهر به عنوان مسیر اصلی برای رسیدن به این جاذبه تلقی می گردد که این مسیر جاده آسفالته به مسافت ۲۰ کیلومتر بوده که از دورود آغاز می شود و تا پارکینگ چشمه خیه ادامه دارد.

اگر این مسیر را برای دسترسی به دریاچه گهر انتخاب کردید، پس از طی کردن این جاده و رسیدن به پارکینگ، بایستی خودروی خود را در محل مناسبی پارک نمایید و مابقی مسیر که حدود ۱۲.۵ کیلومتر است را به صورت پیاده طی نمایید.

همین ابتدا کار بهتر است بدانید که مسیر دسترسی به گهر دشوار بوده و مسافت زیادی را که به صورت سربالایی می باشد، طی نمایید.

دریاچه گهر؛ از محبوب ترین دریاچه های لرستان

این مسیر به صورت مسیر خاکی بوده و یک مسیر سربالایی که مسافت آن به حدود ۴.۵ کیلومتر می رسد تا گردنه پنبه کار ادامه داشته و بعد از آن که این مسیر را طی کردید، مسیر دیگری با شیبی تندتر در مسیرتان قرار دارد که مسافتی حدود ۲.۵ کیلومتر داشته و باز هم حدود ۵.۵ کیلومتر مسیر پیش رو خواهید داشت.

مابقی مسیر دارای شیب ملایم تری بوده و تا دریاچه ادامه دارد و زمانی که در حال طی کردن این مسیر هستید، به گردنه خدا قوت خواهید رسید که به عنوان آخرین سربالایی در این مسیر محسوب می شود.

اگر طی کردن این مسافت به صورت پیاده برایتان دشوار است، می توانید چهارپایانی همانند الاغ و یا قاطر را کرایه کنید و مسیر رسیدن به دریاچه را با استفاده از آن ها طی کنید.

اما نکته ای که در این باره وجود دارد این است که مسیر دسترسی به دریاچه دشوار بوده و حدود ۵ ساعت پیاده روی نیاز دارد. لذا این مسیر برای افراد سالمند و کودکان دشوار می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید