روستاگردی آن هم در اطراف پایتخت بسیار جالب است به همین دلیل با ما همراه باشید و بازدید از روستای برغان را از دست ندهید.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید / روستای برغان؛ جاذبه‌ای دیدنی در ۵۰ کیلومتری تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای برغان در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز قرار دارد و بافت مسکونی آن متمرکز است. خانه‌های این روستا با توجه شرایط طبیعی، نوع فعالیت و معیشت خانوار روستایی ساخته شده‌اند و مصالح عمده به کار رفته در آن‌ها سنگ، چوب، خشت و گل است؛ البته بیشتر این خانه‌ها به‌دلیل مهاجرت ساکنان آن‌ها به شهر از بین رفته و متروکه شده‌اند.

خانه‌های ساده و قدیمی برغان اغلب دو طبقه هستند و یک طویله زیر آن‌ها وجود دارد تا گرمای ایجاد شده توسط دام‌ها طبقه بالا و محل سکونت افراد را گرم کند. شما می‌توانید نمونه‌ای از این خانه‌ها را در محله «بزرگ محله» ببینید.

در سال‌های اخیر خانه‌های ویلایی در برغان با تاثیرپذیری از الگوی معماری شهری و با مصالحی چون تیرآهن، سیمان، بتن، آجر و گچ ساخته شده‌اند.

جاهای دیدنی روستای برغان

برای یک سفره یک روزه حتما روستا برغان را انتخاب کنید؛ زیرا علاوه‌بر اینکه گشت و گذار در آن لذت بخش است دارای مکان‌های دیدنی می‌باشد که تا شب شما را سرگرم خواهد کرد. در ادامه با مکان‌های تاریخی و دیدنی برغان آشنا خواهید شد.

آتشگاه کرج

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های روستای برغان آتشگاه کرج است که در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. این آتشگاه یا بهتر است بگویم روستا به دلیل آب و هوای خوبی که دارد مقصد اصلی گردشگران می‌باشد تا بتوانند علاوه‌بر گشت و گذار و تفریح، هوای سالم را نیز استشمام کنند. اگر اهل عکس و عکاسی هم باشید این روستا برای شما مناسب خواهد بود.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید / روستای برغان؛ جاذبه‌ای دیدنی در ۵۰ کیلومتری تهران

حسینیه برغان

اگر اهل تاریخ و علاقمند به دیدن بنای تاریخی می باشید این مکان را از دست ندهید. قدمت حسینیه برغان به دوره صفوی برمی‌گردد و جزو آثار ملی ایران به‌حساب می‌آید.

مسجد روستا برغان

از بناهای دیدنی دیگر آن مسجد روستای برغان است، دلیل زیبایی آن هم این است که این مسجد و حسینیه برغان توسط یک پل به هم متصل شده‌اند. قدمت این مسجد به دوران خیلی دور برمی‌گردد و جزو بناهای تاریخی برغان محسوب می‌شود.

پل تاریخی برغان

همانطور که از اسم آن مشخص است یکی دیگر از مکان‌های تاریخی این روستا پل تاریخی برغان آن می باشد که به دوران صفوی برمی‌گردد. این پل مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و جزو آثار ملی نیز محسوب می‌شود.

میدان برغان

میدان‌ها معمولا جایگاهی برای تجمع مردم در مراسم‌ها و تعزیه‌ها می‌باشد. میدان برغان هم از این قاعده مستثنی نبوده و هرساله مراسم های مختلفی در این مکان برگزار می‌شود.

قلعه ایلخانی برغان

روستای تپه کش کلا یا قلعه ایلخانی برغان از مکان‌های دیدنی روستای برغان است که به دوره ایلخانان برمی‌گردد و جزو آثار تاریخی محسوب شده است.

زیارتگاه چهل دختر برغان

یکی از مکان‌های دیدنی و زیارتی، زیارتگاه چهل دختر برغان است. در این زیارتگاه درخت سیبی قرار دارد که داستان‌های مختلفی به آن نسبت دادند و برای مردم آنجا ارزش زیادی دارد. اما آنچه که ذهن آدم را درگیر می‌کند اسم این زیارتگاه است. حتما زمانی که به این زیارتگاه رفتید از مردم آنجا دلیل این نامگذاری را بپرسید، شاید لابه‌لای داستان‌هایی که به درخت سیب نسبت داده شده است دلیلی برای این نام گذاری بوده باشد.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید / روستای برغان؛ جاذبه‌ای دیدنی در ۵۰ کیلومتری تهران

مسیر رفتن به روستای برغان

روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و قدمت بازار و برخی از خانه‌های قدیمی آن به دوره قاجار برمی‌گردد. در این روستا که آن را با لقب «مهد چنارهای هزارساله» می‌شناسند، درختانی کهنسال و دیدنی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند برغان روستایی از گذشته‌های دور است.

این روستا دارای سه اثر تاریخی ثبت‌ شده ملموس است که شامل حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد جامع می‌شوند. آلوی‌ برغان با شهرت جهانی، بستنی‌گله و تعزیه برغان سه اثر دیگر هستند که تا به امروز توسط سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری به ثبت رسیده‌اند.

روستای برغان در دهستان برغان، بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز واقع شده است و در دل کوه‌های البرز در ارتفاع ۱,۶۵۰ متری از سطح دریا، در میان کرج و هشتگرد قرار دارد. رونق صنعت گردشگری در این روستا به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر کرج به‌سمت کردان است؛ البته نباید فراموش کرد که موقعیت جغرافیایی برغان در بین دو رود سنج و شاهرود نیز یکی از دلایل مهم توسعه این روستا به شمار می‌آید؛ رودهایی که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند و از کنار روستا عبور می‌کنند.

مختصات جغرافیایی برغان ۵۰ درجه و ۵۶ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی است. برغان در شمال غربی کرج قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر کرج ۲۱ کیلومتر (حدود ۴۰ دقیقه رانندگی) است. این روستا با مرکز شهر تهران حدود ۶۸ کیلومتر (یک ساعت و نیم) فاصله دارد.

روستای برغان یکی از جاذبه های گردشگری استان البرز است که برای رسیدن به آن دو راه وجود دارد. از تهران وارد آزادراه تهران - کرج و سپس کرج - قزوین شوید تا به کردان برسید.

سپس در کیلومتر ۲۰ اتوبان وارد جاده کردان برغان شوید که در دهانه دره‌ای سرسبز قرار گرفته و یک رودخانه در کنار آن در جریان است. پس از عبور از چند روستا (چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان، امین‌آباد) به برغان خواهید رسید.

بازدید از روستای برغان را از دست ندهید / روستای برغان؛ جاذبه‌ای دیدنی در ۵۰ کیلومتری تهران

مسیر دسترسی دوم از داخل شهر کرج است. از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان - آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به‌سمت برغان بروید. این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی است و از میان کوه می‌گذرد. در این مسیر در ابتدا به آتشگاه و یک دوراهی می‌رسید. از مسیر سمت چپ دوراهی تا روستای برغان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله است.

اگر ماشین ندارید با شرکت در تورهای گردشگری روستای برغان به این روستا سفر کنید.

آدرس: غرب استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    3 3
    قشنگس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید