چهار محال و بختیاری جاذبه‌های درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری بدانید.

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان چهار محال و بختیاری جاهای دیدنی زیادی دارد که یکی از سرسبزترین استانهای ایران است .مرکز این استان شهرکرد یکی از شهرهای سرسبز و زیبای ایران می باشد که قدمتی کهن دارد.

این استان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشم‌اندازهای مسحورکننده است و می‌توان نام آن را در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران ثبت کرد. گفته می‌شود که پیشینه این استان تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان است.

همچنین شهر کرد که مرکز این استان است مرتفع‌ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل اگرچه فریدون شهر بام ایران است این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی چهار محال و بختیاری

آبشار آتشگاه

اگر تماشای آبشارهای باشکوه و صدای جوش و خروش آن ها شما را به وجد می آورد استان خوبی را برای طبیعت گردی و گشت و گذار انتخاب کرده اید چون چهارمحال و بختیاری از استان هایی است که در آن آبشارهای زیادی پیدا می کنید. آبشار آتشگاه نسبت به آبشار دره عشق از مرکز استان فاصله بیشتری دارد و در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد است.

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

در مسیر رسیدن به این آبشار از روستاهای زیبای میلاس و سردشت عبور کردید و جایی در ۴۰ کیلومتری لردگان روستای آتشگاه را می بینید، روستایی که در دره ای جشم نواز و باریک قرار دارد.

در وسط دره رودخانه ای در جریان است که در احاطه درختان سربفلک کشیده و سنگ های آهکی است. آبشار آتشگاه در دره ای به ارتفاع ۳ کیلومتر به پایین می ریزد، در این مسیر پستی و بلندی های دره آبشارهای کوچک زیادی را شکل داده که بر زیبایی و جذابیت آبشار افزوده است.

تالاب گندمان

در میان تالاب های زیادی که در این استان وجود دارد به تالابی بین المللی بر می خورید که نسبت به تالاب های دیگر اهمیت بیشتری دارد: تالاب گندمان. این تالاب با وسعت ۹۸۰ هکتار در شهرستان گندمان قرار دارد و یکی از بهترین جاها برای تماشای پرندگان و طبیعت بکر است.

جاذبه های تاریخی چهار محال و بختیاری

قلعه‌های چالشتر

یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد، قلعه چالشتر یا خانه ستوده چالشتر میباشد. قدمت این قلعه به دوره مظفرالدین شاه برمیگردد. قلعه چالشتر را به اسم قلعه خدا رحم خان نیز می‌شناسند.

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

معماری این قلعه بی‌نظیر، از سبک‌های ایرانی، اسلامی و اروپایی الهام گرفته است. هر بخش از این قلعه آینه کاری‌ها و نقش‌های برجسته‌ای دارد که چشمان شما را نوازش خواهند کرد.

همچنین نقاشی‌هایی از صحنه‌های شکار بهرام گور ساسانی، خوشه انگور و گل را در سر درها، ورودی‌ها و اتاق خواب‌ها خواهید دید. زیباترین تزیینات و گچ‌بری‌ها در ساخت این قلعه به کار برده شده است و نمایی هنرمندانه را به بیننده تقدیم می‌کند.

قلعه چالشتر شامل موزه حمام خان چالشتر و موزه مردم شناسی چالشتر می‌باشد. در این موزه انواع ظرف‌های سفالی، مجسمه‌هایی با لباس‌های محلی، زیور آلات و ابزارهای جنگی به نمایش گذاشته شده‌اند. در موزه آثار سنگی چالشتر نیز مجموعه‌ای از سنگ قبرها، سنگ فواره ،حوض و سرستون‌ها نگهداری شده‌اند تا شما عزیزان از آنها دیدن کنید.

قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد یا قلعه یوسف خان امیر مجاهد یکی از جاذبه های تاریخی گردشگری شهرکرد به‌شمار می‌رود. قدمت این قلعه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برمیگردد.

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

چهار برج، درشکه خانه و حمام در این قلعه ساخته شده بودند اما در حال حاضر فقط یک برج به یادگار مانده است. برج باقیمانده دو طبقه دارد که شامل بخش‌های مختلفی است. راه پله‌ موجود در آن طبقه اول را به طبقه دوم وصل می‌کند، همچنین در زیرزمین برج، آذوقه‌ها ذخیره می‌شدند. همچنین در این قلعه ستون‌هایی را خواهید دید که روی آنها نقش سربازها به گونه‌ای هنرمندانه تراشیده شده‌اند.

قلعه صمصام السلطنه

یکی دیگر از بناهای تاریخی شهرکرد، قلعه صمصام السلطنه است که قدمتش به دوره مشروطه میرسد. در دوره مشروطه ،نجف قلی خان، صدراعظم ایران بود که او را به نام صمصام السلطنه می‌شناختند و به دستور ایشان این قلعه ساخته شد.

معماری به کار رفته در قلعه، در عین سادگی کمال زیبایی را دارد. گچ‌بری‌های هنرمندانه به کار رفته در این قلعه، جلوه ویژه‌ای به این بنا داده است. متاسفانه امروزه بخش‌هایی از طبقه دوم قلعه تخریب شده است اما هنوز زیبایی‌های خودش را دارد.

قلعه دزک

یکی از باشکوه‌ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد قلعه دزک است. این قلعه در دوره قاجار توسط امیر مفخم بختیاری ساخته شده است.

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

زمانی که وارد این قلعه زیبا می‌شوید، معماری باشکوهی را در فضای داخلی خواهید دید که توجه شما را به خود جلب می‌کند. ایوان‌ها، اتاق‌های سه‌دری، حوض‌خانه و برج‌ها بخشی از این قلعه را تشکیل می‌دهند.

گچبری‌ها و نقاشی‌های شگفت انگیزی، تمامی دیوارهای قلعه را تزیین کرده است. امروزه موزه سنگی در طبقه اول قلعه دزک راه‌اندازی شده است که آثار استان زیبای چهارمحال و بختیاری را به نمایش می‌گذارد. همچنین در طبقه دوم می‌توانید از انواع لباس‌های سنتی منطقه در دوره‌های مختلف بازدید کنید.

قلعه سورک

از دیگر جاذبه های گردشگری شهرکرد می‌توان به قلعه سورک اشاره کرد. یکی از سردارهای جنگ در دوره قاجار به نام نصیرخان دستور ساخت این عمارت باشکوه را داده است. این قلعه معماری تماشایی دارد و در دو طبقه ساخته شده است.

ستون‌ها و طاق‌های هلالی، اولین چیزی است که در طبقه دوم پیش چشمانتان ظاهر می‌شوند. قلعه سورک، بخش‌های مختلفی دارد. در حیاط جلوی قلعه، حوضی به شکل ترنج ساخته شده است و چشم‌انداز قلعه به دامنه‌های زاگرس می‌باشد.

قلعه جونقان

قلعه جونقان یا کاخ سردار اسعد بختیاری در دوره قاجار توسط علیقلی خان سردار اسعد ساخته شد.

چند جاذبه تماشایی در چهار محال و بختیاری

ایشان یکی از بزرگان بختیاری بود که قصد داشت جلسه‌های بزرگ ایل بختیاری را در این قلعه برگزار کند. این قلعه تاریخی معماری زیبایی دارد که از سبک معماری اروپایی الهام گرفته است. گچ‌بری‌های سرستون‌ها، اتاق‌ها و آجرکاری این قلعه تماشایی است.

جالب است بدانید قلعه تاریخی جونقان، تنها عمارتی بود که در استان چهارمحال بختیاری موتور برق داشت. اما متاسفانه به علت بی‌توجهی‌ها و استفاده نادرست، بخش‌هایی از این بنا رو به تخریب می‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • بهنام IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    1 0
    به نظرم یک هزارم گرد شکری چهار محال را معرفی نکردید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید