۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 55461451

ملایر دیدنی‌های جالبی در خود دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره بازارگردی در ملایر بدانید.

بازارگردی در ملایر

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار ملایر همدان یکی از بازار های سنتی و قدیمی ایران است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این شهر تاریخی به تولید انواع مبل و منبت شهرت دارد. هدف از تاسیس این بازار در زمان خود رفع نیازهای مردم بومی آن شهر و همچنین مدیریت بازار به صورت گسترده توسط حاکم شهر و مدیریت امور مالیاتی بوده است.

تاریخچه بازار ملایر همدان به زمان شیخ محمد علی میرزا فرزند فتحعلی شاه بانی شهر ملایر میرسد. این بازار از نمونه بازار های سنتی با معماری سبک دوران صفویه است که دارای یک هسته ی اصلی است که با دالان ها و راه های باریک که در دو طرف آن دارای حجره است به هم متصل می شود.

آشنایی با بازار ملایر

بازار ملایر یکی از بازارهای زنده و پویای استان همدان است که بهانه‌ی شما برای رفتن به آنجا حتما نباید خرید کردن باشد بلکه قدم زدن در آن و لذت بردن از فضای اجتماعی آن می‌تواند لذت بخش باشد. بعد از بازار ملایر می‌توانید از خانه لطفعلیان که در جنوب شهر ملایر قرار دارد دیدن کنید.

بازارگردی در ملایر

اگر به ملایر سفر کردید حتما به باغ سیفیه هم سری بزنید و چند ساعت از برنامه‌ی سفر خود را به آنجا اختصاص دهید. همچنین در جاده ملایر به اراک دژ گوراب قرار دارد که با چند کیلومتر رانندگی به آن می‌رسید. منطقه‌ حفاظت شده‌ لشگردر هم در همین نزدیکی است که دیدن و گشت و گذار در آن هم خالی از لطف نیست.

بازار ملایر که با نام «بازار شیخ الملوک» نیز شناخته می‌شود، با پیشینه‌ای تاریخی، یادگاری از دوره قاجار است. این بازار با معماری خاص خود یکی از جاهای دیدنی ملایر محسوب می‌شود. این بازار در طول دهه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهر ملایر به‌ شمار رفته است.

بازارها از جمله جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند که در جهت حفظ و مرمت آن‌ها باید تلاش کرد و این امر مستلزم تلاشی جمعی است. در حال‌ حاضر، نصب تابلوها، کرکره‌های معکوس و غیره موجب آسیب‌رسانی به بافت بازار شده است و وضعیت برق‌کشی قدیمی بازار می‌تواند حادثه ایجاد کند؛ زیرا بازارها به‌لحاظ فضای مغازه‌ها شرایطی قابل اشتعال دارند؛ بنابراین نیاز به طرحی جامع برای رسیدگی به این بازار احساس می‌شود.

بازارگردی در ملایر

بازار ملایر در سال ۱۳۵۵ با شماره ۱۲۸۶/۳ در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت بازار ملایر به دوره قاجاریه و حاکمیت «شیخ محمدعلی میرزا دولتشاه»، فرزند فتحعلیشاه و بانی شهر ملایر بازمی‌گردد که به شیخ‌الملوک شهرت داشت. این بازار حدود سال ۱۲۶۳ هجری قمری توسط وی ساخته شد. گرچه بازار اصلی در دوره شیخ‌الملوک بنا شده است، افرادی چون مهرعلیخان، ابوالقاسم‌خان نوری و میرفتاح آن راگسترش داده‌اند.

بخش‌هایی از بازار ملایر

بازار بزرگ ملایر همدان شامل یک بازار اصلی و دو بازار فرعی است و همچنین بنای این بازار دارای تعدادی سرا و منزل مسکونی در اطراف است. قسمت های مختلف بازار ملایر عبارتند از : راسته شیخ الملوک – بازار خان – بازار مهر علیخان – بازار کفاش ها – بازار سوخته – سرای میر فتاح – سرای خان – چهارسو بزرگ و چهارسوی کوچک بازار و زورخانه بابک که در گذشته تیمچه بوده است.

بازارگردی در ملایر

بازار اصلی ملایر از یک بازار طویل شمالی – جنوبی و یک بازار شرقی – غربی تشکیل شده است که در چهار سوق یکدیگر را قطع می کنند. چهار قسمت بازار به چهار منطقه ی پر رفت و آمد ملایر وصل می شوند.

این بازار دارای انواع محصولات و کالاهای مورد نیاز برای تمام افراد بومی و گردشگران می باشد از جمله میتوان به انواع خشکبار و حتی پوشاک و کفش اشاره کرد که در سرتاسر بازار و در حجره های یک اندازه و یک شکل آن قرار دارد.

این بازار دارای 4 ورودی و خروجی می باشد که مشتریان و گردشگران به سهولت می توانند از کوتاهترین راه که برایشان میسر است در این بازار تردد داشته باشند. این بازار در امتداد خود دارای مسجدی است تا فروشندگان و مشتریان بتوانند در صورت نیاز در ساعات اقامه نماز به آسانی نماز خود را بجا بیاورند. منازل مسکونی در اطراف و سرتاسر بازار قرار دارد تا بتواند برای رفاه حال مشتریان خود شرایط مناسبی را فراهم آورد.

بازارگردی در ملایر

هم چنین در اطراف بازار انواع رستوران ها با غذاهای متنوع و هتل ها جهت استراحت گردشگران قرار دارد تا در کنار بازدید و خرید از این بازار سنتی و تاریخی لحظات خوبی را نیز داشته باشند.

بازار ملایر از دیرباز تا امروز محل خریدوفروش اجناس مختلف و ارزاق عمومی مردم این شهر بوده است. خوار و بار، میوه و سبزیجات، پوشاک، لوازم منزل و صنایع دستی از مهم‌ترین کالاهایی است که در بازار ملایر به‌فروش می‌رسد.

بسیاری از کارگاه‌های سنتی پارچه‌بافی، سفالگری و لحاف‌دوزی در این بازار مشغول به کار هستند. افزون بر این، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های مبل و منبت که مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی ملایر به‌حساب می‌آیند، در این بازار فعالیت می‌کنند.

آدرس بازار ملایر : همدان، ملایر، انتهای خیابان صفرخانیان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید