بازارهای ایران درجه یک و تماشایی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل بدانید.

بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: تمرکز تعداد زیادی از جاهای دیدنی نظیر بناهای تاریخی، باغ‌های دل‌انگیز، مقبره‌ها و موزه‌های متنوع، شیراز را به یکی از برترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌ است. در میان انبوه این دیدنی‌های، بازار وکیل شیراز از معروف‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

توصیف بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مهم‌ترین آثار بر جای مانده از دوران کریم خان زند است. این بازار به دستور شاه زند در بین سال‌های ۱۱۳۷ تا ۱۱۵۶ خورشیدی ساخته شد. طراحی این بازار الگو گرفته از بازار قیصریه اصفهان مربوط به دوران صفویه است و ردپای معماری این دوره را به وضوح می‌توان در آن مشاهده کرد.

بازار وکیل شیراز در زمان زندیه قلب اقتصادی شهر شیراز بود و تمام کارهای بازرگانی شامل خرید و فروش کالاهای خارجی و داخلی، مبادلات پایاپای و صرافی‌ها همگی در حجره‌های این بازار انجام می‌شدند.

در دوران قاجار بازاری جداگانه به نام سرای مشیر به انتهای بخش جنوبی بازار وکیل اضافه شد. بازار وکیل شیراز در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل

همانطور که گفته شد معماری بازار وکیل شیراز الگو گرفته از بازار قیصریه لار اصفهان(مربوط به دوران صفویه) است.

این بازار با مساحت ۲۱۸۴۰ متر مربع، یکی از بازارهای بلند ایران است و نسبت به بازارهای دیگر پهنای بیشتری دارد.

همچنین ارتفاع سقف راسته‌های این بازار به ۱۰ متر می‌رسد و روزنه‌های آن به شکلی طراحی شده‌اند که نور مستقیم آفتاب به داخل فضای بازار نتابد.

در ساخت بازار وکیل شیراز از مصالحی مانند گچ، آهک و آجر استفاده شده و این مصالح بر روی پایه‌ای از سنگ‌های تراشیده قرار گرفته‌اند که بازار را در مقابل زلزله مقاوم کرده‌اند.

سطح این بازار در گذشته ۱۴ پله پایین‌تر از سطح شهر بود اما امروزه به علت پر شدن کف بازار تعداد این پله‌ها به ۵ الی ۶ عدد کاهش پیدا کرده است.

بازار وکیل از نظر معماری سه فضای جداگانه شامل گذرگاه، حریم مغازه با بلندای نزدیک به ۲ پله بالاتر از سطح زمین و فضای مغازه دارد. این بازار پنج در بزرگ در چهار طرف بازار و دو راهروی شمال به جنوب و شرق به غرب دارد که مانند صلیب یکدیگر را قطع کرده‌اند.

بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل

خرید در بازار بی‌نظیر وکیل در شیراز

بازار وکیل مانند همه بازارهای قدیمی و سنتی، محیطی پویا و پر از جنب‌وجوش دارد. بازار وکیل ترکیبی از بازار سنتی و مدرن را با کالاهای متنوع پیش روی شما می‌گذارد. در هر راسته‌ای از این بازار می‌توانید به سراغ کالاهایی باکیفیت و خوب بروید و خریدی به یادماندنی داشته باشید؛ اما بد نیست این راهنمایی‌ها را به کار گیرید.

خرید خوراکی

نه گفتن به خوشمزه‌های فارس کمی سخت است؛ پس خیلی وقت شما را برای کلنجار رفتن با خودتان و محاسبه کالری خوشمزه‌های این دیار تلف نکنید. دل به دریا بزنید و به محدوده چهار سوق بروید و کلوچه، مسقطی‌های سنتی شیرازی و حلوای مسقطی لاری‌ها را در سبد خریدتان جای دهید. نان برنجی فسایی‌ها را هم فراموش نکنید که به نان فسایی شهرت دارد و خرید «نان یوخه» شیرازی را هم در برنامه‌تان بگذارید.

دستبافت ها

دستبافت‌ها دنیایی متفاوت در بازار وکیل دارند، اینها حاصل کار هنرمندانه عشایر این دیار هستند و با طرح و نقش‌شان جادوی‌تان می‌کنند.

بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل

گبه یا همان فرش دستبافت معروف عشایر در چهارسوق بازار در بهترین کیفیت پیدا می‌شود. گلیم عشایر با نقش‌ونگارهایی از طبیعت هم در میان این دستبافت‌ها قرار دارند.

خرید پارچه

پارچه‌های رنگارنگ عشایر فارس آن قدر جذاب‌اند که نمی‌توانید چشم از آن‌ها بردارید. اگر به دنیای پارچه‌ها علاقه‌مندید از سمت چهارسوق به سمت سرای مشیر بروید و وارد بازار شمشیرگرها شوید. پارچه را انتخاب کنید و همان جا به دست خیاطان ماهر بسپارید. یک لباس زیبای عشایری چیزی است که می‌توانید در کمد لباس‌تان جای دهید و هر از گاهی با آن در جمع‌های مختلف ظاهر شوید.

صنایع دستی شیراز

خاتم و منبت‌های شیراز شهرت زیادی دارند و می‌توانید انواع آن‌ها را در بازار وکیل بیابید. قلم‌زنی شیرازی هم از چیزهایی است که نباید آن را از قلم بیندازید.

عرقیجات و گیاهان کوهی

یادتان نرود که شما به بازاری در شهر بهارنارنج آمده‌اید پس گلبرگ بهارنارنج را فراموش نکنید. خلال نارنج شیراز و پونه کوهی شیراز هم در این بازار طرفداران زیادی دارد و گلنار فارس هم که برای جوش صورت توصیه می‌شود از اینجا قابل تهیه است. عرقیجات معروف شیراز را هم یادتان نرود.

بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل

کالاهای دیگر

در بازار وکیل شیراز انواع چرم، زیورآلات سنتی، انواع وسایل مسی و نقره، ادویه‌جات، وسایل عتیقه، لباس‌های محلی شیرازی و کلاه‌های سنتی هم عرضه می‌شوند.

در ضلع جنوبی بازار وکیل، سرای مشیر یا سرای گلشن قرار گرفته. جایی که ساختش به دوره قاجار برمی‌گردد و حیاط بزرگ و مصفایش موجب محبوبیت دوچندانش شده.

اگر دنبال صنایع دستی‌ای مثل خاتم سازی، معرق، حکاکی و قلم زنی روی مس و برنج، سنگ‌های تراش خورده قیمتی و زیورآلاتی مثل طلا و نقره هستیم، باید سری به این سرا بزنیم. بازار وکیل تا ساعت ۵ عصر باز است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید