فارس جاذبه‌های باستانی و گردشگری درخور توجهی دارد از این رو با ما همراه باشید و بازدید از مجموعه باستانی پاسارگاد را از دست ندهید.

بازدید از مجموعه باستانی پاسارگاد را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: هر سال گردشگران زیادی از داخل ایران و خارج از کشور، برای بازدید از این اثر تاریخی عظیم راهی شیراز می‌شوند. گردشگران در تمامی فصول سال از مجموعه تاریخی پاسارگاد بازدید می‌کنند؛

هرچند فصل بهار به‌علت آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز، بهترین زمان بازدید از این مجموعه است. زیبایی طبیعت شیراز سبب می‌شود این مجموعه، بیشتر گردشگران را در فصل بهار برای بازدید به خود جذب کند.

درباره پاسارگاد

برای کشف حقایق مجموعه پاسارگاد باید به جنوب ایران و استان فارس سفر کرد. جایی در دشت مرغاب و جلگه پاسارگاد، در نزدیکی شهر پاسارگاد، سازه‌هایی باستانی به چشم می‌خورد که از گذشته‌های دور ایران به یادگار مانده‌اند و داستان‌های فراوانی برای گفتن دارند. جایی که تاریخ پرشکوه هخامنشی در آن پایه‌گذاری شده است و به‌عنوان نخستین پایتخت این امپراتوری بزرگ شناخته می‌شود.

این منطقه همچنین اصلی‌ترین و وسیع‌ترین محوطه هخامنشی دنیا را در خود جای داده است و متنوع‌ترین و بیشترین آثار این دوره در آن به چشم می‌خورد. در این مطلب قصد داریم نگاهی اجمالی بر تمام آثار مجموعه تاریخی پاسارگاد داشته باشیم و این شهر باستانی را از زاویه‌های گوناگون بررسی کنیم.

هر کدام از سازه‌هایی که در این مجموعه وجود دارد بعدا به‌طور شایسته و کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد و مقاله مربوط به آن در کارناوال منتشر می‌شود.

ثبت ملی: این محوطه تاریخی در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۱۰ با شماره ۱۹ در لیست آثار ملی قرار گرفته بود.

ثبت جهانی: این مجموعه پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکوست که به‌دلیل داشتن شاخص‌ها و امتیازهای فراوان توانسته است با صددرصد آرا به این فهرست وارد شود.

بازدید از مجموعه باستانی پاسارگاد را از دست ندهید

بسیاری این محوطه باستانی و تاریخی را با این سازه می‌شناسند و برای دیدن آن، راه طولانی رسیدن به پاسارگاد را طی می‌کنند. مقبره کوروش در بخش جنوبی مجموعه قرار دارد و گفته می‌شود به‌دستور خود کوروش و با نظارت وی ساخته شده است. آرامگاهی با بنای ساده اما بسیار زیبا و چشمگیر که با ۱۵۶ متر مربع مساحت و ۱۱ متر ارتفاع بعد از گذشت ۲۵ قرن هنوز استوار و پابرجا در میان دشت مرغاب خودنمایی می‌کند.

این سازه طراحی هوشمندانه‌ای دارد که هر ببیننده‌ای را به یاد زیگورات‌ها و نیایشگاه‌های کهن می‌اندازد و با سادگی و گیرایی خود توجه‌ها را از هر سوی دشت به خود جلب می‌کند. این مقبره ساختاری دو بخشی دارد که شامل بخش سکوی پلکانی و اتاقک آرامگاه با سقف خرپشتی می‌شود.

  • بر اساس روایت‌های تاریخی کوروش بزرگ ساخت بیشتر بناهای این مجموعه را بر عهده داشته است، مقبره کوروش نیز در این مجموعه قرار دارد.
  • بازدید از این مکان به افزایش اطلاعات شما در مورد تاریخ ایران به‌ویژه تاریخ هخامنشی کمک می‌کند.
  • پاسارگاد مجموعه‌ای ارزشمند و از بناهای تاریخی دوره هخامنشی محسوب می‌شود که با بازدید از آن می‌توانید سفری به این بخش از تاریخ ایران داشته باشید.
  • باغ ثبت جهانی پاسارگاد نیز جزوی از این مجموعه محسوب می‌شود؛ اگرچه این باغ امروز وجود ندارد اما الهام‌بخش باغ‌های مشهور ایرانی پس از خود بوده است.

معماری بی‌همتای پاسارگاد

معماری پاسارگاد و مجموعه باستانی آن، تلفیقی از معماری ایران، مصر، یونان و بین‌النهرین بوده است. بناهایی که ابتدای دوره هخامنشی ساخته شده‌اند، تحت‌تاثیر معماری اورارتو بودند. معماری مقبره کوروش شباهت زیادی به زیگورات دارد و می‌توان گفت حتی معماری دوره‌های قبل از هخامنشی در ایران، بر آن اثر گذاشته است. بناهای دیگر پاسارگاد و نقش برجسته‌های آن نیز از معماری مصر و بین‌النهرین تاثیر پذیرفته‌اند.

پاسارگاد که به مادر سلیمان نیز شهرت دارد، در دوره هخامنشی در میانه باغی بزرگ و سرسبز قرار داشت. این محوطه بزرگ دو کاخ با معماری ایرانی داشت و تالاری ستون‌دار و بزرگ در میان آن قرار داشت. نقشه تالار شباهت زیادی به حرف H داشت.

بازدید از مجموعه باستانی پاسارگاد را از دست ندهید

در دو سوی ایوان تالار، دو اتاق وجود دارند. در اطراف بنا آب‌نماهایی زیبا و جذاب قرار دارند که فواره‌های چشم‌نوازی داشته‌اند. در اطراف مقبره کوروش، یک ساختمان با کارکرد مذهبی ساخته شده بود. در آستانه درگاه آن تصویری قرار دارد که آن را به کوروش نسبت داده‌اند. پلی نیز روی یک رودخانه ساخته شده بود که در حال حاضر چیزی از آن بر جای نمانده است.

قدمت منطقه باستانی پاسارگاد به پیش از دوره هخامنشیان می‌رسد. در طول تاریخ، عوامل جغرافیایی متعددی جلگه پاسارگاد را مأمن اقوام مختلف کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان وجود کوه‌های متعدد پیرامون دشت وسیع مرغاب، تنگ بلاغی به عنوان راهی کوتاه برای دسترسی به منطقه کمین و عبور رود پلوار به عنوان تنها رود دائمی منطقه را برشمرد.

بر اساس شواهد، در زمان هخامنشیان رودخانه پلوار را «رود مادی» می‌نامیدند و در کتاب‌های تاریخی یونانیان از آن به عنوان «رود مدوس» یاد کرده‌اند. پس از هخامنشیان و حتی در دوران اسلامی نیز این منطقه برای سلسله‌های حکومتی گوناگون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ هرچند امروزه معروف‌ترین بنای پاسارگاد را مقبره کوروش می‌دانند و بیشترین آثار به جا مانده در آن در زمان پادشاهی کوروش ساخته شده و مربوط به دوره هخامنشی است.

در ادامه با توضیح مختصری درباره بخش‌های مختلف این مجموعه باستانی، به زمان ساخت هریک از این بناهای به‌جای‌مانده اشاره‌ای خواهیم داشت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید