۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 55463944

ایران کاخ‌های دیدنی و زیبایی برای بازدید دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه بدایند.

کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه

کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم‌ اکنون دانشکده کشاورزی است بنا شده است. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه‌شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند که در حال حاضر ساختمان‌های ملازمین شاهی از بین رفته است.

آشنایی با کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه عمارتی است که بوی خانه می‌دهد. پله‌های فیروزه‌ای رنگش، پنجره‌های بلند و نورگیر و اتاق‌های تو در تو یادگاری از زندگی در گذشته هستند.

علت نام‌گذاری این ساختمان به‌ پاس تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا ذکر شده است. فرهاد میرزا از حاجی محمد حسین خان صدر اعظم اصفهانی به‌عنوان سازنده بنا نام برده است.

گاسپار دروویل، افسر فرانسوی که در همان سال‌های ساخت این ساختمان در ایران به سر می‌برده است، در سفرنامه خود روایت متفاوتی ارائه می‌کند. به گفته او محمدعلی میرزا دولتشاه پسر بزرگ فتحعلی‌شاه که از تعیین عباس میرزا به ولیعهدی خشمگین بود، برای اثبات لیاقت خود، با سلیمان پاشا والی بغداد وارد جنگ شد و او را شکست داد و غرامت جنگی هنگفتی از او گرفت.

او تمام پول را برای فتحعلی‌شاه فرستاد تا به این ترتیب نزد او محبوبیتی کسب کند. فتحعلی‌شاه با پولی که دست آورده بود، این کاخ را بنیان گذاشت و نام آن را سلیمانیه نهاد تا خاطره شکست سلیمان پاشا را زنده نگاه دارد.

کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه

کرج، بلوار امامزاده حسن، خیابان شهید کیان ‌پور. این بنا در حد فاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن، در محل کنونی دانشکده کشاورزی واقع شده است. برای رسیدن به کاخ سلیمانیه ابتدا باید خود را به میدان امام حسین (ع) کرج برسانید. سپس وارد بلوار هفتم تیر شوید. پس از ورود به بلوار، ورودی کاخ در اولین کوچه از سمت راست به نام کوچه شهید کیانپور، جنب مدرسه استقلال واقع شده است.

درهای کاخ سلیمانیه کرج از خرداد ۱۴۰۲ به روی عموم گشوده شد. بازدیدکنندگان می‌توانند در روزهای هفته از ساعت هشت تا یک به این مکان مراجعه کنند. همچنین امکان هماهنگی برای بازدید تورهای گردشگری در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری وجود دارد.

کاخ سلیمانیه در دوره فتحعلی شاه قاجار برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم‌ اکنون دانشکده کشاورزی است بنا شده ‌است. کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌ هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند که در حال حاضر ساختمان ‌های ملازمین شاهی از بین رفته ‌است.

در تالار این بنا، دو نقاشی روی دیوارها کشیده شده که یکی تصویر آقا محمدخان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است. در تابلوی بارعام فتحعلی شاه، سلیمان میرزا به صورت کودکی در کنار تخت طاووس تصویر شده‌ است.

معماری کاخ تماشایی سلیمانیه

یکی از جاذبه‌های تاریخی استان البرز کاخ سلیمانیه کرج است. مجموعه‌ای که از دوران قاجار به یادگار مانده و با شمارۀ ۳۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ سلیمانیه کرج در سال ۱۲۲۷ بنا شده است. روایت‌های مختلفی در رابطه با علت ساخت این بنا و وجه تسمیۀ آن وجود دارد که در نوع خود جالب و شنیدنی است.

کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه

برخی از اسناد و نوشته‌های تاریخی حاکی از آن است که فتحعلی‌شاه قاجار به مناسبت تولد ۳۴مین پسرش که سلیمان میرزا نام داشت این کاخ را به‎عنوان اقامتگاه تابستانی خویش برپا کرد و نام نوزاد را بر این کاخ نهاد تا از وی به یادگار بماند.

برخی دیگر می‌گویند چون محمدعلی میرزا دولتشاه، پسر بزرگ فتحعلی شاه، از تصمیم پدر برای ولیعهدی برادرش عباس میرزا ناخشنود بود، برای این که خودی نشان دهد سلیمان پاشا والی بغداد را به جنگ طلبید و شکست سختی بر وی وارد کرد.

او غنمیت بزرگی را که از این جنگ عایدش شد به پدر تقدیم کرد و فتحعلی شاه با این پول و برای یادبود پیروزی پسرش بر سلیمان کاخ سلیمانیه را در کرج بنا کرد و آن را این‌گونه نام نهاد. کاخ یک ساختمان آجری است که تزیینات ویژه‌ای ندارد.

خصلت‌های این بنا از سبک کلی معماری قاجاری تبیعت می‌کند و شاید بتوان گفت تنها عنصر نوآورانه ساخت بنا روی یک پیلوت است. بنا شکلی متقارن دارد و به نسبت ۵ به ۱ با یک سقف شیروانی برافراشته شده است. از جمله ویژگی‌های جذاب این بنای قاجاری می‌توان به تالارها، ارسی‌ها، آیینه‌کاری‌ها، قوس‌های نیم‌دایرۀ نما، تناسبات، نقشه، و دوطبقه بودن آن اشاره کرد.

در مجاورت کاخ نیز یک برج چهارطبقه وجود دارد که از دوران صفوی برجای مانده است. بنا در باغ بزرگی ساخته شده است که در آن یک مجموعۀ اقامتگاهی کوچک و بسیار مفرح وجود دارد. در جنب کاخ اصلی نیز تعدادی کاخ‌های کوچک و مجموعه بناهایی برای خدم و حشم شاه و درباریان آماده‌سازی شده بود.

گفته می‌شود معمار این بنا فردی به نام محمدحسین خان صدراعظم اصفهانی بوده که ساخت بنا را در ۱۲۲۵ آغاز کرده بود. در تالار بار عام فتحعلی شاه دو نقاشی دیواری وجود دارد که در اولی آقامحمدخان و در دومی فتحعلی شاه با ملازمینش تصویر شده‌اند.

خالق این تصاویر نیز فردی به نام عبدلله خان نقاشباشی بوده است. کاخ سلیمانۀ کرج در محدودۀ مرکزی شهر قدیم کرج، در حد فاصل بلوار شهید چمران و امامزاده حسن واقع شده و کابری امروزی آن دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تهران است.

کاخ‌گردی در کاخ سلیمانیه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید