از میان فرزندان حضرت نوع (ع) سام و هام، یا لام در ایران مدفون هستند. سه نقطه از ایران است که به باور محلی ها مدفن سام پسر نوح نبی است.

آیا می‌دانستید یکی از پسران حضرت نوح (ع) در همدان مدفون است؟

سلام نو-سرویس گردشگری: حضرت نوح (علیه السلام) چهار فرزند داشت که نام آنها سام، حام، یافث و کنعان بود. از میان آنها به جز کنعان، همه فرزندان به نوح ایمان آوردند.

زندگی نامه سام پسر نوح (ع)

به نقل از برخی روایات، نسل حضرت نوح( علیه السلام) از طریق سام ادامه یافته است.

سام دارای چند پسر به نام های عیلام، آشور، ارفکشاد، لود و آرام و چند دختر بود. حضرت ابراهیم که شخصیت مهمی در دین های یهودیت، مسیحیت و دین اسلام است، از نسل ارفکشاد است.نام سامدر قرآن بیان نشده است ولی حدیث های زیادی در خصوص او در دین اسلام وجود دارد.

سام پسر نوح، مراسم دفن، کفن و غسل نوح (علیه السلام) را بر عهده گرفت و پیروان نوح نیز به سام ایمان آوردند، در عین حال، برادرانش حام و یافث با او مخالفت نموده و به او ایمان نیاوردند.

در بعضی از منابع اسلامی اینگونه آورده شده است که؛ سام علاوه بر جانشینی پدر و بزرگی قوم، پیامبر زمان خویش هم بود.

پس از نوح به فرمان الهی فرزندش «سام» وصی او گردید. وی در زمان خود با مخالفت برادرانش «حام» و «یافث» و فرزندان قابیل و دیگران مواجه شد و بالاخره چنانچه نوشته‌اند؛ پس از آنکه ۶۰۰ سال از عمرش گذشته بود دار فانی را وداع گفت؛ و فرزندش «ارفخشد» یا (ارفحشد) را وصی خود گردانید و آثار انبیاء را به وی منتقل کرد.

در میان اینها، سام از همه برتر بود. سام پسر نوح، مراسم دفن، کفن و غسل نوح (علیه‌السّلام) را بر عهده گرفت و پیروان نوح نیز به سام ایمان آوردند، در عین حال، برادرانش حام و یافث با او مخالفت کرده و به او ایمان نیاوردند.

از منابع این‌گونه استفاده می‌شود که سام علاوه بر جانشینی پدر و بزرگی قوم، پیامبر زمان خود نیز بود.

کوه الوند؛ آرامگاه سام پسر نوح نبی

کوه الوند بلند

آیا می‌دانستید یکی از پسران حضرت نوح (ع) در همدان مدفون است؟

ترین قله کوهستان الوند، با بیش از ۳ هزار متر ارتفاع، یکی از قله‎های مهم زاگرس به‌شمار می‎رود. یکی از راه‎های رسیدن به این قله از مسیر دره گنج‌نامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت نادر می‎گذرد. راه دیگر دست‌یابی به قله از ضلع جنوبی کوه از شهر «سرکان» است.

از الوندکوه در متن‎های باستانی ایران از جمله متون پهلوی، «اروند» و در اوستا «ائورونت» نام برده‎اند. در خصوص وجه‌تسمیه این نام گویند شخصی در آن کوه مدفون است که نام او «اروند» بوده‌است و کوه نیز به همین نام نامگذاری کرده‌اند.

کوهستان الوند همچون دیواری عظیم از شمال غربی تا جنوب شرقی شهر همدان را احاطه کرده و دارای وسعتی در حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مربع است که از شمال به جنوب به ارتفاع قله‎ها و پهنای آن افزوده می‎شود. بیشتر قله‎های مرتفع آن بر روی خط الراس مرکزی به طول تقریبی ۷۰ کیلومتر واقع شده‎اند که در یک سوی آن در شمال غربی قله آلمابلاغ و در منتهی الیه جنوب شرقی آن قله کلاه قاضی دیده می‎شود.

قله‎های الوند از شهر همدان کاملاً قابل رویت هستند. هیچ یخچال دائمی در این رشته کوه وجود ندارد و فقط در سال‎های پربارش تا شهریور ماه در اطراف قله‎ها یخچال باقی می‎ماند.

قله الوند در صخره بزرگی در دامنه جنوبی کوه است که روبروی شهر تویسرکان واقع شده است،که به صورت شکافی کوچک و گود سنگ چین شده است.

بسیاری بر این باورند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح پیامبر است.

امام زاده سام و هام در سامن ملایر

آیا می‌دانستید یکی از پسران حضرت نوح (ع) در همدان مدفون است؟

امامزاه سام و هام مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ملایر، بخش سامن، شهر سامن، گلزار شهدای قدیمی سامن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بعضی از محلی‌ها معتقدند که این امام زاده در اصل مدفن دو تن از پسران حضرت نوح (ع) است.

امام زاده سام و لام فیروزکوه

آیا می‌دانستید یکی از پسران حضرت نوح (ع) در همدان مدفون است؟

ساختمان بقعه بنایی است 8 ضلعی، با گنبدی کلاه درویشی که دارای عظمت خاصی می باشد و ساختمان مسجدی بزرگ و بنایی برای آبدارخانه یا نظایر آن به این بنا افزوده اند. داخل بنای اصلی و بر جرز مسجد گچ بری های ظریفی است که در نوع خود بی نظیر است.

در بین محلی ها بر سر اینکه این آرامگاه مدفن چه شخصیت‌هایی است اختلاف نظر وجود دارد، اما گروهی اینجا را مدفن سام پسر نوح نبی می‌دانند.

البته در بین بعضی از اهالی منطقه امامزاده ابراهیم به (ابوجواد) معروف است که با خواهرش در بازار محله مشهد سر به خاک سپرده شده اند. ملگنوف این امامزاده را به نام ابراهیم ابوجواد بن امام موسی (علیه السلام) خوانده و می نویسد: که سید شمس الدین بابلکانی بقعه او را ساخته است. اما در بعضی از کتابها، امامزاده ابراهیم را برادر امام رضا (علیه السلام) یاد کرده اند .

با توجه به سندهای موجود، ملگنوف عقیده دارد که امامزاده ابراهیم پسر امام موسی (علیه السلام) می باشد و برادر بودن امام رضا (علیه السلام) را تائید می کند. به علت وجود همین آرامگاه در گذشته بابلسر به نام مشهدسر شهرت یافته بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایران IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 1
    قبر حضرت نوح ویکی ازیارانش درروستای بابای بزرگ شهرستان نورآباد دلفان استان لرستان واقع شده که نشانه های ازخود کشتی نوح درآنجا هستش که به سرکشی معروفه .
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      0 0
      قبر حضرت نوح علیه اسلام پایین قبر امام علی علیه السلام هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید