خانه‌های تاریخی اصفهان تماشایی هستند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان بدانید.

خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه تاریخی دهدشتی‌ با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود و دارای دو محوطه بیرونی و درونی است. محوطه بیرونی آن را حیاطی سرسبز تشکیل می‌دهد و در محوطه داخلی می‌توان اتاق‌های پذیرایی را دید.

اتاق‌های خانه که پیرامون حیاط جای گرفته‌اند با درهای چوبی به‌ یک‌دیگر متصل می‌شوند. امروزه کافه‌ای به نام کافه هوگو در این عمارت قدیمی فعالیت دارد. خانه تاریخی دهدشتی‌ در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۱۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تاریخچه خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی یکی از خانه‌های قدیمی در شهر زیبای اصفهان است که در دوران قاجار ساخته شده‌است و از این رو بنای آن را می‌توان نمونه‌ای از بناهای ساخته‌شده در آن دوره تاریخی دانست. هرچند اطلاعات چندانی درباره تاریخچه دقیق بنا و ساکنان اولیه این خانه در دست نیست، به نظر می‌رسد که این خانه در واقع یک منزل مسکونی بوده که به خانواده دهدشتی‌ها تعلق داشته و نسل به نسل بطور موروثی از فردی به فرد دیگری منتقل شده‌ است.

خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان

در دوران پهلوی تلاش شد تا با حفظ بافت اصلی خانه، این بنا مورد بازسازی و مرمت قرار بگیرد و پس از آن در دوران بعد از انقلاب نیز سازمان میراث فرهنگی این بنا را از مالکان آن خریداری کرد.

بدین ترتیب نام این خانه در سال ۱۳۸۵ در زمره آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان تا کنون به عنوان یک بنای تاریخی و گردشگری در شهر اصفهان محسوب می‌شود. در واقع در چند دهه اخیر با تمرکز بر استفاده از بناهای تاریخی و اصیل به عنوان مکان‌هایی برای جذب گردشگران، خانه دهدشتی نیز جزو جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفت و عمدتا در تور اصفهان یکی از اولین خانه‌های تاریخی است که در برنامه بازدید از مکان‌های گردشگری این شهر قرار می‌گیرد.

خانه دهدشتی اصفهان نیز از جاذبه‌های تماشایی این شهر است و بنای آن متعلق به دوره قاجار است. اطلاعات زیادی درباره مالکان سابق این خانه تاریخی در دست نیست اما آنطور که از اسم بنا برمی‌آید احتمالاً خانه متعلق به خانواده دهدشتی بوده است. سبک معماری بنای این خانه دلیل اصلی جذابیت بازدید از آن بشمار می‌رود.

خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان

معماری خانه تلفیقی است از سبک معماری ایرانی و سبک معماری غربی که منجر به پدید آمدن یک شاهکار تمام عیار شده است. در بدو ورود راهروی باریک ورودی خانه به حیاط مستطیل شکل آن منتهی می‌شود. در آنجا یک عمارت قدیمی با درها و پنجره‌های چوبی به چشم می‌خورد که در دو طبقه ساخته شده است و بالکن طبقه دوم آن مشرف به فضای دل‌نشین حیاط است.

خانه دهدشتی در حال حاضر به عنوان یک کافه رستوران با نام کافه هوگو میزبان گردشگران و اهالی شهر اصفهان است و از این رو می‌توان در حین تماشای معماری خیره‌کننده این خانه باصفای قدیمی، خود را به یک وعده غذا و یا نوشیدنی لذت‌بخش نیز دعوت کرد.

نشانی: چهار باغ عباسی، میدان امام حسین، خیابان مسجد باب الرحمه، بن بست دهدشتی

معماری خانه دهدشتی در اصفهان

گذشته از آنکه خانه دهدشتی از بناهای ارزشمند تاریخی شهر اصفهان به شمار می‌رود، این بنا دارای معماری چشم‌گیر و زیبایی است و از این رو محبوبیت زیادی نزد گردشگران دارد. آن دسته از افرادی که علاقمند به بازدید از خانه‌هایی با قدمت تاریخی طولانی هستند معمولا از تماشای ظرافت‌های معماری آن لذت می‌برند.

خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان

معماری این خانه منطبق با اصول معماری دوره ساخت بنا یعنی دوران قاجار است.

با نگاهی کلی به اصول معماری قاجار می‌توان چنین گفت که معماری بناها در آن دوران بطور کلی به صورت سنتی بوده‌ اما رگه‌هایی از الگوبرداری از عناصر غربی نیز در معماری این دوران مشهود است.

به عبارت دیگر هرچند خانه‌ها و بناهایی که در آن دوران ساخته شده‌اند همگی دارای معماری سنتی ایرانی هستند اما با مقایسه این سازه‌ها با بناهایی که تا قبل از این دوران ساخته شده‌اند می‌توان ردپایی از تاثیرپذیری از سبک معماری غربی در معماری بناهای ایرانی را به خوبی شناسایی کرد.

بدین طریق بناهای قاجاری با تلفیق سبک معماری سنتی ایرانی و عناصر تزیینی غربی در ظاهر بنا خودشان را از بناهای تاریخی پیش از این دوران متمایز کرده‌اند.

با توجه به آنچه گفتیم، معماری خانه دهدشتی نیز از این امر مستثنی نبوده‌ و محصول معماری به سبک ایرانی و کمی متاثر از معماری غرب است. در توصیف آن می‌توان گفت پلان خانه مستطیل شکل است و برای ساخت آن از مصالح خشت، آجر و چوب استفاده شده‌است.

گفتنی است که مساحت بنای خانه حدودا ۱۰۰۰۰ متر مربع است. از ویژگی‌های برجسته معماری آن می‌توان به تزیینات روی درهای چوبی، ارسی کاری پنجره‌ها و گچ‌بری‌های ستون‌های روی ایوان اشاره کرد.

خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید