۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 55461758

ایران پارک‌های ملی با گونه‌های گیاهی و جانوری غنی دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی بدانید.

پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

سلام نو ـ سرویس گردشگری: روستای آهار شمیرانات که به نام به شکرآب هم شناخته می‌شود یکی از زیباترین روستاهایی است که در اطراف تهران واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی نزدیک تهران محسوب می‌شود. این روستا سرسبز با آب و هوای مطبوعی که دارد، حس و حالی بی‌نظیر به شما می‌دهد. امروزه سخت‌ترین روزها را در میان کارهای شلوغ و بی امان داریم. گاهی خستگی واقعاً به جسم و روحمان فشار وارد می‌کند؛ اما همیشه راهی برای تخلیه این خستگی‌ها و انرژی‌های منفی وجود دارد. راهی مؤثر و کارا، دور شدن از آلودگی‌های صنعتی و پناه بردن به دل طبیعت است. روستای به شکرآب شمیرانات پر از انرژی مثبت است تا حالتان را خوب کند. با انرژی بالایی که از گردشگری در این طبیعت بی‌نظیر دریافت می‌کند، برای مدت‌ها شارژ می‌شوید.

روستای آهار؛ دیدنی و جالب

در منطقه رودبار قصران نزدیک شمیرانات روستایی به نام آهار وجود دارد، که به عنوان بزرگترین روستای این شهر مطرح است. طبیعت و آب و هوای این منطقه برای ساکنین تهران فوق العاده است.

پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

به طوری می تواند بهترین گزینه سفر برای تفریحات آخر هفتتون باشد، تا خستگی ها و دغدغه های یک هفته را از ذهنتان پاک کند، و شما را با روحی تصویه شده برای هفته ای جدید آماده سازد.

روستا آهار حیات خودش را مدیون رودخانه هایی است که از دو طرف آن می گذرد. نام یکی از معروف ترین روخانه های گذران از این روستا “شکرآب” است.

رودخانه شکرآب دارای ۱۵ کیلومتر طول است، که در مسیر خود از دره های کوه ها گذر می کند و تمام گیاهان و درختان این منطقه را سیراب می نماید. دگر رودخانه ای که در این منطقه وجود دارد “پیش کنک” نام دارد، که از ارتفاعات گاجره و سی پال به سمت روستای آهار در تهران می آید.

این دو رودخانه در این روستا به یکدیگر می پیوندند و به رودخانه جاجرود رهسپار می شوند. موسیقی دلنواز برخورد آب رودخانه ها با کوه ها و گذر از علفزار ها همه و همه در کنار هم می توانند گزینه های ایده آل برای یک گردشگری دلچسب در اختیارتان باشد.

پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

آهار نام یکی از بزرگترین روستاهای منطقه رودبار قصران از توابع شمیرانات تهران است که طبیعتی فوق العاده و هوایی پاک و مطبوع دارد و بهترین مکان برای فرار از خستگی های روزمره و دغدغه های شهرنشینی به شمار می رود. اهالی این روستا اغلب کشاورز و باغدار هستند. و وجود باغ های وسیع و پربار سیب و آلبالو و... جلوه ای خاص به آن بخشیده است.

آهار حیات خود و زیبایی هایش را مدیون رودخانه هایی است که در دو طرف آن جریان دارند. یکی از این رودخانه ها "شکرآب" است که از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه می گیرد. این رودخانه 15 کیلومتر طول دارد و در مسیر خود از دره‌های کوه تاربیشه عبور و روستاهای مسیر را سیراب می کند.

دیگری "پیش کنک" نام دارد که از ارتفاعات گاجره یا سی چال آغاز می شود. هر دوی این رودخانه ها در زیر آبادی به هم می رسند و به رودخانه جاجرود می پیوندند.

خروش رودخانه ها، صلابت کوه ها، چشمه ها، علفزارها همه و همه از زیبایی هایی هستند که می توانند آهار را به بهترین مقصد برای یک گردش به یادماندنی تبدیل کنند.

پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

محل قرارگیری روستای آهار

روستای آهار در منطقه‌ای به ارتفاع ۲,۱۴۰ متر از سطح دریا و موازی با منطقه تجریش در شمال تهران و در فاصله ۲۳ کیلومتری از شمال غربی گلندوک در لواسان قرار دارد. این روستا در محل تلاقی دو تنگه میان دهستان ده تنگه و قله‌های توچال با مرز شهرستانک واقع شده است.

برای رسیدن به روستای آهار باید خود را به بزرگراه شهید بابایی در شمال شرقی شهر تهران برسانید. در این بزرگراه تا ورودی جاده لشگرک برانید و سپس به این جاده وارد شوید. از ابتدای جاده لشگرک تا روستای آهار ۳۳ کیلومتر راه پیش رو دارید. پس از رسیدن به پلیس راه انتهای این جاده مسیر خود را در جهت فشم ادامه دهید. با گذشتن از حاجی آباد و اوشان و پیش از رسیدن به فشم باید به خروجی «دره بهشت» وارد شوید. این جاده فرعی شما را به روستای آهار می‌رساند.

برای رسیدن به جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی روستای آهار باید پیاده روی کنید. پس از میدان آهار با گذشتن از پل آهنی به دوراهی خواهید رسید.

پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

مسیر سمت راست شما را به ده تنگه و راه سمت چپ به آبشار شکرآب می‌رساند. گرچه این مسیرها هموار هستند، پیمودن آن‌ها دو تا سه ساعت طول می‌کشد.

علاقه‌مندان به کوهنوردی که آمادگی بدنی مناسبی دارند، مسیر کوهپیمایی از روستای شهرستانک به‌سمت روستای آهار را برای رسیدن به این منطقه انتخاب می‌کنند. این راه از روستای شهرستانک در جاده چالوس آغاز می‌شود و با گذشتن از قله توچال، به قله شکرآب و سپس روستای آهار می‌رسد. پیمودن فاصله قله توچال تا روستای آهار برای ورزشکاران حرفه‌ای در حدود هفت ساعت طول می‌کشد.

آدرس روستای آهار: تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستای آهار

طبیعت روستای آهار بسیار چشم‌نواز است و رودخانه‌های خروشان در اطراف این روستا سبب خنکی هوای این منطقه در فصل‌های گرم سال می‌شوند. این رودخانه‌ها سراسر دامنه‌ها و دره‌های اطراف روستای آهار را سیراب می‌کنند و باعث سرسبزی این نواحی می‌شوند.

روستای آهار را کوهستان‌های بلند احاطه کرده‌اند و ارتفاع بالای این روستا سبب سردی و یخبندان در این منطقه از اواخر پاییز تا پایان زمستان می‌شود. در فصل تابستان گرمای هوا آزار دهنده نیست؛ اما به‌دلیل پاکی آن تابش آفتاب مستقیم است و باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

پارک ملی لار؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

هوای بهار در روستای آهار بسیار ملایم و دلنشین است و فصل تابستان نیز شب‌های خنکی دارد. به‌دلیل اقلیم این منطقه سرمای هوا از نخستین روزهای فصل پاییز آغاز می‌شود و بارندگی‌ها تا پایان سال ادامه دارند. متوسط بارش سالانه برف و باران در این روستا بیش از ۶۰۰ میلی‌متر است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید