«‌توافق با ایران برای آزادسازی ده میلیارد دلار از اموال مسدود شده این کشور، حاکی از تسلیم شدن دولت بایدن در برابر واقعیت دستیابی ایران به جایگاه کشوری در آستانه هسته‌ای شدن است.

الجزیره: بایدن تسلیم ایران هسته‌ای شده است

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت الجزیره ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: اسرائیل به سرعت توافق ایران و ایالات متحده آمریکا را که با میانجیگری قطر انجام شده بود، شیطانی جلوه داد. این توافق شامل تبادل زندانیان میان دو طرف، آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و کاهش غنی‌سازی ۶۰ درصدی بود. حمله نتانیاهو به این توافق نشان‌دهنده سرخوردگی او از شکست راهبردش برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و ناتوانی او در تأثیرگذاری بر موضع دولت بایدن است.

این توافق نه تنها بر مخالفت واشنگتن با موضع تل‌آویو دلالت دارد که خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه تهران و تهدید به استفاده از گزینه نظامی است، بلکه حاکی از تسلیم شدن دولت بایدن در برابر واقعیت رسیدن ایران به جایگاه کشوری در آستانه هسته‌ای شدن است. علی رغم این‌که ایران به کاهش سطح غنی‌سازی متعهد شده، اما می‌تواند اورانیوم‌های غنی شده با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد خود را نگه دارد.

آنچه مسائل را پیچیده‌تر می‌کند این واقعیت است که قاطعانه ثابت شده جنگ سایه‌ای که موساد به دستور نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران وارد آن شده و شامل بمب‌گذاری در تاسیسات اتمی ایران، حذف دانشمندان اتمی ایرانی و انجام حملات سایبری برای از کارانداختن زیرساخت‌های مربوط به برنامه اتمی این کشور می‌شود، شکست خورده‌ و فرماندهان معتبر اطلاعاتی اسرائیل باور دارند جنگ سایه تنها به تقویت انگیزه ایران برای ادامه توسعه برنامه هسته‌ای این کشور کمک کرده است.

برای دولت بایدن مشخص شده که تهدیدهای اسرائیل درخصوص حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران قابل اعتماد و باور کردنی نیست و تل‌آویو توانمندی و امکانات لازم برای انجام این حمله و تحمل پیامدهای آن به ویژه احتمال وقوع رویارویی با حزب‌الله را ندارد. به علاوه این‌که دو دستگی سیاسی و شکاف به وجود آمده کنونی در جامعه اسرائیل در پی طرح اصلاحات قضائی، از قدرت اسرائیل برای وارد شدن به اقدام نظامی‌ای می‌کاهد که ممکن است به رویارویی گسترده منطقه‌ای منجر شود.

از این‌رو نتانیاهو علی‌رغم عجله‌اش برای شیطانی جلوه دادن توافق جدید، خود می‌داند که هیچ ابزاری برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ندارد. تحولات اخیر حاکی از ناتوانی اسرائیل و نداشتن قدرت و نفوذ محدودش بر روند تعاملات آمریکا و ایران است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید