خلیج همیشه فارس جزایر زیبایی در خود جای داده از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس بدانید.

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

سلام نو _ سرویس گردشگری: جزیره ای بسیار زیبا و کوچک در ساحل جنوبی جزیره قشم با نام جزیره هنگام قرار دارد. جزیره هنگام جایی به دور از شلوغی و آلودگی های شهری است و هیچگونه ماشینی در آن تردد ندارد. جزیره هنگام از نوع جزایر مرجانی بوده و تقریبا ۵۰ کیلومتر مربع وسعت آن است.

اگر می خواهید به این جزیره بروید و از جاهای دیدنی هنگام دیدن کنید، می بایست از طریق دریای خلیج فارس و قایق سواری به آن دسترسی پیدا کنید. یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی هنگام، دلفین های بازیگوش و بامزه در آب های نیلگون خلیج فارس است.

آشنایی با جزیره دیدنی هنگام

جزیره هنگام یکی از جزیره های ایران در خلیج فارس است که در جنوب ساحل جزیره قشم و ۲ کیلومتری آن واقع شده است. جزیره هنگام حدود ۵۰ کیلومتر وسعت داشته و به شکل مربع می باشد. جزیره هنگام در زمان های گذشته با نام های هنجام و هنیام مشهور بود. اهالی جزیره هنگام از طریق ماهیگیری، فروش صدف و میزبانی از گردشگران کسب درآمد می کنند.

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

در جزیره هنگام حدود ۱۴۱ خانه وجود دارد و جمعیت آن به ۶۱۵ نفر می رسد. به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک این جزیره را بسیار مورد توجه قرار داده است.

در زمان حکومت صفویان، جزیره هنگام به تصرف پرتغالی ها درآمد. نیروهای نظامی انگلیسی نیز توجه ویژه ای به این جزیره داشتند و معتقد بودند که این جزیره سواحل عمیقی داشته و چاه های آب آن برای لنگر کشتی های آن ها بسیار مناسب است.

کارشناسان نظامی انگلیسی ها جزیره را به دلیل قرارگیری آن در منطقه ای استراتژیک بسیار پر اهمیت تلقی کردند.

سرانجام در سال ۱۷۹۹ شخصی به نام سرجان ملکم راهی ایران شد و با مشاهده رفتار ایرانیان و موقعیت کشور، حضور اتعماری انگلیس در کشور را فراهم کرد. کریم خان زند حاکم وقت ایران بود و انگلیسی ها نتوانستند جزیره هنگام را به تصاحب خود درآورند.

اما همچنان عقب نکشیدند و سرانجام در زمان حکومت قاجار موفق به تصرف جزیره هنگام شدند.

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

دولت انگلیس برای تصرف این جزیره روشی بسیار سیاستمدارانه را پیش گرفت، بدین صورت که در کلام جزیره هنگام را برای ایران می دانست، اما در عمل نیروهای نظامی دائمی خودش را در جزیره مستقر کرده بود و مانع حاکمیت ایران در این جزیره شده بود.

هنگامی که دولت انگلیس نیروهایش را در ایران مستقر کرده بود یک شیخ عرب قبیله فلاسی و سنی مذهب، حاکم وقت جزیره هنگام بود. علاوه بر دولت انگلیس، سلطان مسقط هم به جزیره هنگام چشم طمع دوخته بود و برای تسلط بر این جزیره تلاش می کرد.

دولت انگلیس جهت حاکمیت ایران به جزیره هنگام تاکید می کرد اما در مقابل نیز از مداخلات سلطان مسقط نیز حمایت می کرد. سرانجام در سال ۱۳۰۷ دولت ایران توانست بر جزیره هنگام حاکمیت کند.

در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۱۱ سفارت انگلیس در تهران، درخواستی را با عنوان این که از خروج نظامیان و کشتی های انگلیسی صرف نظر کنند، اما با درخواست آن ها موافقت صورت نگرفت و باید جزیره را ترک می کردند و جزیره را به دولت ایران باز پس می دادند.

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

در جزیره هنگام ۳ روستا با نام های هنگام کهنه، هنگام نو و غیل وجود دارد. همچنین اغلب کسانی که در این جزیره زندگی می کنند با یکدیگر خویشاوند هستند.

جاذبه‌های تماشایی جزیره هنگام

سواحل جزیره هنگام

یکی از جاذبه های جزیره هنگام سواحل زیبا و شفاف آن است که برای انجام تفریحات دریایی و گشت‌وگذار در سواحل متعدد و زیبا مناسب است و از مهم‌ترین سواحل جزیره هنگام که هر گردشگری را به این جزیره می‌کشاند ساحل نقره‌ای و ساحل درخشان است‌.

در این سواحل زیبا و فوق‌العاده در روز می‌توانید آبزیان و ماهی‌ها را از نزدیک تماشا کنید و در شب با بازدید از این سواحل درخشان با ساحل نورانی و درخشان روبه‌رو خواهید شد که به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌هایی که از خودشان نور منتشر می‌کنند نورانی شده است.

حیات وحش جزیره هنگام

یکی از جاذبه های جزیره هنگام، حیات وحش آن است که می‌توانید جانوران مختلفی مثل جبیر که یک آهو بومی با زیبایی فوق‌العاده و یکی از جانوران اصلی حیات وحش هنگام است که هر دو جنس نر و ماده آن‌ها دارای شاخ هستند و گوش‌های آن‌ها نسبت به آهو بلندتر است.

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

از دیگر جانوران اصلی حیات وحش این جزیره می‌توان به خاردم مصری که یک نوع خزنده از نوع سوسمار است و ۷۶ متر طول دارد اشاره کرد. این جانور به دلیل پوست متفاوتی که دارد توسط شکارچیان، شکار می‌شود و از پوست آن مرغوب‌ترین چرم را تهیه می‌کنند.

دلفین های هنگام

یکی دیگر از جاذبه های جزیره هنگام دلفین‌های دوست داشتنی و بامزه خلیج فارس است که اکثر اوقات در اطراف این جزیره حضور دارند.

معمولا دلفین‌های هنگام را در ابتدا بهار تا اواسط اردیبهشت ماه می‌توانید در سواحل جزیره هنگام مشاهده کنید. در حال حاضر بیش از ۱۲ گونه دلفین در این ایام وارد خلیج فارس و دریا عمان می‌شوند که می‌توانید نظاره‌گر آن‌ها باشید.

پرنده های هنگام

یکی از جاذبه های جزیره هنگام که می‌توانید در این جزیره تماشا کنید پرنده‌های هنگام است. برای این کار نیاز به وسایل مخصوص برای پرنده‌نگری دارید که اگر به همراه داشته باشید می‌توانید به راحتی فعالیت پرنده‌های جزیره را مشاهده کنید. یکی از گونه‌های خاص پرنده در این جزیره اگرت خاکستری است که باعث شده تا تورهای پرنده‌نگری برای بازدید از آن به جزیره هنگام سفر کنند.

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

پارک کروکودیل نوپک

یکی از جاهای دیدنی و هیجان‌انگیز در سفر به جزیره هنگام پارک کروکودیل نوپک است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت می‌کند. این پارک بزرگترین پارک کروکودیل در خاورمیانه است که می‌توانید انواع کروکودیل و تخم‌های آن‌ها و حیوانات دیگری مثل خزندگان و پرندگان را در این پارک تماشا کنید.

ماهی های آکواریومی جزیره هنگام

در پیرامون جزیره هنگام، ماهی‌های آکواریومی زیبایی زندگی می‌کنند که در بخش‌های مرجانی جزیره زندگی می‌کنند و از موجودات ذره بینی تغذیه می‌کنند. وقتی در کنار جزیره حرکت می‌کنید با دسته‌های بزرگی از ماهی های زیبا و رنگارنگ رو به رو می‌شوید که پیرامون قایق‌ها و صخره‌های ساحلی شنا می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید