مریوان در کردستان جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان بدانید.

ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کوه چهل چشمه با ارتفاعی نزدیک به سه هزار و ۱۴۰ متر از سطح آب‌های آزاد، در غرب شهرستان دیواندره قرار گرفته است. علاوه بر این کوه، منطقه چهل چشمه متشکل از ۲۰ قله‌ی دیگر است که قله‌ی شاه‌نشین، کانی میران، کوه مزگت و میرزا، کوه افراسیاب، کوه باینچوب و کوه کل کوژ تعدادی از این قلل را تشکیل می‌دهند.

در پیرامون این کوه‌ سربه فلک کشیده، روستاهای متعددی وجود دارد که نرگسله، درهوان، کا نعمت و اسحاق‌آباد، از جمله‌ی‌ آن‌ها است.

طبیعت زیبا با چشم‌اندازهایی رویایی و افسونگر، سرسبزی و نشاط منطقه، مجموعه‌ی کم‌نظیری از گل‌ و گیاهان مختلف با پوشش گیاهی متنوع دارویی و حضور چشمه‌ها و ییلاق‌های متعدد این منطقه از کشور را به یکی از تفریحگاه‌ها و استراحتگاه‌های محبوب و جاهای دیدنی دیواندره تبدیل کرده که در ایام مختلفی از سال میزبان گردشگران، طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان از سراسر ایران است.

آشنایی با ارتفاعات چهل چشمه

هرگاه که نام طبیعت به میان می‌آید، خود به خود یاد کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت پهناور و آسمان آبی بیکران می‌افتید که با رنگ و لعاب جذاب خود آرامش را به شما هدیه می‌کنند.

ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان

یکی از دیدنی‌ های دیواندره، کوه چهل چشمه است که در استان کردستان قرار دارد و با طبیعت سرسبز و بکر خود به یکی از محبوب‌ترین جاذبه های دیدنی کردستان تبدیل شده است . این کوه مورد توجه کوهنوردان و طبیعت‌دوستان بسیاری است که عاشق کوهپیمایی و تماشای مراتع وسیع در زیر پایشان و آسمانی آبی در بالای سرشان هستند.

پس سفر به این منطقه‌ی دلفریب را از دست ندهید و از بودن در آنجا لذت ببرید. کوه چهل چشمه دیواندره بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد و به عنوان یکی از بلندترین کوه‌های استان کردستان شناخته می‌شود که در ۵۰ کیلومتری شهر سقز واقع شده است و در طراف آن شهرستان‌های دیواندره و مریوان قرار گرفته‌اند.

با گشت و گذار در اطراف کوه چهل چشمه دیواندره به روستاهای کوچک و بزرگی همچون اسحاق آباد، سوله، نرگسله و درهوان برخورد می‌کنید که در دل طبیعت شکل گرفته‌اند و با مردمانی مهربان و خونگرم از شما پذیرایی می‌کنند.

ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان

وقتی که به سمت کوه چهل چشمه دیواندره حرکت کنید، در نزدیکی روستای بست به پناهگاهی مختص کوهنوردان می‎رسید که با داشتن امکاناتی نسبتا خوب شما را برای یک کوهنوردی جانانه آماده می‌کند، در آنجا می‌توانید استراحت کرده و مایحتاج خود را تهیه کنید.

این منطقه همچون یک کلکسیون بی‌نظیر به نظر می‌رسد که انواع گونه‌های گیاهی، جانوری و حتی چشمه‌های متعدد را درون خود جای داده و شما را غافلگیر می‌کند. از رودهای مهم حومه‌ی کوه چهل چشمه دیواندره که از آن سرچشمه می‌گیرند، می‌توان به قزل اوزن و خورخوره اشاره کرد که پس از گذشتن از دشت‌های وسیع و زندگی بخشیدن به این منطقه به سد و یا رودهای مختلف می‌ریزند.

در اطراف این کوه قله‌های متعددی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شاه‌نشین، دالاش، هزار میرگ، باشورتی و ده‌ها قله‌ی دیگر اشاره کرد که با ابهت و بزرگی خود شما را افسون می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل نامگذاری کوه چهل چشمه، وجود چندین چشمه‌ی جوشان و پر آب است که در نواحی مختلف در جریان‌اند.

ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان

در اطراف کوه چهل چشمه دیواندره ییلاق‌هایی زیبا به چشم می‌خورند که با چشم‌انداز زیبای خود روحتان را تازه کرده و خستگی سفر را از تنتان خارج می‌کنند. در سفر به کوه چهل چشمه دیواندره فراموش نکنید تا دوربین عکاسیتان را نیز با خود ببرید و بهترین تصاویر را در آلبوم خود به ثبت برسانید.

مسیر کوه چهل چشمه دیواندره از روستای اسحاق آباد، بست و درهوان می‌گذرد و از آنجا می‌توانید به راحتی خود را به کوه برسانید و یک تجربه تکرار نشدنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

جاذبه دیدنی ارتفاعات چهل چشمه

کوه چهل‌چشمه، نام کوهی است به ارتفاع ۳٬۱۳۷ متر از سطح آب‌های آزاد که در استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته‌است. کوه چهل‌چشمه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی سقز، شمال غربی شهرستان دیواندره و شمال شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته‌است.

مجموعه کوه‌های چهل چشمه شامل حدود بیست قلهٔ دیگر می‌باشد از جمله شاه‌نشین در چهل‌چشمه، دالاش، دوبرار، کوه سلطان ئه خزه ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی وکوه کل کوژ با ارتفاعات گوناگون.

ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان

خود کوه چهل‌چشمه یا شاه‌نشین دارای یال‌های متعددی می‌باشد، ازجمله: کل با، یا یال مله که وه، یال کانی زلیخا یا قولی زلیخا، یال گاوه لال، یال برده قبله، یال شاه‌نشین، یال کال کالی، یال دلو، یال ئه ستیره ره ش (ستاره سیاه). این منطقه از برف‌گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به حساب می‌آید و تا خرداد ماه از برف پوشیده شده است.

ارتفاعات بلند چهل چشمه بزرگترین منببع آب و گونه‌ های گیاهان دارویی بی نظیر است و یکی از سرچشمه‌های ثابت سه رودخانه مهم ایران یعنی، رودخانه‌های قزل اوزن، سیروان، زرینه رود یا ( خور خوره ) می باشد.

در تمام جبهه‌های این منطقه چشمه‌های فراوانی وجود دارد که”کانی چاو ره ش” از معروفترین و پر آبترین چشمه های آن است که در ضلع جنوب شرقی آن قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 1
    چهل چشمه مربوط به شهرستان دیواندره می باشد نه مریوان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید