موزه‌گردی در ایران جذاب و مهیج است از این رو با ما همراه باشید و درباره جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید بدانید.

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه ملی کاشان به قدمت قاجار در باغ زیبا فین قرار دارد. داماد فتحعلی شاه در اوایل دوران حکومت علی محمد خان نظام الدوله بنایی در این باغ بنا کرد، اما این ساختمان بعد ها به مخروبه تبدیل شد. در سال ۱۳۴۶ خورشیدی انجمن حفاظت از آثار تاریخی کاشان روی بقایای آن بنایی ساخت و آن را به موزه ملی کاشان تبدیل کرد. اشیا موجود در موزه نیز با همت مردم فرهنگ دوست کاشان جمع آوری شده اند.

آشنایی با موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان بر روی مخروبه های خلوت نظام الدوله ساخته شده است. این خلوت در سال ۱۲۴۲ ه.ق (۱۸۲۶ م) توسط علی محمد خان صدر اصفهانی (داماد فتحعلی شاه و حاکم کاشان) احداث گشته که به دلیل عدم نگهداری مناسب و شرایط نابسامان در دوره های مختلف متروکه و مخروبه گردید.

در سال ۱۳۳۷ ه.ش با حضور جمعی از بزرگان سرشناس کاشانی و نطنزی، انجمنی به نام انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان ایجاد گردید که در این انجمن تصمیم گرفته شد در مجموعه تاریخی باغ فین موزه ای به منظور معرفی فرهنگ اصیل و پیشینه کهن منطقه کاشان ایجاد گردد.

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

پیرو این تصمیم، بنای موزه با مساعدت و همیاری افراد نیکوکار و علاقمند در طول پنچ سال احداث و چند سال بعد نیز ایوانی با ۱۷ ستون توسط استاد حاج ابوالقاسم قلمانی به چهار سوی موزه الحاق گردید تا اینکه در سال ۱۳۴۶ ه.ش رسماً افتتاح گردید.

موزه در سال ۱۳۸۵ ه.ش به منظور مرمت و ساماندهی به طور موقت تعطیل و در نخستین روز سال ۱۳۹۰ ه.ش بازگشایی گردید. از خصوصیات بارز موزه ملی کاشان می توان آنرا از جمله قدیمی ترین موزه های کشور دانست که بنای آن صرفاً جهت ایجاد موزه طراحی و اجرا گردیده و در جمع آوری اشیاء آن مردم فرهنگ دوست منطقه کاشان، نقش چشم گیری داشته اند.

بنا موزه مربع است و حجم های آن با تقارن زیبا شده اند. تقارن یکی از معیار های معماری ایرانی است. این موزه از ۲ طبقه زیرزمین و همکف تشکیل می شود. طبقه همکف فضایی نمایشی است و با ۴ پله از سطح باغ بالاتر آمده است. بعد از این ۴ پله به راهرو و ایوان رفته و سپس با گذر از آنها به سالن موزه می رسید.

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

در راهرو ورودی زیرزمین مخزن موزه را می بینید و در فضای نمایشی تالارهای مختلفی قرار گرفته.

این موزه یکی از قدیمی ترین موزه های ایران است و از ۴ بخش باستان شناسی، منسوجات، کتابت و نسخ خطی و معاصر تشکیل شده است.

بازدید موزه از بخش باستان شناسی شروع می شود و با بخش معاصر به اتمام می رسد. استفاده از عناصر معماری ایرانی، از جمله سقف گنبدی و نور گیر ها تداعی کننده معماری ایرانی هستند.

ولی شناسنامه و هویت این موزه ۲ کتیبه کاشی کاری لاجوردی است. یکی از این کتیبه ها در سردر ورودی موزه است و روی آن به خط طلایی عبارت "موزه ملی کاشان، بنیاد یک هزار و سیصد و چهل و شش" کتابت شده است.

کتیبه دیگر به خط نستعلیق است و تاریخ احداث موزه روی آن به چشم می خورد، این کتیبه در مقابل در ورودی موزه قرار گرفته است

بخش های جالب‌تر موزه

در بدو ورود به موزه ملی کاشان، این امکان برایتان وجود دارد از سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی دیدن کنید که بازدید از هر کدامش می‌تواند برای هر گردشگری جالب باشد.

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

حین گشتی که در این موزه زدید، می‌توانید بیش از ۴۰۰ قطعه اثر از جمله ظروف سفالی را ببینید که متعلق به دوره‌های پیش از اسلام و پس از آن مانند اشیای مفرغی، سرامیک، پوشاک، خط، کتابت و انواع بافته ها است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید، اشیایی که در بخش باستان شناسی موزه ملی کاشان به معرض نمایش گذاشته شده‌اند، از حفاری‌های انجام شده در تپه سیلک، چغازنبیل، حسنلو، خوروین و لرستان به دست آمده است.

بخشی از اشیاء موزه اهدایی توسط هنرمندان و علاقمندان منطقه کاشان است و بخشی دیگر از موزه های ملی ایران و هنرهای تزئینی تهران تأمین گردیده است. با توجه به اشیاء موجود، موزه به چهار بخش: باستان شناسی، کتابت و نسخ خطی، منسوجات و معاصر طبقه بندی گردیده است.

باستان شناسی

پیش از تاریخ و دوران تاریخی: در این بخش کشفیات تپه های باستانی سیلک کاشان که در جریان کاوش های باستان شناسی پروفسور گریشمن و طرح بازنگری دکتر صادق ملک شهمیرزادی بدست آمده و نیز تعدادی آثار سفالی و فلزی مکشوفه از تپه های اسماعیل آباد، خوروین قزوین، لرستان و جلگه خوزستان به نمایش گذارده شده است.

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

دوران اسلامی: در این بخش، سفال های لعاب دار ساده و رنگی کاشان و گرگان، آثار سنگی و ظرف های شیشه ای ظریف و زیبا و تعدادی کاشی با لعاب فیروزه ای و زرین فام و همچنین آثار فلزی دوره ایلخانی و صفوی، به نمایش گذارده شده است.

منسوجات

کاشان در دوره های صفویه و قاجاریه یکی از مراکز مهم صنعت پارچه بافی در ایران بود. مخمل و زری از منسوجاتی بودند که از کاشان صادر می گردیدند. در این بخش نمونه هایی از پارچه های مخمل و زری بافت قدیم و جدید در معرض نمایش قرار دارد.

کتابت و نسخ خطی

در این بخش نسخ و مرقعات نفیس از دوره های مختلف و با خطوط متفاوت به نمایش گذارده شده که می توان به سه جلد قرآن به خط کوفی اولیه و دو جلد در قطع جیبی و وزیری با خط و تذهیب بسیار زیبا و به چند نمونه از فرمان های شاهان قاجار اشاره کرد.

معاصر

گلدان لعابدار منقوش به تصاویری از داستان های اسطوره ای، کاشی های معرق و مشبک، خاتم کاری های استاد صنیع الخاتم و چند هنرمند دیگر آثار این بخش را تشکیل می دهند که اکثر آنها توسط هنرمندان اهداء شده است.

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید