۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 55459845

مشهد از دیدنی‌ترین نقاط ایران به حساب می‌آید به همین جهت با ما همراه باشید و درباره موزه‌گردی در موزه ملک مشهد بدانید.

موزه‌گردی در موزه ملک مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه تاریخی حاج حسین ملک بازمانده سبک معماری دوران قاجار در شهر مشهد است. به جرأت می‌توان گفت در لیست خانه‌های تاریخی مشهد، این بنا جزو معدود عمارت‌هایی‌ست که همیشه به روی بازدیدکنندگان باز بوده و دلیل آن‌هم قدمت تاریخی بنا نیست، بلکه آثار هنری‌ست که هر روز در پس دیوارهای خشتی این بنا خلق می‌شوند و بخشی از هویت فرهنگی شهر مشهد را در معرض دید بازدید گردشگران قرار می‌دهند. در ادامه یوتراوز قصد دارد تا شما را با «خانه تاریخی ملک» آشنا کند. با ما همراه شوید.

موزه ملک مشهد

قدمت خانه تاریخی ملک به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد، در آن زمان حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین افراد کشور بود؛ شخصی که در سال ۱۲۸۴ از تهران به مشهد نقل مکان کرده بود و با در اختیار گرفتن املاک پدری صاحب ثروت کلانی شده بود.

او پس از ۲۰ سال املاکش را وقف امور خیریه کرد و در نهایت در سال ۱۳۵۱ دار فانی را وداع گفت و در حرم امام رضا به خاک سپرده شد.

موزه‌گردی در موزه ملک مشهد

با دیدن خانه ملک متوجه می شوید که معماری تلفیقی جلوه خاصی به آن داده است؛ در ساختمان این خانه علاوه بر سبک معماری سنتی ایرانی، ویژگی هایی از معماری اروپایی نیز دیده می شود.

این خانه ۲ طبقه با زیربنای ۶۰۰ متر و زمین ۱۶۵۹ مترمربعی‌اش فضای بزرگی را به خود اختصاص داده که در تقابل با بافت مدرن شهر است ولی آنچه امروز از خانه ملک به جامانده تنها قسمت بیرونی عمارت بوده و قسمت اندرونی آن کاملا تخریب شده است.

در همان ابتدا نمای بیرونی خانه، پنجره های متعدد چوبی و آجرکاری های ظریفش نگاهتان را به سمت خود جلب می کند.

وارد محوطه خانه که می شوید، یک حوض بزرگ و چندین فضای چمن کاری شده در اطرافش می بینید؛ دور تا دورتان را حصار تاریخی این ملک در برگرفته و نیمکت هایی برای رفع خستگی و تماشای این زیبایی وجود دارند.

طبقه اول خانه به خاطر سقف مشبک و منبت کاری شده اش معروف شده و اگر به هنرهای اصیل ایرانی خیلی علاقه مند باشید، گچبری های شومینه شما را محو خود می کند.

موزه‌گردی در موزه ملک مشهد

اتاق های طبقه بالای خانه شبیه یک موزه است که ویترین هایی در دیوارهایش تعبیه شده و آثار هنرمندان کارگاه و اشیا متعلق به خانه در آن ها نگهداری می شوند.

جالب است بدانید که در طی خاکبرداری ها یک حمام به متراژ ۱۲۷ متر در زیر خاک این بنا کشف شد که می توان گفت یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین حمام های ایران است.

قسمت های مختلف این حمام مثل گرمخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل انبار چوب و آتشدان نشان از معماری اسلامی آن دارد.

بازدید از موزه ملک در مشهد

بخشی از خانه ملک به موزه اختصاص داده ‌شده است. می‌توانید بعد از گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف و گپی دوستانه با هنرمندانی که در حال خلق آثار خود هستند، ساعتی را به‌تنهایی از موزه خانه‌ی ملک بازدید کنید.

در حیاط خانه نیز فروشگاه کوچکی در نظر گرفته ‌شده است که به عرضه محصولات سنتی، آثار هنری و صنایع دستی مشهد اختصاص دارد. حیاط خانه هم عجب جای باصفایی است. به‌خصوص اگر بهار را برای بازدید از این خانه اختصاص داده‌اید، شانس این را دارید که از محوطه سرسبز حیاط خانه هم بهره ببرید.

موزه‌گردی در موزه ملک مشهد

این خانه که زمانی سکونت‌گاه حاج حسین ملک بوده در ضلع شرقی خیابان امام خمینی، سه‌راه دارایی، روبروی اداره‌ دارایی مشهد (ارگ سابق) واقع‌ شده است.

برای رسیدن به آن در هر نقطه از مشهد که باشید می‌توانید از مترو (خط ۱) استفاده کنید و با پیاده‌شدن در ایستگاه امام خمینی و حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به خانه ملک برسید. این ویدئو زیبا از خانه ملک را در آپارات تماشا کنید!

ساعت بازدید از خانه ملک از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر و روزهای تعطیل و ایام سوگواری تعطیل است.

امکان بازدید از خانه ملک در همه ایام سال (به‌جزء تعطیلات رسمی و ایام سوگواری) فراهم است.

دسترسی به تاکسی و استفاده از اتومبیل شخصی هم برای گردشگران و شهروندان میسر است. خوشبختانه خیابان امام خمینی در محدوده طرح ترافیک مشهد قرار ندارد.

بازدید از این خانه به همه افرادی که به سبک معماری و هنر ایران‌زمین علاقه‌مند هستند، توصیه می‌شود.

بعضی از بخش‌های خانه پلکانی دارد که عبور از آن ممکن است برای سالمندان و توانیابان دشوار باشد.

از آن‌جاکه این خانه امروز به یک مرکز فرهنگی – هنری تبدیل‌شده است، بازدید از آن رایگان است.

موزه‌گردی در موزه ملک مشهد

بازدید در ایام نوروز این امکان را به شما می‌دهد تا از کارگاه‌های هنری که در خانه ملک برگزار می‌شود، نیز بهره ببرید.

مجموعه خانه تاریخی ملک یک سوژه عالی برای عکاسی است، عکاسی با هنرمندان در حال خلق آثار، عکاسی با آثار هنری، موزه‌ها، دیوارها و راهروهای خشتی، عکاسی در محوطه‌ی خانه و باغچه‌ها. هر بخشی از این خانه را نگاه کنید موضوعی برای عکاسی پیدا می‌کنید. اما نکته حائز اهمیت این است که برای عکس‌های تبلیغاتی باید مجوز لازم را کسب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از برداشتن دوربین و سه‌پایه، با مدیریت خانه ملک تماس بگیرید و از چندوچون عکاسی در آن مطمئن شوید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید با شماره ۰۵۱۳۸۵۱۸۳۸۶ تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید