کردستان جاذبه‌های طبیعی درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان بدانید.

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه زریوار که زریبار نیز نامیده می‌شود، با داشتن آب شیرین و حیات‌وحش خاص خود از دریاچه‌های منحصربه‌فرد ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب‌ می‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است.

آشنایی با دریاچه مسحورکننده زریوار

دریاچه زریوار یا آن گونه که محلی ها آن را می شناسند تالاب آب شیرین زریبار، در استان زیبای کردستان و در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهرستان مریوان قرار گرفته است. دریاچه ای که یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران به شمار می آید و از معروفترین و زیباترین جاذبه های طبیعی غرب کشور محسوب می شود.

ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۱۲۸۵ متر است و دور تا دور آن با کوه هایی زیبا از درختان و مراتع احاطه شده است که جلوه ای منحصر به فرد به این دریاچه می دهند. طول این دریاچه ۵ و عرض آن ۱.۶ کیلومتر و عمق آن به طور متوسط در حدود ۳ متر (بین ۲ تا ۵.۵ متر) است و همین موضوع باعث شده تا بتوان به راحتی بر روی آن قایقرانی کرد.

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

آب دریاچه زریوار از چشمه های جوشانی که در کف آن قرار دارد و همچنین از آب باران و برف، تامین می شود. این تالاب به دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای گیاهان و حیوانات مختلفی ست و فعالیت های پرنده نگری و ماهیگیری در آن رونق دارد. تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین جهان به شمار می رود و شرایط کلی یک تالاب بین المللی را دارد.

دریاچه زریوار یکی از تالاب‌های مهم کشور و پنگاه حیات وحش نیز به شمار می‌رود که تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. این دریاچه به‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار نادر است که گونه‌های جانوری و گیاهی بی‌نظیری را در خود جای داده است.

پوشش غالب اراضی این ناحیه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است و گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک و بادام در شیب‌ها و نقاط مختلف آن دیده می‌شود.

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

پرندگان: تالاب زریوار پتانسیل بالایی در جذب پرندگان آبزی، کنارآبزی و غیر آبزی دارد و در این تالاب گونه‌های متعدد پرنده‌های بومی و مهاجر زندگی می‌کنند. پرستوی دریایی گونه سفید، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، لک‌لک، حواصیل خاکستری، چنگر و گونه‌های کمیابی چون کوکوی خالدار و سسک شکیل از جمله پرندگان این دریاچه هستند.

آبزیان: ماهیان بومی همچون سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این تالاب زندگی می‌کنند. ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله ماهی‌های غیربومی این دریاچه هستند.

پستانداران: از جانوران پستاندار تالاب زریوار و اطراف آن می‌توان به شنگ (سگ آبی)، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

خزندگان: در دریاچه زریوار خزندگانی چون مار چلیپر، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی و مار پلنگی از دسته مارهای غیر سمی؛ گرزه مار و افعی کردستانی از دسته مارهای سمی‌؛ سوسمارها و گونه‌هایی از خانواده لاسرتاها، گکوها و آگاماها دیده می‌شوند.

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

گیاهان: گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر به شمار می‌رود.

بازدید از دریاچه زریوار

یکی از اماکن دیدنی شهرستان مریوان که در فاصله ۳ کیلومتری این شهرستان واقع شده است، دریاچه بسیار دیدنی و تماشایی زریوار است. این دریاچه که یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین دنیا و محبوب ترین جاذبه گردشگری کردستان بشمار می رود، خود بهترین دلیل برای بازدید از شهرستان مریوان بشمار می رود.

زریوار دریاچه ای است فیروزه ای رنگ و منحصربفرد که در میان کوه هایی مرتفع محصور گشته و با جلوه بسیار تماشایی خود چون تصویری رویایی که بر بوم نقاشی نقش بسته، بازدیدکنندگان شهرستان مریوان را مات و مبهوت زیبایی خود می کند.

وسعت بسیار زیاد این دریاچه (با طولی برابر با ۵ کیلومتر و عرضی حدود ۱.۵ کیلومتر) سبب شده که زریوار به مکانی بسیار مناسب برای تفریحات مختلف مبدل گردد.

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

• دریاچه زریبار یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی در استان کردستان که دیدن آن برای طبیعت دوستان بسیار جذاب و وسوسه برانگیز است.

• دریاچه زریبار با داشتن طبیعتی زیبا پیرامون خود برای مردم منطقه یک جای دنج و خوش آب و هوا برای گذراندن تعطیلاتشان است.

• امکان تفریحات متعدد همچون ماهیگیری، شنا، قایق سواری و عکاسی در طبیعت بسیار زیبای این منطقه برای گردشگران بسیار وسوسه انگیز و جذاب است.

همان طور که ذکر گردید، این دریاچه پهناور با داشتن وسعتی بسیار زیاد و عمقی بسیار مطلوب، بهترین مکان برای انجام تفریحاتی نظیر قایقرانی، ماهیگیری، پاراگلایدر سواری و عکاسی است. کافی است قایقی موتوری یا پدالی را اجاره کنید و چوب ماهیگیری و دوربین عکاسی خود را در آن گذاشته، دل را به دریا بزنید.

ماهیگیری در سکوت مطلق و آرامش بخش دریاچه زریوار از لذت های توصیف ناپذیری است که هر کس مستحق تجربه آن است. همچنین تماشای طلوع و غروب خورشید و ثبت تصاویری خاطره انگیز و زیبا از پرندگان مهاجر و مناظر شگفت انگیز اطراف دریاچه از دیگر تفریحاتی است که سفر به شهرستان مریوان و بازدید از دریاچه زیبای زریوار را به خاطره ای فراموش نشدنی مبدل خواهد ساخت.

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید