۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 55462384

جنوب ایران دیدنی‌های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس بدانید.

روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندرعباس مرکز استان هرمزگان ایران است. بندرعباس یکی از تاریخی‌ترین و مهمترین بندرهای ایران و خلیج فارس به شمار می‌رود. بندر عباس به جز آنکه مهمترین و بزرگترین بندر ایران است، از نظر گردشگری نیز جذابیت زیادی دارد و از یک سو به کوهستان و از یک سو به خلیج فارس می‌رسد.

بندرعباس به عنوان شهری جنوبی و ساحلی، دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. از همین رو نیمه دوم سال یعنی از آبان تا اوایل فروردین، بهترین زمان برای سفر به بندرعباس است.

بازدید از روستای تزرج بندرعباس

روستای تزرج که در میان نخلستان‌ ها و کوهستان گرم و تفتیده حاجی آباد استان هرمزگان قرار دارد، دارای جاذبه های گردشگری زیبا و متنوعی است که چشم هر زیبایی پسند را بخود جلب می کند. آبشار تزرج با زیبایی منحصر به فرد خالق زیباترین طبیعت خداوندی در منطقه شده است.

این روستا دارای مردمان خونگرم و مهمان دوستی است که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی هستند. از عواملی که این روستای زیبا را از روستاهای دیگر متمایز می‌ کند آسیاب ‌های آن است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس

تزرج یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان است که در جنوب غربی و ۲۵ کیلومتری این شهرستان واقع شده است، اینجا منطقه‌ ای ییلاقی و دارای رودخانه و آبشاری فصلی است.

شهرستان حاجی آباد به واسطه داشتن نخلستان‌ های وسیع و سرسبز، مشهور است و در کوهپایه‌ ها نیز درختان سدر، کنار و انجیر به همراه گیاهان سرسبز، مناظری بکر و تماشایی خلق کرده اند.

روستای تزرج نیز از توابع بخش مرکزی این شهرستان بوده و دارای مردمان خونگرم و مهمان دوستی است که سالانه پذیرای هزاران نفر از هموطنان و گردشگرن داخلی و خارجی است. تزرج را که در میان نخلستان ‌ها و کوهستان گرم و تفتیده حاجی آباد قرار دارد به عنوان زیباترین روستای گردشگری جنوب معرفی می‌ کنند.

این روستا به دلیل قدمت و آسیاب ‌هایش شهرت یافته و می‌ توان به چشمه‌ های زیبای جاری از دل کوه نیز اشاره کرد که یکی از هزاران زیبایی‌ های این روستا را شامل می ‌شود.

روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس

روستای تزرج با چشم‌ انداز رنگارنگ باغات مرکبات و نخلستان، هوای بسیار لطیف و مساعد در ایام عید و فصول پاییز و زمستان، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می‌ آورد.

این روستا از شمال به کوه شاهینی، از شمال شرقی به کوه کم کالان، از جنوب و جنوب شرقی به کوه گروگاهی و از شرق به تپه کمزکری محدود می ‌شود.

روستای تزرج با ارتفاع ۸۷۰ متر از سطح دریا، اقلیمی گرم و خشک دارد. آب و هوای آن در فصل زمستان معتدل و در فصل تابستان گرم و خشک است.

سابقه و قدمت روستای تزرج به دوره قاجاریه می‌ رسد. آثار به جا ماندة برج و چند آسیاب قدیمی از قدمت روستای تزرج حکایت دارند. مردم روستای تزرج به گویش مینابی سخن می ‌گویند.

اقتصاد روستای تزرج بر پایه فعالیت ‌های زراعی، باغداری و دامداری استوار است. گروهی از مردم نیز، در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

مهمترین محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، کنجد، ذرت، پنبه، و انواع سبزیجات است. پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیموترش، بکرایی، گریپ فروت و خرما از محصولات باغی روستای تزرج است.

روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس

دامداری نیز با تولید انواع محصولات دامی مانند گوشت و فرآورده‌ های لبنی رونق دارد.

جاذبه‌های روستای تزرج

روستای تزرج در دشت استقرار یافته و بافت عمومی و ساختار کالبدی آن از اقلیم و طبیعت حاشیه شمالی خلیج‌ فارس تأثیر گرفته است. خانه‌ های روستا اغلب در یک طبقه با سقف مسطح و حیاط وسیع ساخته شده ‌اند.

در ساخت بیشتر خانه‌ ها از مصالح بومی نظیر خشت، گل، برگ و تنه درخت نخل استفاده شده است. برخی از خانه‌ های روستا به شیوه بسیار کهن محلی، به شکل کپر ساخته شده ‌اند. کپر، نوعی خانه روستایی در جنوب ایران است که عمدتاً از نی، شاخه‌ های بلند و برگ ‌های درختان نخل ساخته می ‌شود.

نی ‌نوازی،‌ کردی خوانی و بهره‌ گیری از موسیقی بندری در مراسم مختلف، جلوه‌ هایی از موسیقی محلی مردم این روستاست. اعیاد ملی ایران مثل عید نوروز در این منطقه نیز با حال و هوای محلی جشن گرفته می شود. در ایام محرم نیز مردم به شیوه و سنت خاص خود به عزاداری می پردازند.

روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس

سوغات روستای تزرج شامل انواع مرکبات مرغوب، خرما و صنایع دستی مانند حصیر، سبد و وسایل زینتی ساخته شده از صدف‌ های دریایی هستند.

از غذاهای محلی مردم روستای تزرج می ‌توان به انواع حلواها، قلیه ماهی، مهیاوه، کباب بندری، سوپ و ترشی‌جات تند اشاره کرد.

آبشار تزرج از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی استان هرمزگان است. این آبشار در ۱۷۵ کیلومتری شمال بندر عباس، در شهرستان حاجی آباد و در روستایی با همین قرار دارد و پیرامون آن را ناحیه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا احاطه کرده‌ است. آبشار تزرج از ارتفاعات ۵۰ متری میان نخلستان سرازیر می‌شود و درخت این منطقه را سیراب می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    4 4
    سلام ودرود فراوان خدمت شما. گویش محلی اهالی روستای تزرج گویش فارسی هستش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید