اصفهان مملو از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است از این رو با ما همراه باشید و درباره تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان بدانید.

تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک؛ جاذبه‌ای دیدنی در اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: حقیقتا لقب نصف جهان برازنده شهری مثل اصفهان است؛ گوشه و کنار شهر به معماری های دوران گذشته آراسته شده و هر کدام با کاربری های مختلفی آماده میزبانی از علاقه‌مندان خود هستند.

گشت زدن در خانه های اشرافی قدیمی با آن حال و هوای سنتی و عظمت تاریخی‌شان یکی از تجربه های فراموش نشدنی است، حال اگر به همراه دوستان یا خانواده خود در چنین خانه ای دور هم جمع شوید و نوشیدنی های دل چسبی میل کنید، نور علی نور می شود. خانه تاریخی مشیرالملک انصاری دارای موزه و کافه ای دیدنی است که شما را به سفر در عمق فرهنگ، هنر و تاریخ شهر می برد.

آشنایی با خانه مشیرالملک

این خانه از امتیازات هنری همچون جدول کشی با طلا، نقاشی های پشت شیشه و آینه کاری محدب برخوردار است.

خانه مشیرالملک انصاری دارای بزرگ ترین ارسی ۹ لنگه دنیاست که ترکیب رنگ خاصی دارد و نقوش اسلیمی زیبایی در آن به کار رفته است.

تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک؛ جاذبه‌ای دیدنی در اصفهان

در گذشته این خانه یکی از کاخ های سلطنتی ایران به شمار می رفت و متعلق به خاندانی بوده که همواره برای سازندگی کشور تلاش کرده اند.

می توانید خانه ای با یک معماری خاص و دلفریب را تماشا و زیباترین سوژه های عکاسی را پیدا کنید.

این خانه تاریخی از یادگاری های دوران صفویه است و متعلق به خاندان مشیر انصاری است؛ شخصی که از مستوفیان دربار صفویه بود و از شیراز به اصفهان مهاجرت کرده بود. بعد از خاندان مشیرالملک ها این خانه به کاربری های مختلفی تغییر داده شد، از کنسولگری پادشاهی پروس و خانه تاجر اصفهانی گرفته تا اقامتگاه پناهندگان خوزستانی و در طی این تاریخ پرفراز و نشیب تزئینات خانه تخریب شد ولی از سال ۱۳۷۰ به بعد با مرمت تزئینات دوباره رنگ و لعاب گذشته را بازیافت.

خانه مشیرالملک انصاری به سبب همین تزئینات متفاوت و زیبایش و همچنین طراحی سلطنتی چشم نوازش از لحاظ هنر معماری از دیگر بناهای تاریخی یک قدم جلوتر است. این اثر ارزنده با تزئینات نقاشی، گچ بری های شاهکارانه، آینه کاری های سقف تجلی گاه هنر ایرانیان محسوب می شود. گفتنی است که در گذر زمان نقاشی هایی نیز به بخش های مختلف ساختمان اضافه شده است.

تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک؛ جاذبه‌ای دیدنی در اصفهان

فضاهای داخلی خانه مشیرالملک

ورودی خانه در گوشه شمال غربی واقع شده و دارای سردر بزرگ و مجللی است که قوس نیم دایره ای بر فراز آن جلوه گر است. وجود این قوس موجب تمایز سردر این خانه از سایر خانه‏ های اصفهان شده است.

مجموعه ورودی شامل هشتی و دالان هایی است که یکی از آنها به گوشه حیاط راه دارد و دیگری به فضای اصطبل در شمال خانه منتهی می ‏گردد. یک درب هشتی نیز به سرایداری باز می ‏شود که محلی برای کنترل تردد افراد به خانه بوده است.

حیاط خانه با حوضی وسیع و صلیبی شکل در وسط و چهار باغچه اطراف آن حالتی مرکز گرا به خود گرفته است. جداره های حیاط دارای ازاره های سنگی حجاری شده می باشند و همخوانی قطعات کاشی و چوبهای تزئینی به کار رفته در نماهای مختلف آن، موجب ایجاد هماهنگی در کل حیاط گردیده است.

حیاط مستطیل شکل خانه در سه جبهه شمالی، شرقی و غربی خود با فضاهای متعددی احاطه شده که در این میان جبهه شمالی با ارتفاع سه طبقه مهمترین بخش خانه را تشکیل می دهد.

تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک؛ جاذبه‌ای دیدنی در اصفهان

این جبهه شامل تالاری در میانه و چهار اتاق سه دری در دو طبقه طرفین آن است. هر یک از اتاق های سه دری در طبقه اول با سه در چوبی و در طبقه دوم به وسیله پنجره ارسی به فضای تالار گشوده می شوند که در صورت باز بودن درها، مجموعه این فضاها به یکدیگر پیوند خورده، فضایی وسیع و یکپارچه را در دو طبقه پدید می آورند.

تالار در انتهای خود یک فضای شاه نشین با دو ستون پر تزئین دارد و از ضلع مقابل با ارسی عریض نه دهانه ای به حیاط مشرف است. دیوارها و سقف تالار پوشیده از تزئینات نقاشی، گچبری و آینه‏کاری است و ارسی آن با ارتفاعی معادل دو طبقه دارای گره چینی چوبی و شیشه ‏های رنگی زیبا می‏ باشد.

در زیر این جبهه دو اتاق سه دری یک متر پائین تر از کف حیاط واقع شده ‏اند. این فضاها دارای ازاره‏ های بلند کاشی فیروزه‏ ای بوده و به وسیله پنجره ‏های بزرگی از حیاط نور می‏گیرند.

حوضخانه مرتفع خانه در گوشه شمال شرقی آن قرار دارد، در طبقات همکف و اول غرفه هایی پیرامون خود دارد. در طبقه اول ضلع شمالی حوضخانه یک اتاق پنج دری مشرف به آن قرار دارد.

تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک؛ جاذبه‌ای دیدنی در اصفهان

ردیف نورگیرهایی به ارتفاع یک طبقه بر فراز حوضخانه این فضا را روشن می کنند. این نورگیرها با شیشه های رنگی متعدد خود در حوض هشت گوش وسط حوضخانه تلالوئی از نور و رنگ ایجاد کرده و به این طریق فضایی دلنشین پدید می آورند.

دیوارهای حوضخانه دارای تزئینات گچبری و نقاشی به سبک فرنگی می باشد. بام حوضخانه با شیب چهار طرفه خود حجم شاخصی در مجموعه بنا پدید آورده است.

بخش عمده جبهه جنوبی دیواری است که مشابه جبهه مقابل خود، نما سازی شده و تنها دو اتاق سه دری به نام اتاق عکس و اتاق آینه در انتهای این جبهه قرار دارند. اتاق آینه دارای تزئینات فراوان آینه کاری، گچ بری و نقاشی می ‏باشد ولی اتاق عکس آسیب دیده واز تزئینات آن چیزی بر جای نمانده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ج IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    10 0
    این همه تعریف کردی . نگفتی کجای اصفهانه
    • گبرپارسی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 0
      خیابان آتشگاه بعد از منارجنبان به طرف ابتدای جاده نجف آباد..
  • علی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    8 0
    توصیف بسیارجالب،اماافسوس که اشاره ای به محل آن نشده.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    0 0
    این خانه زیبا نزدیک میدان نقش جهانه کوچه هارونیه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید