با توجه به اهمیت ارائه مراقبت‌های استاندارد در مادران باردار در کارگاه‌های حضوری که با هدف افزایش آگاهی و توانمندسازی کارکنان و بهبود مهارت مدیریت بیماری‌های داخلی برگزار می‌شود شرکت کنند.

این بیماری عامل ۱۵ درصد مرگ‌ مادران باردار است

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور  گفت: مادران باردار، فشارخون بالا را جدی بگیرند زیرا عامل ۱۵ درصد مرگ‌ مادران باردار فشارخون بالاست.

به گزارش سلام نو زهرا دستجردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به افزایش فشارخون بدون ادم و پروتئینوری که بعد از هفته بیستم بارداری به وجود بیاید فشارخون بارداری و در صورتی که فشارخون قبل از هفته ۲۰بارداری افزایش یابد به آن فشارخون مزمن گفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه فشارخون بالا در دوران بارداری در پنج تا ۱۰ درصد بارداری‌ها اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: مطابق آمار، عامل ۱۵ درصد مرگ‌ مادران باردار فشارخون بالا است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: اضافه‌وزن و چاقی، دو عامل مهم  از مهمترین عوامل مؤثر در ایجاد فشارخون  بارداری و سایر دوره‌های زندگی هستند، بنابراین قبل از اقدام به بارداری، انجام مراقبت‌های پیش بارداری، بررسی و مشاوره‌های لازم از جمله مدیریت وزن، تغذیه و کنترل فشارخون توصیه می‌شود.

وی در خصوص بیماری‌های غیر واگیر گفت: یکی از مشکلات فشارخون بالا در دوران بارداری پره اکلامپسی و اکلامپسی است. پره اکلامپسی بیماری است که با پرفشاری خون، پروتئین در ادرار یا علائم سردرد، تاری دید و درد سر دل همراه است و در نیمه دوم بارداری (معمولاً بعد از هفته بیستم حاملگی) اتفاق می‌افتد. چنانچه این عارضه با تشنج همراه شود اکلامپسی نامیده می‌شود و در صورت تشخیص باید بستری، درمان و مراقبت‌های دوره‌ای مادر و جنین انجام شود.

وی به منظور پیشگیری از فشارخون بارداری به مادران باردار توصیه کرد: ضمن مشاوره با کارشناس تغذیه و تنظیم کالری مورد نیاز، افزایش مصرف سبزی و میوه، محدودیت در مصرف نمک، کنترل دقیق وزن گیری و مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای طبق نظر پزشک را انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ارائه مراقبت‌های استاندارد در مادران باردار در کارگاه‌های حضوری که با هدف افزایش آگاهی و توانمندسازی کارکنان و بهبود مهارت مدیریت بیماری‌های داخلی برگزار می‌شود شرکت کنند.

وی افزود: تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت مادران در خدمات بهداشتی درمانی در همه جوامع دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و شاخص "نسبت مرگ و میر مادران" از مهمترین شاخص‌های ارزیابی آن است که در این حوزه تلاش نیروهای خدوم ماما و مراقب سلامت ماما به خصوص در سطح مراکز خدمات جامع سلامت بسیار چشمگیر است.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید