غرب ایران جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره سرآب روانسر؛ جاذبه‌ای جالب در کرمانشاه بدانید.

سرآب روانسر؛ جاذبه‌ای جالب در کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر زیبای روانسر از مناطق دیدنی استان کرمانشاه است. سراب روانسر در این شهرستان همواره مورد توجه مهمانان و مردم این منطقه است. منشأ اصلی سراب روانسر رودخانه‌ قره سوه می باشد که یکی از طولانی ترین رودخانه‌ های استان کرمانشاه است. این سراب که از کوههای شاهو سر چشمه می ‌گیرد، به دلیل قرار گرفتن آثار تاریخی در کنار آن و سرسبز بودن طبیعت زیبایش از نقاط تفریحی استان محسوب می شود.

سراب روانسر که حدود چهل هزار سال قدمت دارد، در ۲۷ اسفند سال ۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و به عنوان پنجاه و هفتمین اثر ملی به ثبت رسید.

غار قوری قلعه و سراب این شهرستان از پربازدید ترین نقاط گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شوند.

آشنایی با سرآب روانسر

یکی از تماشایی ترین جاذبه های استان کرمانشاه سراب روانسر است، جاذبه ای در مرکز شهر که منشا اصلی رودخانه قره ‌سو است، رودی که از بزرگ‌ ترین و بلندترین رودخانه‌های استان کرمانشاه به شمار می رود. در اطراف این دریاچه چشم اندازهای جذابی هست که مخصوصا در روزهای تعطیل، گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

در اطراف این سراب چشم اندازهایی رویایی پنهان شده طبیعتی بکر و تماشایی با چشم اندازهای جذاب که لحظات خوشی را برای گردشگران به وجود می آورد. این سراب که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد از کوهستان شاهو سرچشمه می گیرد.

سرآب روانسر؛ جاذبه‌ای جالب در کرمانشاه

یکی از دیدنی ترین شهرهای استان کرمانشاه شهرستان روانسر است که جاذبه های زیادی را در خود جای داده و به دروازه اورامانات هم معروف است. قدمت زندگی در اطراف روانسر به عصر پارینه سنگی برمی گردد، شهری که در گذشته به نیکور معروف بود و با آب و هوای تقریبا گرم و مرطوب خود در دامنه کوهستان شاهو در ۵۵ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه جای دارد.

بارش زیاد سالانه باعث شده تا این منطقه پرآب، سرسبز و البته محبوب گردشگران باشد. سراب روانسر در بین ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه قرار دارد و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. محدوده گردشگری روانسر، منطقه ای جذاب و تماشایی ست و آنچه این منطقه را از جاهای دیگر متمایز کرده جاذبه‌های کوهستانی، پوشش گیاهی طبیعی و مصنوعی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی جذاب است.

پارک کنار دریاچه موقعیت دسترسی خوبی دارد؛ برای تمام شهر تنها یک مسیر اصلی به چشم می خورد که محل عبور آن دقیقا از وسط آب و رودخانه است. از طریق این مسیر تمام نقاط شهر با هم مرتبط می شوند و در امتداد آن نواحی مسکونی شکل گرفته اند.

نکته ی مثبت این منطقه در این است که رسیدن به همه ی بخش های شهر از طریق همین مسیر اصلی ممکن می شود اما نکته ی منفی اش در این است که ترافیک و آلودگی صوتی زیادی دارد.

ویژگی‌های جالب سرآب روانسر

از ویژگی‌های بارز محدوده گردشگری روانسر، داشتن جاذبه‌های کوهستانی، پوشش گیاهی طبیعی و مصنوعی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی در این منطقه است. سایت پارک بهترین موقعیت را از لحاظ دسترسی دارد؛ به‌طوری که تنها مسیر اصلی شهر، دقیقا از وسط آب و رودخانه می‌گذرد.

سرآب روانسر؛ جاذبه‌ای جالب در کرمانشاه

این مسیر به‌صورت خطی تمام شهر را به هم متصل می‌کند و مناطق مسکونی در امتداد آن شکل گرفته‌اند. این مسئله از سویی نکته‌ای مثبت تلقی می‌شود؛ زیرا برای رسیدن به سایر نقاط شهر باید حتما از مسیر اصلی گذشت که موجب دیدن و گذر از سراب شده و از دید دیگری سبب ایجاد سر و صدای زیاد و ترافیک در شهر می‌شود.

این منطقه گردشگری از شمال به قبرستان تاریخی شهر روانسر، از جنوب غرب به بازارچه مرزی شهرستان و از شرق، جنوب شرق و غرب به مناطق مسکونی محدود می‌شود. در جنوب، ادامه دریاچه به‌شکل رودخانه، سیستمی خطی را می‌سازد که فضاها را به‌صورت رشته‌ای و تسلسلی به هم متصل می‌کند. این پارک در واقع از سه قسمت شامل کوه، دریاچه و فضای سبز تشکیل می‌شود.

آنچه بر زیبایی این گردشگاه می‌افزاید، عنصر اصلی تشکیل‌دهنده آن است؛ آب که عامل حیات و درخشندگی است و رونق، روشنایی و تحرک را با خود به ارمغان می‌آورد. دریاچه واقع در گردشگاه با تلطیف هوا و ایجاد صدای آرامش‌بخش و مطلوب خود، بر محبوبیت این منطقه تاثیر مستقیم دارد.

فضای سبز، صمیمیت و سرور گردشگاه را تامین می‌کند و پوشش گیاهی و چمن‌کاری محوطه، چهارفصل سال را در این منطقه به نمایش می‌گذارد. بیدهای مجنون میان دریاچه که یکی زیباترین بخش‌های گردشگاه محسوب می‌شوند، خود فضایی خاص را می‌آفرینند. علاوه بر این، چشم‌انداز شنای پرندگان شاید جذاب‌ترین تصویری باشد که می‌توان در سراب روانسر مشاهده کرد.

در گردشگاه روانسر برای گردشگران امکاناتی در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قایق‌سواری در فصول گرم اشاره کرد. سکوی نشستن و پیک‌نیک، سرویس بهداشتی و پارکینگ از دیگر امکانات سراب روانسر است.

سرآب روانسر؛ جاذبه‌ای جالب در کرمانشاه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید