خلیج همیشه فارس شگفتی‌های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره عجیب‌ترین لاک‌پشت‌های ایران در روستای شیب دراز قشم بدانید.

عجیب‌ترین لاک‌پشت‌های ایران در روستای شیب دراز قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: شیب دراز, روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است. این روستا در دهستان سوزا قرار دارد و بر اثر سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت آن ۴۶۱ نفر (۹۳ خانوار) می باشد. از عجایب این روستا لاک پشت های بسیار زیبایی هستند که در روستا زندگی می کنند.

آشنایی با روستای شیب دراز

روستای شیب دراز از میراث طبیعی زیادی برخوردار است از همین رو برای حفاظت و حفظ این منطقه ارزشمند و این زیستگاه استثنایی، بخش های زیادی از جزیره از جمله ساحل تخم‌ گذاری لاک ‌پشت‌ های پوزه‌عقابی روستای شیب دراز را زیر پوشش ژئوپارک قشم قرار دادند.

در این روستا جانوران زیاد و ارزشمندی به تخم گداری و زاد و ولد می پردازند و گاهی بخشی از آنها در این منطقه زندگی می کنند که از اهمیت بسیار بالایی برای مردمان آن منطقه و مسئولان اکو سیستم قشم دارد. بسیاری معتقد هستند که علت نامگذاری این روستا، طرز قرار گیری آن به صورت شیب بسیار تند به سمت دریا است.

عجیب‌ترین لاک‌پشت‌های ایران در روستای شیب دراز قشم

حضور لاکپشت های پوزه عقابی در این روستا بسیار اهمیت دارد زیرا اقتصاد و در آمد عده ای از مردمان این روستای گردشگری به این موضوع بستگی دارد البته برخی از زنان و مردانی که در این روستا زندگی می کنند، با تولید و فروش صنایع دستی و ارائه خدمات برای اسکان مسافران، صید ماهی و قایقرانی به اقتصاد روستا کمک کرده و راهی برای کسب درآمد برای خود ایجاد کرده اند.

روستای شیب دراز به جهت تنوع زیست جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر از جمله انواع کاکایی، پرستوی دریایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، کفچه نوک، عقاب ماهی‌گیر و سبزه قبا محسوب می‌شود؛ اما مهم‌ترین دلیل شهرت روستای شیب دراز اکوسیستم و خاک ماسه‌ای مناسب آن برای گونه‌ای از لاک‌پشت‌ها با نام پوزه عقابی (Hawksbill turtle) است.

این لاک‌پشت‌ها هر ساله مسافتی طولانی را از هزاران کیلومتر آن‌طرف اقیانوس طی می‌کنند تا در سواحل ماسه‌ای روستای شیب دراز تخم‌گذاری کنند. سواحل روستای شیب دراز هر ساله از هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت در انتظار لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند.

عجیب‌ترین لاک‌پشت‌های ایران در روستای شیب دراز قشم

لاک‌پشت‌های عجیب در سواحل روستای شیب دراز

روستای شیب دار هر ساله از هفته ی دوم اسفند ماه تا هفته ی دوم اردیبهشت ماه منتظر مهاجرت این لاک پشت ها برای تخم گذاری می باشد و آنها مساحتی حدود هزار کیلومتر را از آن طرف اقیانوس طی می کنند تا به خاک ماسه ای روستای شیب دراز برسند و در آنجا تخم گذاری کنند.

از سال ۱۳۸۱ تا به امروز بر اساس یک تصمیم از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، مردم محلی جزیره قشم به ویژه جوانان و نوجوانان روستای شیب ‌دراز گروهی به اسم ناتوران خمیس که به معنای مجافظان لاک پشت ها می باشد، تشکیل دادند و با گذراندن دوره ‌های آموزشی، نقش زیادی در حفاظت از تخم این جانوران و کمک به بقای نسل آنها ایفا کردند.

مثلا پس از تخم گداری با انتقال این تخم‌ ها به محوطه فنس کشیده که جایی امن و شبیه ‌سازی شده به محل تولد آن‌ها می باشد، شرایط را برای تداوم نسل این‌ گونه فراهم و از آن‌ها مراقبت می ‌کنند.

عجیب‌ترین لاک‌پشت‌های ایران در روستای شیب دراز قشم

در سال ۱۳۸۸ طرح مدیریت اکوتوریسم و حفاظت از لاک ‌پشت‌های پوزه‌ عقابی در قشم به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در کشور ژاپن شناخته شد.

در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از طرح‌ های اثرگذار محیط‌ زیستی موفق به گرفتن جایزه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور شد. در بهمن ماه، سال ۱۳۹۰، روستا شیب ‌دراز با وسعت ۶۰ هکتار با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

شکل ظاهری این لاکپشت ها به این صورت است که دارای پوزه منحنی شکل و تیز هستند و بدن آنها صاف و پهن می باشد. این لاکپشت ها نسبت به لاک پشت هایی که در خشکی و یا در رودخانه و برکه ها زندگی می کنند جثه بسیار بزرگ تری دارند که طول این نوع خاص لاک پشت پوزه عقابی در حدود ۷۰ سانتی ‌متر و پهنای آن بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌ متر و وزن آن به ‌طور تقریبا ۴۰ کیلوگرم است.

عجیب‌ترین لاک‌پشت‌های ایران در روستای شیب دراز قشم

علت مشهور شدن این لاک ‌پشت‎‌ها به لاک پشت پوزه عقابی، شکل آرواره‌های آن‌ ها است. پوزه این نوع از لاک پشت به علت نوع غذا مصرفی آنها یعنی مرجان‌ های نرم و حلزون‌ های دریایی فرمی شبیه به منقار عقاب دارد.

لاک ‌پشت‌ پوزه عقابی جزو یکی از هشت گونه لاک ‌پشت های شناخته شده موجود در سطح جهان محسوب می‌ شود که از بین این هشت گونه لاک پشت فقط پنج گونه از آن‌ها در دریای خلیج ‌فارس و دریای عمان زندگی می‌ کنند که این میان آنها فقط دو نوع هستند که ساحل های ایران را برای تخم ‌گذاری انتخاب می ‌کنند که لاک‌ پشت پوزه عقابی یکی از آن‌ دو نوع می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس مهدی زاده TR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    2 0
    سلام به همه عزیزان جزیره زیبای قشم حتما بروید و یک تکه زمین حالا به هر مقدار بخرید پشیمان نخواهید شد به خدا قسم جازبه ای که در جزیره زیبای قشم است در هیچ کجای ایران پیدا نخواهید کرد میخواهم یک ویلای قشنگ در شهر طبل بسازم باور کنید خیلی زیبا است فقط یک بار بروید عاشق انجاه میشود جون میده برای سازندگی و سرمایه گذاری حتمان بروید به امید دیدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید