آب انبارهای ایران بسیار تماشایی هستند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی بدانید.

آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: آب انبار گرمسار از بناهای قاجاری و دیدنی های گرمسار به‌ شمار می‌رود. این سازه دارای چهل پله و پاشیر بزرگ و عریض است که مخزنی استوانه‌ای شکل و بادگیری بر فراز آن قرار گرفته‌اند. منبع بزرگ و اصلی این آب انبار که به‌صورت گنبد پله‌ای مدور آجری است، در داخل کوچه قرار دارد و به صورت میدانگاهی درآمده است. آب انبار گرمسار در سال ۱۳۸۰ و به شماره ۳۷۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آب انبار جالب گرمسار

یکی از جاذبه‌های قدیمی استان سمنان آب انبار گرمسار است که در مرکز شهر گرمسار و در همسایگی مسجد جامع این و همین‌طور در میدان امام خمینی (ره) گرمسار و در کنار کوچه‌ی بازارچه قرار دارد. برای بازدید از آب انبار درِ ورود از سمت بازار بسته شده و درِ دیگری از سمت کوچه‌ی کنار مسجد برای رفت و آمد تعبیه شده است.

آب انبار قدیمی شهر گرمسار از بناهای دوره‌ی قاجار است. آب‌انبارها مکان‌های سرپوشیده‌ای برای ذخیره‌ی آب در شهرهای گرم‌سیری و کم‌بارش ایران بودند و با توجه به نوع استفاده‌ی کاربرانشان به آب انبارهای خصوصی یا همگانی تقسیم می‌شدند.

آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

سمنان یکی از استان‌های کویری ایران است که آب انبارهای بسیاری را می‌توان در گوشه و کنار آن دید. شهر گرمسار در غربی‌ترین نقطه‌ی سمنان قرار دارد و آب انبار گرمسار به عنوان بزرگ‌ترین آب انبار شهر گرمسار شناخته می‌شود. آب انبار گرمسار در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آب انبار گرمسار دارای چهل پله و پاشیر بزرگ و عریض بوده که با مخزن استوانه‌ای شکل و بادگیری بر فراز آن قرار تکمیل می‌شود. منبع بزرگ و اصلی این آب انبار، که به صورت گنبد پله‌ای مدور آجری می‌باشد و در داخل کوچه‌ای بوده که به صورت میدانگاهی درآمده است.

تعداد پله‌ها از زمین تا بادگیر ۲۴ پله می‌باشد. در بالای گنبد این آب‌انبار یک هواکش مکعبی کوچک برای تهویه‌ی هوای داخل و خنک نگهداشتن آب داخل منبع تعبیه شده است.

آب انبار گرمسار بزرگ‌ترین آب انبار شهرستان گرمسار می‌باشد و از بناهای بسیار جالب این ناحیه به شمار می‌رود. این آب انبار که از بناهای دوره قاجار می‌باشد، در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار بنا قرار دارد.

آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

منبع بزرگ و اصلی این آب انبار، که به صورت گنبد پله‌ای مدور آجری می‌باشد، در داخل کوچه بوده که به صورت میدانگاهی درآمده است. تعداد پله‌های مدور آن از ابتدای زمین تا ابتدای بادگیر ۲۴ پله می‌باشد.

عمق آبگیر آن حدود ۱۴ متر بوده که به مدت ۵ ماه از سال، آب آشامیدنی اهالی شهر و حومه آن را تأمین می‌کرده است. در رأس گنبد این آب انبار یک هواکش مکعبی شکل کوچک برای تهویه هوای داخل و خنک نگه داشتن آب داخل منبع تعبیه شده است. سردرِ بزرگ و طاق گهواره‌ای آب انبار مذکور در سمت بازار بوده که مسدود گردیده است. احتمال دارد این آب انبار در آینده به زورخانه تغییر کاربری دهد.

آب انبار دیدنی گرمسار

آب در ایران از دیرباز از اهمیت و قداست بسیار بالایی برخوردار بوده است. به طوری‌که مهندسان ایرانی از روزگاران قدیم در فکر ذخیره آب بوده‌اند و با ساخت سازه‌هایی در مراکز شهر، آب را برای روزهای گرم سال نگهداری می‌کردند تا از فاسد شدن و تبخیر آن در مقابل آفتاب خودداری کنند.

آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

قدیمی‌ترین آثار یافت شده از آب انبار در ایران مربوط به شهر ایلامی دورانتاش در چغازنبیل متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد در خوزستان است. آب انبارها مکان‌های سرپوشیده‌ای برای ذخیره آب در شهرهای گرمسیری و کم‌بارش ایران بودند که فقط تعدادی از آن‌ها پس از گذشت زمان و آسیب‌های وارده در شهرهایی چون کرمان، یزد، سمنان و غیره برجای مانده‌اند.

آب انبارها با توجه به نوع استفاده کاربرانشان به آب انبارهای خصوصی یا همگانی تقسیم می‌شدند. از اجزای آب انبارها می‌توان به سردر تزئینی، راه پله و پاشیر، منبع ذخیره آب، پوشش منبع، هواکش و بادگیر اشاره کرد. مخازن در آب انبارها به صورت مکعب مستطیل و استوانه‌ای شکل ساخته می‌شدند.

سمنان یکی از استان‌های کویری ایران است که آب انبارهای بسیاری را می‌توان در گوشه و کنار آن دید. شهر گرمسار در غربی ترین نقطه سمنان قرار دارد و آب انبار گرمسار به عنوان بزرگترین آب انبار شهر گرمسار شناخته می‌شود. پوشش گنبد آب انبار گرمسار که یادگاری از دوران قاجار است، فرم مخروط پله پله‌ای دارد که در حال حاضر با گسترش شهر به صورت میدان‌گاهی درآمده است.

آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

تهویه هوا در آب انبار گرمسار توسط هواکشی در رأس گنبد انجام می‌گرفته است. امروزه آب انبارها به یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران تبدیل شده‌اند. آب انبار گرمسار در حال حاضر به کافه رستورانی زیبا تغییر کاربری داده است و اگر می‌خواهید تجربه متفاوتی از کافه داشته باشید این مکان انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید