کلات نادری از دیدنی‌ترین نقاط دیدنی در خراسان است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری بدانید.

بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلات نادری نام شهری مرزی در شمال شرقی استان خراسان رضوی است. کلات در لغت به معنای «ارگ، بارو و قلعه» است. قبل از اسلام اکثر شهرها به شکل کلات ساخته می‌شدند و در آن‌ها نظام طبقاتی شامل ارتشداران، موبدان، واستریوشان و صنعتگران رعایت می‌شد.

آشنایی با کلات شگفت‌انگیز نادری

کلات نادری در شمال شرقی استان خراسان رضوی واقع‌شده است، فاصله مشهد تا کلات نادری کیلومتر است و این جاده یکی از پرپیچ‌وخم ترین و زیباترین جاده‌های منطقه است. کلات نادری از شمال به‌وسیله تپه‌ماهورهایی به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان هم جوار است.

کلات نادری از جنوب به کوه هزار مسجد و مشهد، از شرق به سرخس و از غرب به درگز محدود می‌شود. کلات نادری مساحتی برابر با ۳.۵۱۸ کیلومتر مربع دارد و شامل ۱۴۰ آبادی است.

لغت کلات به معنی «آبادی و زیستگاه بر فراز کوه» است و همان طور که از اسمش پیدا است، این شهر در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا واقع‌شده است. بخش زیادی از جمعیت کلات نادری به گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. محل اصلی سکونت کرمانج های خراسان، در شهرها و روستاهای خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری

بخش زیادی از جمعیت کلات به گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. محل اصلی سکونت کرمانج های خراسان، در شهرها و روستاهای خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

آب‌وهوای کلات نادری معتدل کوهستانی است و ارتفاع آن از سطح دریا برابر با ۲۱۰۰ متر است. بارش مستمر باران در فصل‌های بهار و پاییز منجر به رونق کشاورزی در این منطقه شده است. بزرگ‌ترین دره‌های عمیق ایران در منطقه روستای قله زو واقع، در شهرستان کلات نادری قرار دارند.

کلات، به سرزمین دژهای نفوذناپذیر مشهور است و دلیل انتخاب کلات توسط نادر هم همین ویژگی منحصربه‌فرد آن بوده است. کاخ خورشید را می‌توان، کاخ و گنجینه گنج‌های نادر دانست. تخت طاووس، الماس کوه نور، الماس دریای نور و گنج‌های حاصل از لشکرکشی او به هندوستان در تاریخ شهره عام است.

نادر زمانی که هند را فتح کرد، در برابر دریافت کلید گنجینه هندیان پذیرفت که حکمرانی را از حاکم هند نگیرد و او حاکم هند بماند. سپس گنجینه‌ای آن‌چنان ارزشمند با خود به ایران آورد که تا ۳ سال تمام ایرانیان از پرداخت مالیات معاف شدند.

بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری

زمانی که نادرشاه افشار به حکومت خراسان رسید، ایران با بی‌کفایتی‌های حکومتی زیادی روبه‌رو بود، نادر تلاش کرد تا ایرانیان را باهم متحد کند و تمام مهاجمان در مرزها را به عقب راند.

جاذبه‌های دیدنی کلات نادری

کلات نادری کجاست و موقعیت جغرافیایی این شهر چگونه است؟ کلات نادری از شمال به وسیله تپه‌ماهورهایی با طول ۱۸۰ کیلومتر به کشور ترکمنستان، از شرق به سرخس، از غرب به درگز و از جنوب به کوه‌های هزارمسجد و شهر مشهد منتهی می‌شود.

مساحت این شهر ۳.۵۱۸ کیلومتر مربع است. همچنین این شهر ۱۴۰ آبادی دارد.

دلیل نامگذاری این کلات به «نادری» استفاده از این مکان به عنوان پایگاهی نظامی و دژی نفوذناپذیر برای نادرشاه افشار بوده، همچنین پادشاه افشاریه غنائم و گنج‌های به دست آمده در جنگ‌ها را در این شهر نگهداری می‌کرد.

امروزه معروف‌ترین اثر برجای مانده از دوران افشاریه در کلات نادری، عمارت خورشید یا کاخ خورشید است که در حدود سال ۱۱۲۰ خورشیدی به دستور نادرشاه افشار ساخته شده است. همچنین در ضلع شمالی شهر کنونی آثاری از برج و باروی قلعه‌های مربوط به دوران ساسانیان کشف شده است.

بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری

کاخ خورشید: این کاخ در سال 1151 هجری قمری به دستور نادشاه افشار برای نگهداری از غنایم جنگی و جواهرات در شهر کلات ساخته شد. این اثر در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

دربند ارغوانشاه: این مکان دره‌ای است که ابتدای ورودی شهر کلات قرار دارد. به طور کلی شهرستان کلات دارای دو ورودی ست که یکی از آنها از تونل سنگی و دیگری از دربند ارغوانشاه عبور می‌کند. این مکان به شکل پل آجری است که 3 دهانه زیر آن قرار دارد. همچنین یک برج در این مکان دیده می‌شود که در گذشته با استفاده از آن، رفت‌وآمد را کنترل می‌کردند.

کتیبه نادری: سمت راست دربند ارغوانشاه و در داخل کوه کتیبه‌ای وجود دارد که در سال 1155 به دستور نادرشاه افشار با خط نستعلیق و 24 بیت شعر به زبان‌های ترکی و فارسی روی آن نوشته شده است.

مسجد کبود گنبد: مسجدی بسیار زیبا با چهار ایوان و یک گنبد دوپوش آبی رنگ که از معماری و ساخت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این مسجد در اصل در دوره سلجوقی بنا نهاده شد و مراحل تکمیل ساخت آن در دوره نادرشاه افشار انجام شد.

بازدیدی شگفت‌انگیز از کلات نادری

سد زاوین: سد زاوین یکی از مشهورترین ییلاق‌های این منطقه محسوب می‌شود که در حوالی کلات، غرب شهر زاوین قرار گرفته است. مردم این منطقه معمولا در روزهای گرم سال برای تفریح یا پیک‌نیک به این مکان می‌آیند.

بند نادری: پیشینه بند نادری همان‌طور که از نامش پیداست به دوره نادرشاه افشار باز می‌گردد. ارتفاع تقریبی این بند 70 متر بوده و روی عرض رودخانه ژرف‌رود ساخته شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید