کاشان بناهای تاریخی شگفت‌انگیزی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان بدانید.

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه عامری‌های کاشان با قدمتی حدود ۸۰۰ سال، ۹هزار مترمربع عرصه و ۱۲هزار مترمربع اعیانی، ۸۵ اتاق و ۷ حیاط، بزرگ‌ترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود. این خانه دارای بلندترین بادگیر در بین بادگیرهای خانه‌ های کاشان است. خانه عامری‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه - هتل سنتی ایران فعالیت دارد.

قابل ذکر است که هتل سرای عامری‌ها، خانه منوچهری و خانه ایرانی جزو ۲۵ اقامتگاه برتر خاورمیانه قرار گرفتند.

آشنایی با سرای عامری‌های کاشان

خانه تاریخی عامری ها در کاشان یکی از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان است که قدمت آن به دوران زندیه برمی گردد که البته بعدها در دوران قاجار باز هم از آن بزرگتر شده و قسمت های دیگری به آن اضافه شد.

وسعت این خانه که در محله ی سلطان میر احمد کاشان قرار گرفته است، هفت هزار متر مربع با زیر بنایی گسترده است و بطور کلی در آن ۸۵ اتاق وجود دارد. این خانه همچنین دارای چند حیاط است که قدیمی ترین آن حیاط بیرونی و درونی است.

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

همان طور که گفته شد این خانه هم مثل بیشتر خانه های تاریخی کاشان از ۲ بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است که در هر کدام از آنها بخش های دیگری مثل حوضخانه، ایوان، اتاق هایی با ۳ در و شاهنشین های ۷ دری دیده می شود که دور تا دور حیاط با هماهنگی کامل قرار گرفته اند.

در مورد معماری خانه های تاریخی عامری ها در کاشان باید گفت که از معماری ایرانی کمک گرفته شده است. چه بخش های بیرونی و چه بخش های درونی مزین به گچبری های بسیار زیبا و منبت کاری های پر جزییات و دیگر تزیینات ایرانی است. خانه ی عامری ها دارای چندین حیاط است که در همه ی آن ها، اصل تقارن رعایت شده است و بادگیر به کار رفته در آن، بلندترین بادگیر در بین بقیه ی ی خانه های کاشان است.

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

در خیاط ها، حوضخانه هایی به چشم می خورد که در فصل تابستان کاربری داشته اند. خانه ی تاریخی عامری ها دارای ۲ حمام زنانه و مردانه بصورت مجزا است.

در دوران قدیم که خاندان سهام السلطنه در این خانه زندگی می کردند، به دلیل وسعت زیاد خانه، بخشی از حیاط های درونی و بیرونی آن به فرزند او رسید و در بقیه ی ساختمان ها هم افراد دیگر این خاندان مستقر شدند که همین مسئله باعث شد تا کم کم قسمت های خانه از هم تفکیک شود و بعضی از قسمت ها به افراد دیگر فروخته شود.

جلوه‌های خانه عامری‌ها در کاشان

مجموعه خانه های تاریخی عامری ها یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان است. قدمت این مجموعه به دوران زندیه مربوط می شود، لیکن وضعیت فعلی آن مربوط به دوره ی قاجار (اواسط قرن 13 هجری) است که به وسیله ی سهام السلطنه ی عامری بازسازی و توسعه یافته است.

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

این مجموعه مشتمل بر هفت حیاط می باشد که چهار حیاط آن به صورت بیرونی، اندرونی، مهمان خانه، خیاط خدمه و سواران نظامی مورد استفاده و در سه حیاط دیگر بستگان نزدیک سهام السلطنه سکونت داشتند.

طرح، معماری، شکوه و تزئینات جالب این مجموعه و ایوان ها و حوض خانه ها وزیرزمین ها و حیاط های گودال باغچه ی این مجموعه، آن را در ردیف یکی از دیدنی ترین بناها قرار داده است.

مجموعه مذکور دارای حمام اختصاصی زنانه و مردانه می باشد. مهمترین بخش خانه عامری ها شامل دو بخش اندرونی و بیرونی همراه با حوضخانه، ایوان‌ های رفیع و شاهنشین ‌های ۷ دری و تعداد زیادی اتاق ‌های ۳ دری است که گرداگرد حیاط با آهنگی موزون و به صورت قرینه استقرار یافته ‌اند.

تمامی بدنه خارجی حیاط‌ ها و برخی از بدنه ‌ها و پوشش‌ های داخلی با انواع تزیینات زیبا و هنرمندانه ایرانی همچون گچبری، یزدی و رسمی بندی، مقرنس، نقاشی روی گچ، درودگری، منبت کاری، گره چینی و برخی از هنرهای تزیینی دیگر پوشیده شده است.

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

بازسازی و مرمت این خانه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و با ادامه روند بازسازی، این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت تا به‌عنوان اقامتگاه گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

با واگذاری خانه عامری‌ها به بخش خصوصی مرمت این بنا در فاز اول تکمیل، و در بهار ۹۳ خانه عامری‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه - هتل سنتی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. مرمت فاز دوم خانه - هتل عامری‌ها نیز در دست اجراست.

این خانه تاریخی به عنوان یک مجموعه اقامتی بی نظیر در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۳ افتتاح گردیده است. سرای عامریها دارای هفت حیاط بزرگ است که دو یا سه تای آنها برای بازدید عموم باز بوده و بقیه جزو مهمانسرا هستند.

خانه‌ی عامری‌ها در میان خانه‌های کاشان دارای بلندترین بادگیر هم است. چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مهمان‌خانه، حیاط خدمه و سوارکاران نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و بستگان سهام السلطنه در سه حیاط دیگر سکونت داشته‌اند، بعلاوه این خانه دارای حمام اختصاصی جداگانه‌ی زنانه و مردانه هم است.

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    1 0
    بسیارعالی وزیباست ممنون ازشما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید