سنندج جاذبه‌ای جالب و دیدنی در خود جای داده است از این رو با ما همراه باشید و درباره پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج بدانید.

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک آبیدر در غرب کشور ایران، در استان کردستان و در میان کوه‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک واقع شده است و شهر سنندج از فراز این پارک، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

کوه و پارک جنگلی آبیدر به‌عنوان نماد شهر سنندج از گذشته‌های دور همواره مورد توجه و تفرجگاه عموم بوده که امروزه با توسعه امکانات به یکی از جاهای دیدنی سنندج تبدیل شده است.

با ما همراه باشید تا شما را با پارک جنگلی آبیدر، تاریچه و امکانات آن آشنا کنیم.

آشنایی با پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر که به زبان محلی «ئاویه‌ر» خوانده می‌شود، از گذشته تفرجگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر به‌عنوان نماد شهر سنندج دارای محبوبیت خاصی میان مردم است.

از زمان احداث پارک آبیدر مدت زمان زیادی نمی‌گذرد؛ اما مسئولان سعی دارند که امکانات این مجموعه را روز به روز افزایش دهند تا گردشگران بتوانند اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند.

آبیدر یا آب دره یعنی جایی که آب فراوان از آن تراوش می‌شود؛ علت نام‌گذاری این کوه نیز به‌دلیل چشمه‌های زیرزمینی فراوان این منطقه است.

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

کوه‌های آبیدر با نام‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک به‌ ترتیب حدود ۲,۵۵۰ متر و ۲,۳۵۰ متر ارتفاع دارد. نزدیکی این کوه به شهر سنندج، سبب احداث واحدهای مسکونی در دامنه کوه شده است.

شهری تماشایی که علاوه بر تماشای بناهای تاریخی، طبیعتی سرسبز را در میان خود جای داده است که برای هر فرد طبیعت گردی می‌تواند جالب به نظر برسد.

به هنگام سفر به استان کردستان، برای نظاره گوشه‌ای از هنرنمایی طبیعت این دیار سری به پارک تفریحی آبیدر سنندج بزنید که منظره‌ای زیبا را مقابلتان قرار می‌دهد.

پارکی طبیعی که از معروف‌ترین و پرطرفدارترین تفریحگاه سنندج محسوب می‌شود و در حال حاضر به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری تبدیل شده است.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر در غرب شهر در انتهای خیابان آبیدر، بین کوه های آبیدر با ارتفاع ۲۵۰۰ متری قرار گرفته و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد.

گردشگران تور سنندج با گشتی که در پارک تفریحی آبیدر می‌زنند چندین باغ و چشمه را می‌ببینند که محلی مناسب برای استراحت مسافرین است.

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

شما می‌توانید حین قدم زدن در جای جای این پارک سرسبز، چشم‌اندازی از شهر سنندج را ببینید که تماشایی به نظر می‌رسد. همچنین می‌توانید با گرفتن عکس‌های سلفی از طبیعت اطراف پارک تفریحی آبیدر سنندج، لحظاتی لذت‌بخش را تجربه کنید.

از دیگر ویژگی‌های این پارک تفریحی می‌توان به سینمای رو باز پارک مربوطه اشاره کرد که با پخش فیلم‌های سینمایی می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران رقم بزند. در کنار بهره‌مند شدن از این سینمای روباز، می‌توانید برای استراحتی کوتاه به رستوران یا کافی شاپ موجود در پارک تفریحی آبیدر بروید و خستگی یک روز کامل را از تن به در کنید.

در ادامه گشتی که در این پارک تماشایی زدید از دیگر مکان‌های دیدنی این پارک همچون کانی سفا، کانی ماماتکه، خضر زنده، امیریه، هفت آسیاب و کچک قرآن بازدید کنید. اگر قصد آشنایی با هنر معماری مردمان شهر سنندج را دارید، این امکان برایتان وجود دارد از حمام وکیل الملک در سنندج دیدن کنید.

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

حمامی تاریخی در میان سه عمارت قدیمی نظیر عمارت وکیل السلطان، عمارت وکیل الممالک و عمارت وکیل الملک که از معماری بی‌نظیری برخوردار است. از جمله معماری متفاوتی که در فضای داخلی این حمام خواهید دید، تزیینات دیوارها و فضاهای گرم و سرد حمام وکیل الملک است که اشکالی هندسی، گیاهی و حیوانی همچون نقش طاووس بر روی دیوارهایش دیده می‌شود.

امکانات مجموعه آبیدر سنندج

مجموعه آبیدر از امکانات تفریحی و استراحتگاه‌های متفاوتی در کوهپایه، دامنه و قله کوه آبیدر تشکیل شده است.

از کوهپایه هرچه پله‌ها را بالاتر می‌روید بر درخت‌کاری، چمن‌کاری و زیبایی مجموعه افزوده می‌شود و اشراف کامل به شهر سنندج از فراز این کوه، چشم‌انداز زیبایی را ایجاد می‌کند. پوشش گیاهی پارک آبیدر شامل درختان زبان گنجشک، کاج سیاه، سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای و اقاقیا می‌شود.

از آنجا که پایین کوه آبیدر خلوت‌تر است، بومیان این منطقه معمولا در این قسمت چادر می‌زنند. منطقه کوهپایه برای افراد عادی کمی خطرناک است؛ چراکه هیچ نگهبانی از این محدوده عبور نمی‌کند و حیوانات وحشی در هنگام شب به پایین کوه می‌آیند.

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

کمی بالاتر در دامنه کوه آبیدر چای‌خانه، رستوران، سرویس بهداشتی، پارک کودک و اتاق نگهبانی قرار دارد. این محدوده بهترین محل برای استراحت و چادرزدن به‌همراه خانواده است.

بالای قله آبیدر کوچک نیز پناهگاهی برای کوهنوردان وجود دارد. در حال حاضر تله‌کابینی در مسیر بین پارک کودک و قله در حال راه‌اندازی است.

پارک جنگلی آبیدر در دامنه کوه آبیدر واقع شده است.

علاوه بر پارک جنگلی، از جاذبه‌های گردشگری این مجموعه می‌توان از پارک امیریه، پارک امانیه، پارک کودک، چشمه کانی شفا، کانی بانتا، کانی ماماتکه، کوچک قرآن، چشمه خضر زنده (خیرزنه)، هفت آسیاب، پارک بان شلانه و جنگل گویزه کویر نام برد.

پارک مشاهیر نیز در سال‌های اخیر به این مجموعه افزوده شده است. آلاچیق‌هایی در کنار این چشمه‌ها و در باغ‌ها قرار دارد که گردشگران می‌توانند به‌همراه خانواده ساعت‌ها درآن‌ها بنشینند و از مناظر زیبای پارک لذت ببرند.

از دیگر امکانات جذاب پارک جنگلی آبیدر باید به سینمای روباز در پارک امیریه اشاره کرد. این سینما با پرده‌ای در ابعاد ۲۵ متر در ۱۲ متر، بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان محسوب می‌شود.

پارک جنگلی آبیدر؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در سنندج

پرده‌ سینما به‌گونه‌ای است که ۱۰ هزار نفر می‌توانند روبه‌روی آن قرار گیرند و هم‌زمان فیلم تماشا کنند. صدای این سینما از طریق موج اف‌ام رادیو در تمام نقاط پارک جنگلی قابل دریافت است. حوزه هنری کردستان، هر شب ساعت ۲۱ فیلمی را در این سینما اکران می‌کند. همچنین مسابقات مهم مانند مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ بر پرده این سینما پخش شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید