شیرازگردی در باغ‌های آن بسیار دلنشین است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از باغ جهان نمای شیراز را از دست ندهید.

بازدید از باغ جهان نمای شیراز را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شیراز شهر حافظ و سعدی، شهر موزه‌ها و باغ‌ها است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای بازدید از زیبایی‌هایی این شهر عازم آن می‌شوند. از جمله جذابیت‌های شیراز، باغ جهان‌ نما است.

این باغ بهشت کوچک زمینی شهر شیراز است که شکوه و زیبایی‌ آن جلوه‌ای دیگر از باغ‌های سرسبز و پر گل شیراز را برای ‌بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

آشنایی با باغ جهان نمای شیراز

شیراز را از لنز هر دوربینی که تماشا کنید، چیزی جز زیبایی نخواهید دید. جاذبه‌هایی که مثل قطعات یک پازل کنار هم چیده شده‌اند تا شکوه وعظمت این شهر را خلق کنند، بسیار پرشمار هستند.

یکی از قطعات این پازل، باغ جهان نما نام دارد. باغی رویایی و غیر قابل وصف که همه بازدیدکنندگانش را مسحور تماشای خویش می‌سازد. از باغ جهان نما شیراز به عنوان قدیمی‌ترین باغ این شهر یاد می‌شود.

این یعنی وقتی در فضای باغ جهان نما قدم بگذارید، گویی به کوچه پس کوچه‌های تاریخ سفر کرده‌اید. باغی که تنها در چند قدمی حافظیه شیراز واقع شده و خودش به تنهایی شعر دلنشینی از زبان طبیعت می‌ماند.

بازدید از باغ جهان نمای شیراز را از دست ندهید

حالا که فصل بهار است و زیبایی های شهر دیدنی و فوق العاده ی شیراز بیشتر از هر زمان دیگری شده است، باید در سفر به شهر ادبا حتما به باغ های این شهر سر بزنید تا معنای زیبایی و باغ های ایرانی را با چشمان خودتان ببینید و بفهمید.

باغ جهان نمای شیراز یکی از همین باغ های زیبای ایرانی است که اصل مطلب را در درک جذابیت باغ های ایرانی به شما می رساند. باغ جهان نمای شیراز به عنوان قدیمی ترین باغ های شهر شیراز به حساب می آید.

این جاذبه ی زیبای شیرازی که یکی از معروف ترین دیدنی های شیراز است، مساحتی نزدیک به ۳ هکتار را دارا است و از این رو یکی از باغ های بزرگ و پهناور این شهر محسوب می شود.

از این مقدار که گفتیم هم؛ ۳۵۰۰ متر آن را فضای سبز در بر گرفته است. در این باغ ایرانی، بیشترین گیاهانی و درختانی که وجود داردند درختانی همچون؛ نارنج و سرو هستند که به همراه شمشادهای همیشه سر سبز؛ فضای باغ را کاملا سر زنده و زیبا نگه می دارند.

البته نمی توان از نقش گل های رنگاوارنگی همچون داوودی و اطلسی که در این باغ کاشته شده اند گذشت. از فضای سبز این باغ که بگذریم، درباره ی بنای عمارتی که در وسط باغ قررا گرفته است باید بگوییم که؛ ۴ شاه نشین دارد و اتاق های ۲ طبقه ای در میان آن ها قرار گرفته است.

سقفش ۸ ضلعی است و پر است از هنر معماری سنتی ایران زمین. با این که این باغ بارها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است اما، پنجره های چوبی این عمارت که در نوع خود بی نظیر هستند پس از مرمت توسط بخش های خصوصی با پنجره های آهنین مورد تعویض قرار گرفت.

قدمت این عمارت زیبا به دوران زندیه می رسد و آن قدر برای شخص کریم خان زند این باغ مهم بود که در سال ۱۱۸۵ هجری دستور داد تا محوطه ی اطراف آن را خیابان کشی نمایند.

بازدید از باغ جهان نمای شیراز را از دست ندهید

معماری باغ جهان نمای شیراز

عمارت باغ جهان نما که از دوره‌ کریم خان تابه‌حال سالم و مستحکم برجای مانده به‌شکل هشت‌ضلعی و از نظر ظاهر تقریبا مشابه عمارت کلاه فرنگی باغ نظر است. در محوطه‌ داخل عمارت و در وسط، یک حوض از سنگ مرمر یک‌پارچه ساخته شده و چهار شاه‌نشین در چهار گوشه‌ آن ایجاد شده است. اتاق‌های بین شاه‌نشین‌ها دو طبقه است.

با مساحتی که به بیش از ۴۰ هزار متر مربع می‌رسد، معماری باغ جهان نما به شکلی کاملا رویایی و باورنکردنی طراحی شده است. نکته جالب در مورد معماری این باغ قرار گرفتن آن در مسیر جوی آب، داشتن حصار بسیار بلند و برخورداری از عمارت تابستانی در کنار استخر است.

اگر اندکی باغ شناس باشید به خوبی می‌دانید که این سه مولفه، عناصر اصلی باغ‌های ایرانی بوده و باعث تمایز این باغ‌ها می‌شوند. بنابراین باغ جهان نما شیراز را یک باغ تمام ایرانی می‌توان قلمداد کرد. لازم به ذکر است که پوشش گیاهی این باغ نیز بسیار جذاب بوده و از انواع درختان تنومند سرو و کاج، شمشاد، گل‌های داوودی، نارنج و اطلسی و بنفشه‌های چشم نواز تشکیل می‌شود. در کنار همه اینها، عمارت هشت ضلعی باغ جهان نما شیراز با نمای آجری خود به خوبی جلوه گری می‌کند.

باغ ایرانی سه ویژگی و طراحی منحصربه‌فرد دارد: اول اینکه در مسیر عبور جوی آب قرار گرفته است، دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور شده و سوم اینکه درون باغ، عمارتی تابستانی به‌همراه استخر آب قرار دارد.

این سه ویژگی که در باغ جهان نما نیز وجود دارد، باغ‌های ایرانی را از سایر باغ‌ها متمایز می‌کند.

همان طور که در باغ جهان نما نیز قابل‌مشاهده است، در معماری باغ‌های ایرانی چهار خیابان پهن که با درختان مرکبات و سرو تزیین شده‌اند، به عمارتی هشت ضلعی در مرکز باغ منتهی می‌شوند. در داخل عمارت نیز استخر و فواره‌ای وجود دارد که آب از آنجا جریان می یابد. جوی‌های آبی که در این چهار خیابان جریان دارند، معمولا دارای فواره‌های متعددی هستند.

بازدید از باغ جهان نمای شیراز را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید