مشهد جاذبه‌های گردشگری جالب دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد بدانید.

باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: نادر شاه افشار از معدود شاهان ایرانی پس از اسلام است که به استقلال و انسجام ایران زمین کمر همت بست و در این امر پیروز شد. آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌ است.

مجسمه مفرغی سواره نادر به ارتفاع ۶٫۵ متر با مجسمه ۳ سرباز پیاده که در کنار اسب ایستاده اند در شهر رم ایتالیا ساخته شده و به مشهد حمل و بر فراز پایه آن استوار شده است. طرح مجسمه به وسیله استاد ابوالحسن صدیقی تهیه شده و مفرغ ریزی آن در کارخانه بروتی ایتالیا انجام یافته است.

آشنایی با باغ موزه نادری

مجموعه باغ موزه نادری شامل آرامگاه نادرشاه افشار (۱۱۰۰ الی ۱۱۶۰ هجری قمری) معروف به ناپلئون شرق، به همراه موزه ای در باغی معروف به باغ نادری در مرکز شهر مشهد واقع شده است.

باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد

هوشنگ سیحون طراح و معمار این بنا با کنار هم قرار دادن نمادهای تاریخی در یک ساختار منسجم و هماهنگ اثری بدیع، منحصربه فرد و خلاقانه ایجاد کرده است. این مجموعه یکی از نمونه های فاخر معماری نوین ایران است که پس از آرامگاه هشتمین امام شیعیان امام رضا (ع) مهم ترین مکان گردشگری و تاریخی این شهر به شمار می رود.

نادرشاه در هنگام حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک همانند تاج محل در هند را داد که در زمان حیاتش کار بنای آن پایان نیافت. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام ضا (ع) از خشت و گِل ساخته شد.

قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ هجری شمسی) آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوان های نادرشاه را از تهران به این مقبره منتقل کرد. بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه نادرشاه قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی عملیات ساختمانی بنایی جدید و عمارت فرعی و محوطه‌سازی آن را در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه آغاز کرد.

باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد

این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و ساختمان جدید آرامگاه در تاریخ ۱۲ فرودین ۱۳۴۲ در باغ نادری بازگشایی شد.

طراحی باغ و آرامگاه بر اساس اشکال مربع و مثلث شکل گرفته و آبریزها، حوض‌ها و جوی ها همه بر پایه باغ ایرانی طراحی شده است. باغ از چهار طرف به چهار خیابان متصل است و دیواری با سنگ گرانیت و با تلفیق نرده‌های آهنی به نقش تبرزین دور مقبره کشیده شده است.

در ابتدای ورود به مجموعه، تندیس مفرغی نادرشاه افشار ساخته مجسمه‌ساز ایرانی ابوالحسن صدیقی سوار بر اسبی سرکش و در قامت رهبری مقتدر در حال حمله در پیشاپیش و سه سرباز پیاده سلاح به‌دست پشت سر وی، بر روی قطعه سنگی مرتفع بر فراز برج آرامگاه نمایان است. در پای برج آرامگاه لوله توپ جنگی مربوط به سال1591 میلادی قرار دارد که ایرانیان از متجاوزان پرتغالی به غنیمت گرفته بودند.

بنای اصلی آرامگاه سه ایوان شرقی، جنوبی و غربی متصل به یکدیگر دارد. مصالح به‌کار رفته در ساختمان از سنگ های خشن و سخت گرانیت منطقه کوهستانی مشهد و از مقاوم ترین و سخت ترین سنگ های ایران است.

باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد

تالار آرامگاه به شکل مربع از دو دیوار قرمز رنگ سنگیِ بسته و دو قسمت ستون بندی باز تشکیل شده است که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع جای دارد. پوشش آرامگاه کاملاً نظیر سیاه چادر عشایری است که نادر در آن متولد و کشته شد.

در ساخت ستون های تالار آرامگاه از کلاه سربازان قزلباش عهد افشاریه الگوبرداری شده است. سنگ قبر بر اساس طرح و شکل الماس دریای نور، یادگار گرانبهای نادرشاه از فتح هندوستان، حجاری شده است.

بازدید از موزه نادری

درمجموعه موزه نادری دو تالار وجود دارد که یکی به‌ معرفی اشیا و آثار تاریخی دوره افشار شامل انواع سلاح‌ها، البسه و پوشاک رزمی نظامیان دوره افشار، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه‌های جنگ، وسایل سوارکاری از دوره افشار تا قاجار، چند نسخه خطی نفیس از جمله نسخه‌ی از تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد و تالار دیگر که در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شده است به نمایش برخی تصاویر و نیز اطلاعات تاریخی در ارتباط با زندگی نادرشاه، انواع سکه، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر می پردازد.

باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد

در گوشه ای از باغ بناهای فرعی برای تالارهای اجتماع، کتابخانه، سرویس و گلخانه در هماهنگی با بنای آرامگاه در نظر گرفته شده است. در گوشه شمالی آرامگاه نیز آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان، از نظامیان اواخر دوره قاجاریه و اولین ایرانی که دوره آموزش خلبانی دید به طراحی هوشنگ سیحون قرار دارد.

در اواخر سال ۱۳۸۶ این مجموعه بر اساس طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات قرار گرفت و پس از تعطیلی 6 ماهه مجدد بازگشایی گردید و هم اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود.

باغ موزه نادری شامل دو تالار می باشد که محل نمایش آثار و اشیاء متعلق به اواخر عهد صفوی و دوران افشاری و پس از آن است و عمدتاً شامل نسخ خطی نفیس از جمله تاریخ جهانگشای نادری اثر میرزا مهدی خان استرابادی، سکه ها، خنجر و انواع تفنگ سرپر، تپانچه، توپهای جنگی و اشیایی در ارتباط با روحیه جنگاوری و دلاوریهای نادرشاه می باشد. همچنین در محوطه باغ موزه آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان سردار شجاع خراسان قرار دارد.

باغ موزه نادری؛ جاذبه‌ای درخور توجه در مشهد

ستونهای اطراف تالار نیز به صورت هشت ثلث با چهار قاعده در بالا و پایین نشانه‌ ای از کلاه نادر است.

این مجموعه در چهار راه شهدا (نادری سابق) واقع است. برای رسیدن به موزه باغ نادری در هر کجای مشهد که هستید کافیست که تابلوهای حرم مطهر را دنبال کنید. یک چهار راه بالاتر از حرم، چهار راه شهدا قرار دارد که آرامگاه نادر و موزه باغ نادری در آن واقع شده است.

اگر با قطار وارد مشهد شدید فاصله چندانی با آرامگاه نخواهید داشت و اگر با مترو و یا اتوبوس تردد می کنید نزدیک حرم پیاده شوید و تا چهار راه شهدا پنج دقیقه پیاده روی دارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید