بوشهر از زیباترین مناطق گردشگری جنوب ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر بدانید.

گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: سفر به بوشهر در حاشیه خلیج فارس پر از هیجان است و تجربه ای متفاوت از طبیعت را به شما می دهد. یکی از دیدنی های طبیعی این استان گنبد نمکی جاشک است که یکی از بزرگ ترین، فعال ترین و زیباترین در نوع خود در سراسر جهان می باشد. تاریخ شکل گیری آن به ۶۰۰ میلیون سال پیش باز می گردد و به عنوان یکی از آثار فسیلی ملی ایران در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسیده است.

درباره پدیده گنبد نمکی جاشک

پدیده منحصر به فرد گنبد نمک خاورمیانه توانسته است عنوان بزرگ ترین گنبد نمکی خاورمیانه را از آن خود کند. در سفر به جاشک علاوه بر گنبد نمکی شما می توانید یخچال های نمکی یا نمک چال ها، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک های رنگین، چشمه های نمکی و دره گل کلم را ببینید.

گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر

شکل ظاهری عجیب این گنبد موجب شده از قدیم افسانه های زیادی در مورد آن در بین مردم منطقه نقل شود، برخی می گویند این پدیده ناشی از یک نفرین افسانه ای است و این گنبد نمکی در اثر یک نفرین بزرگ شکل گرفته و یا این گنبد محل حکومت و زندگی دیو بوده و وی را از آسیب در امان نگه می داشته است. البته پدیده طبیعی در میان گنبد به دلیل فرسایش به وجود آمده که دودکش جن نام دارد.

هنگامی که کوه نمکی جاشک در افق دیدتان نمایان می شود اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند این است که این کوه در هوایی گرم از برف پوشیده شده است، اما کمی که بیشتر دقت کنید متوجه می شوید که این رنگ متعلق به نمک خوراکی می باشد.

در اطراف گنبد درخشان توده های نمک در راستای شیب زمین حرکت کرده اند و پدیده هایی شبیه به یخچال های طبیعی را شکل داده اند که موجب شده نام یخچال های نمکی را برای آن ها انتخاب کنند.

گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر

از دیگر عجایب گنبد نمکی جاشک داشتن آبشار است. در اغلب تصوراتی که ما از آبشار داریم آن ها در میان جنگل و در منطقه ای سرسبز جای دارند اما آبشار شگفت انگیز منطقه مثال نقضی برای این استدلال خواهد بود.

این آبشارها مسیر طبیعی جریان آب گنبد بوده‌ اند و در فصل های خشک سال به خاطر تبخیر کامل آب بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و به ویژه در مسیر آبشارها ایجاد شده ‌است و منظره ای فوق العاده از آبشار نمکی را شکل داده است. این پدیده معمولا از اواسط بهار تا تابستان و پاییز قابل مشاهده است.

بازدید از گنبد نمکی جاشک

به دلیل آنکه گنبد نمکی جاشک در یک منطقه گرمسیری قرار دارد رفتن به آنجا در فصول گرم سال توصیه نمی شود. اما نیمه دوم پاییز تا اواخر زمستان فرصت خوبی است تا دیداری از این منطقه داشته باشید.

گنبد نمکی جاشک در بخش کاکی و بخش بردخون و در میان دو شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر و ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر قرار دارد. گنبد نمکی در دل کوه جاشک و در انتهای شمالی آن قرار دارد و مرتفع‌ترین قسمت کوه را شامل می شود.

گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر

این منطقه از شمال شرقی به جنوب غربی امتداد یافته و از غرب با روستای گنخک در شهرستان دشتی (در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر خورموج و ۱۵ کیلومتری شهر کاکی)، از جنوب با روستای جاشک در شهرستان دیر (در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر دیر و ۲۴ کیلومتری شهر بردخون)، از شرق با روستای کردلان و از شمال شرقی با روستای درویشی همسایه است.

آدرس: استان بوشهر، ۱۴۴ کیلومتری شهر بوشهر، مابین شهرهای دیر و خورموج

راه دسترسی: وارد جاده بوشهر - بندرعباس شوید و در مسیر خورموج به بندر دیر قرار گیرید. در حدفاصل روستای گنخک از شهرستان دشتی و جاشک از شهرستان دیر، جاده ای خاکی به چشم می خورد که مربوط به معدن قدیمی سنگ نمکی ست که زمانی در منطقه فعال بود. در ابتدای این جاده محیط بانی آن ساخته شده است و با ورود به آن و ادامه مسیر می توانید از سمت غرب وارد جاشک شوید.

برای دسترسی از شرق جاشک نیز در همان جاده اصلی بعد از پل روستای کردلان از شهرستان دشتی وارد یک جاده خاکی شوید که به کوهپایه‌های گنبد نمکی می رسد.

گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر

هرگز بلورها و قندیل های نمکی را جدا نکنید و آنها را به خانه نبرید. با این کارتان مرگ این اثر را رقم می زنید.

مراقب پستی ها و بلندی ها باشید و با دقت حرکت کنید تا دچار دردسر نشوید.

ترجیحا بازدید از گنبد نمکی جاشک را با حضور یک راهنمای محلی انجام دهید تا بیشتر لذت ببرید و در میان این منطقه وسیع گم نشوید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید