خاورمیانه یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری دنیا است جایی پر از بیابان، دشت، دریا و غارهای جذاب و خاص کمتر دیده شده!

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

سلام نو – سرویس بین‌الملل: اگر چشمان خود را ببندید و خاورمیانه را به تصویر بکشید، احتمالاً تپه های شنی بیابانی به ذهنتان خطور می‌کند. این تصویر که متاثر از تصاویر هالیوودی از خاورمیانه است در ذهن ما ایرانی‌ها نیز جا خوش کرده است، اما خاورمیانه بسیار جذاب‌تر و متنوع‌تر از این‌ها است.

در حالی که خاورمیانه پر از بیابان‌های شنی جذاب است- و ما در ایران نیز میزبان چند مورد آن هستیم- اما جاذبه‌های طبیعی جذاب دیگری هم دارد. در ادامه با هم ۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه را با هم مرور مرور می‌کنیم از ایران تا عربستان، لبنان و اردن. اکثر این جاذبه‌ها به انتخاب نشریه نشنال جئوگرافی هستند.

هرمز؛ جزیره جادویی و نشانه هنر طبیعت در ایران

این گوهرهای کوچک زمین‌شناسی که در خلیج فارس قرار دارد، گواه این است که چیزهای بزرگ واقعاً می‌توانند در جاهای کوچک پیدا شوند. تقریباً هر سانتی‌متر از جزیره هرمز ، داستانی از شکل گیری آن در دوران مختلف زمین شناسی را به تصویر می‌کشد.

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

تنها آسمان‌خراش‌هایی که در اینجا خواهید یافت، کوه‌های طبیعی و گنبدهای نمکی هستند که در آن‌ها مقادیر زیادی سنگ نمک بالا رفت است. کاوش در این جزیره نوعی گالری گردی جغرافیایی است که در آن می توانید برخی از هنرهای طبیعی زمین را تحسین کنید: از دره رنگین کمان تا غار و الهه نمک و از ساحل سرخ تا آسمان آبی هرمز

بزرگ‌ترین واحه جهان در عربستان

قله‌های باشکوه و صخره‌های دره‌ای که از فلات جبل قراقیر می‌گذرد ، به خودی خود بسیار چشمگیر هستند. اما قهرمان غیرمنتظره این صحنه دراماتیک صحرای عربستان سعودی، جویبارهایی هستند که از چشمه‌های طبیعی تغذیه می‌کنند و دائماً زنده و سایه‌های سبز طراوت‌بخشی به شکل علف‌ها، درختچه‌ها و نخل‌ها را در برابر بوم ماسه‌سنگ نارنجی و زرد رنگ دره حفظ می‌کند. این نمایی از واحه‌های عربستان است.

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

واحه الاحسا مهم‌ترین نمونه واحه است. واحه الاحسا در شرق شبه‌جزیره عربستان قرار دارد و مجموعه‌ای از باغ‌ها، نهرها، چشمه‌ها، چاه‌ها و آبریزها را شامل می‌شود. همچنین این منطقه بناهای تاریخی و محوطه‌های باستان‌شناسی را در خود جای داده است. در واحه الاحسا با مشاهده بقایای قلعه‌های تاریخی، مساجد، چاه‌ها، نهرها و سیستم‌های مهار آب، می‌توان نشانه‌هایی از سکونت‌ انسان‌ها از دوران نوسنگی تا زمان معاصر ردیابی کرد. این واحه با دو میلیون و پانصد هزار راس درخت نخل بزرگ‌ترین واحه جهان است.

دریای مرده؛ شورترین دریای دنیا

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

شوری زیاد این دریاچه محصور در خشکی - واقع در پایین‌ترین نقطه زمین و هم مرز با اردن ، سرزمین‌های اشغالی و سرزمین‌های فلسطینی - باعث می‌شود دریای مرده به طور طبیعی برای انسان خاصیت درمانی داشته باشد،

این دریا برای این «دریای مرده» نامیده می‌شود که هیچ جانور یا گیاهی به‌طور دائمی در آن زندگی نمی‌کند. آب آن هشت تا نه برابر شورتر از آب اقیانوس‌ها است

دریای مرده با کم‌آبی شدید مواجه است اما محو نخواهد شد. هرچه آب پایین می‌رود، غلظت و شوری دریاچه بیشتر می‌شود و نهایتاً به جایی می‌رسد که میزان تبخیر متوقف می‌شود؛ بنابراین دریای مرده احتمالاً به مراتب کوچکتر از این که هست می‌شود، اما به‌کل محو نمی‌شود

غار جعیتا؛ جاذبه جادویی لبنان

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

غار جعیتا غاری مرکب متشکل از دو غار سنگ آهکی کارستی جدا از هم اما متصل به‌یکدیگر است که غار بالایی ۲٬۱۳۰ متر و غار پایینی ۶٬۲۰۰ متر درازا داشته و در مجموع، گستره‌ای به طول تقریباً ۹ کیلومتر را در بر می‌گیرد. این غار که طولانی‌ترین غار مرکب در خاورمیانه به‌شمار می‌رود یکی از ۱۴ فینالیست برای انتخاب عجایب هفتگانه طبیعت در سال ۲۰۱۱ بوده‌است.

طبق شواهدی که در غار پیدا شد انسان های ما قبل تاریخ در این غار زندگی می کردند و آن ها نوعی شمشیر می ساختند. یک ملبغ مذهبی در سال ۱۸۳۶ میلادی به صورت اتفاقی غار پایینی را کشف کرد. پس از آن شجاعانه ۵۰ متر داخل غار شد و درون رودخانه ای که از آن می گذشت گلوله ای شلیک کرد، انعکاس صدا به او فهماند که غار از اهمیت بالایی برخوردار است.

غار جعیتا یکی از نمادهای ملی کشور لبنان و یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی این کشور است. همچنین رودخانه‌ٔ زیر زمینی غار پایینی، آب آشامیدنی تازهٔ بیش از یک میلیون لبنانی را تأمین می‌کند و تنها با استفاده از قایق می‌توان از آن بازدید نمود.

وادی رم؛ مریخ خاورمیانه در اردن

چشم انداز بیابانی وسیع وادی روم تنها توسط ستون های ماسه سنگی و چادرهای بزرگ از موی بز قبایل بادیه نشینی که در آن نزدیکی زندگی می کنند اشغال شده است وگرنه شما با تصویر عجیب و آخرالزمانی رو به رو بودید.

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

امروزه در وادی رم چند طایفه از اعراب بیابان‌نشین زندگی می‌کنند و سرچشمه اصلی درآمد آن‌ها گردشگری است. این بادیه‌نشینان در سیاه‌چادر زندگی می‌کنند و امروزه نیز بر شتر سوار می‌شوند.

در اروپا وادی رم به‌ویژه در ارتباط با افسر بریتانیایی معروف به لورنس عربستان شهرت دارد. او به هنگام خیزش عرب‌ها در سال‌های ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ سپاهیان عرب خود را در وادی رم برای تاختن به عقبه آماده کرد. فیلم لورنس عربستان درباره زندگی او نیز در همین وادی ساخته شده‌است.

اقیانوس شنی ربع الخالی در عربستان

بزرگترین صحرای ماسه‌ای به هم پیوسته جهان ربع الخالی یکی از جاذبه‌های گردشگری عجیب دنیا است. این اقیانوس بزرگ شنی با مساحت ۲۵۵۰۰۰ مایل مربع، تقریبا یک چهارم کل شبه جزیره عربستان را شکل می‌دهد. ۸۰ درصد این اقیانوس عظیم شن در عربستان و ادامه آن در عمان، امارات متحده عربی و یمن است.

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

در ربع‌الخالی حشراتی مانند: پشه، مگس، خرمگس، ملخ، مارمولک، سوسمار، مار، عنکبوت، عقرب، و بعضی درختان کوچک در اطراف ربع الخالی وجود دارد. در هزاره أخیر کاروان‌های بازرگانی بخور از منطقه عبور می‌کرده‌است، پیش از اینکه به منطقه‌ای خطرناک و سخت‌گذر تبدیل گردد در سال ۳۰۰ میلادی، گویند شهر عبار که اعتقاد می‌رود «إرم ذات العماد». مفقود که در قرآن ذکر آن آمده‌است، در زیر این صحرای شنی مدفون است.

ترکمن صحرا؛ بهشت پنهان ایران

دشت‌های ترکمن یا ترکمن صحرا منطقه‌ای در شمال‌شرقی ایران است که با ترکمنستان و دریای خزر مرز مشترک دارد و شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، مراوه‌تپه، کلاله، سیمین‌شهر، گمش‌تپه، نگین‌شهر، انبار آلوم و داشلی برون شهر فراغی، گلیداغ را در بر می‌گیرد.

۷ جاذبه طبیعی خاص خاورمیانه؛ از ایران تا عربستان

با سفر به این منطقه شاهد تپه‌های سرسبز و تمام‌نشدنی بکر و دست‌نخورده‌ای خواهید بود که مناظر فوق‌العاده معرکه‌ای را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند؛ هرچند دسترسی به آن‌ها بدون خودرو دشوار است. از خالد نبی تا دشت‌های سبز ترکمن صحرا مناظر بی‌نظیر در این منطقه وجود دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید