شمال ایران بناهای تماشایی و جالبی دارد از این رو با ما همراه باشید و باغ عباس‌آباد؛ جاذبه‌ای درجه یک در بهشهر بدانید.

باغ عباس‌آباد؛ جاذبه‌ای درجه یک در  بهشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه تاریخی و گردشگری عباس‌ آباد یکی از آثار تاریخی استان مازندران در شهر بهشهر است. مجموعه باغ‌ های عباس آباد در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌ البرز و میان جنگل‌ های انبوه واقع شده است و یکی از مهم‌ ترین و بزرگترین باغ‌ تاریخی ایران به شمار می رود که در سال ۱۳۴۶ به عنوان یکی از باغ‌ های ایرانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده، همچنین در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این مجموعه شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه، گل‌ باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است.

آشنایی با باغ عباس‌آباد بهشهر

مجموعه تاریخی عباس آباد یکی از مهم و بزرگ ترین باغ های ایرانی به جای مانده می باشد که در دامنه رشته کوه های البرز و در ۹ کیلومتی شهرستان بهشهر (در شرق استان مازندران) واقع شده است.

این مجموعه ی تاریخی در سال ۱۳۴۶ ثبت آثار میراث ملی کشور شده است و در میان ۹ باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو، تنها باغی است که در شمال کشور قرار گرفته است. بنابراین، عباس آباد بهشهر مهم ترین باغ غیر کویری ایران به شمار می آید.

باغ های ایرانی یکی از بهترین نمودهای ذهن خلاق بشر است. طراحی باغ ایرانی،‌ بر اساس زاویه مناسب و نسبت های جغرافیایی انجام می شود و معمولاً‌ به نام چهارباغ معروف هستند.

باغ عباس‌آباد؛ جاذبه‌ای درجه یک در  بهشهر

ساخت باغ های ایرانی بر اساس راهکارهای مهندسی خلاقانه و هوشمندانه و همچنین سیستم های پیچیده مدیریت آب انجام می شود.

مجموعه تاریخی عباس آباد در سال های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ و به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و شامل سد، مخزن، گل باغ، کاخ، حمام، دو برج آجری، آسیاب آبی و دریاچه ی سد می شود.

این مجموعه نزدیک به ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و سد آن هم گنجایشی برابر با ۶۰۰ هزار متر مکعب آب داد. جنس بدنه ی سد از ساروج است و این سد هم جزو آثار تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شده است.

بازدید از باغ عباس‌آباد بهشهر

باغ تاریخی عباس‌آباد، بر بالای تپه‌ای طبیعی احداث شده است، بدین ترتیب که مهندسان دوره صفوی با بریدن تپه و ایجاد پله و صفه، باغی مطبق و پلکانی را ایجاد و در بالاترین قسمت تپه اقدام به عمارت‌سازی کردند. این باغ بر اساس شواهد به‌دست آمده، یکی از بی‌نظیرترین باغ‌های ایرانی است.

معماری در باغ و باغ‌سازی کاملا به‌صورت قرینه انجام پذیرفته که سبب زیبایی آن شده است. مهندسان و معماران دوره صفوی با احداث باغ به روش پلکانی و مطبق و همچنین با به‌کارگیری سطوح شیب‌دار و لوله‌های سفالی، علاوه بر زیبایی، موسیقی آب را در باغ ایجاد کرده‌اند که سبب آرامش افراد مستقر در باغ می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاج محل و کاخ الحمرا نیز نمونه‌های باغ ایرانی هستند که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند.

باغ عباس‌آباد؛ جاذبه‌ای درجه یک در  بهشهر

سد دریاچه با گنجایش ۶۰۰ هزار مترمکعب از نوع مخزنی است. این سد توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۷۴۵ در زمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفته‌ و بنای آن از دوره صفویه، در دره‌ای عمیق احداث شده است. مصالح عمده سازه مذکور، سنگ، آجر و ملات ساروج است. سد سه دریچه خروجی دارد و در پشت آن پشت‌بندی قرار دارد که دارای دو گونه کاربری است، پشت‌بند سد و مرکز تخلیه و چاه تخلیه آب.

منبع تامین‌کننده آب مخزن سد، آب سرچشمه است. مهندسان سازنده سد به‌گونه‌ای آن را طراحی کرده‌اند که هرگاه احساس می‌شد مخزن سد، حداکثر آبگیری را انجام داد و انرژی پتانسیل آب در حال فشار روی دیوار سد است، آب از دریچه خروجی سد تخلیه نشود. زیرا در آن حالت تخلیه آب از دریچه، موجب تخریب بیشتر سد می‌شود. ساخت تونل زیرزمینی در زمان صفویه و مرتبط کردن آن به جرز مرکزی چهارطاقی عمارت و همچنین خارج کردن تونل در پایین دست دیواره سد موجب شده است فشار آب از دیواره سد کاسته و به‌سمت مرکز، هدایت شود. بر بالای چهارطاقی آثار فواره و حوض موجود است. آبرسانی به این بنا از طریق لوله‌های سفالی انجام می‌شد که آب چشمه فرادست را به آنجا هدایت می‌کرد.

در فاصله تقریبی دو کیلومتری شمال باغ، بر بالای کوه مشرف بر دشت بهشهر و خلیج میانکاله، بقایای آثار معماری از دوره صفوی شناسایی شده است که به نظر می‌رسد محل احتمالی کاخ باغ بوده باشد. با توجه به موقعیت ساختاری بنای شناسایی شده بر بالای کوه و همچنین کشف سفال‌های پوشش بام لعابدار با لعاب‌های آبی، آبی فیروزه‌ای، سبز و قهوه‌ای و عدم دستیابی به بقایای معماری کاخ در کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه اصلی باغ، می‌توان گفت محل کشف‌شده مکان احتمالی کاخ پادشاهان صفوی در عباس آباد باشد.

باغ عباس‌آباد؛ جاذبه‌ای درجه یک در  بهشهر

باغ عباس آباد یکی از باغ‌ های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
• مجموعه عباس آباد دارای طبیعت زیبایی است و جزو تفرجگاه‌ های محبوب شمال کشور به شمار می رود.
• در این مجموعه به امکانات رفاهی و تفریحی خوبی مانند رستوران، قایق سواری و ... .دسترسی خواهید داشت.
• مجموعه تاریخی عباس آباد، طبیعتی بکر در دل کوه است که به دست انسان ساخته شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید