پیمایش در جنگل و حضور در طبیعت بی‌نظیر آن تجربه متفاوت و خاص است از این رو با ما همراه باشید و درباره لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات بدانید.

لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات

سلام نو_ سرویس گردشگری: جنگل لفور بخشی از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که از گزینه‌های فوق‌العاده برای طبیعت‌گردی به حساب می‌آید.

مضاف بر اینکه جنگل‌ مذکور به‌خاطر پوشش گیاهی متنوع، هوای پاک و تمیز و آبشارهای متعدد، بهترین گزینه برای دورشدن از هیاهوی زندگی شهری و تجربه آرامش و سکوت در دل طبیعت به شمار می‌رود.

در این جنگل می‌توانید تفریح‌های مختلفی مثل جنگل‌نوردی، آب‌تنی، ماهیگیری، دیدن آبشارهای پرآب، کمپینگ، عکاسی را تجربه کنید.

سفری خاص در لفور سوادکوه

جنگل لفور نه‌تنها فرصت یک طبیعت‌گردی متفاوت را برای شما فراهم می‌کند، بلکه جاذبه‌های زیادی را در دل خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به آبشارهای متعددی نظیر هفت آبشار، گزو، پلنگ‌دره، آبشار آهکی اسکلیم اشاره کرد و برای دسترسی به آن‌ها باید چند ساعتی در این جنگل پیاده‌روی کنید.

منطقه لفور قدمت زیادی دارد و کشفیاتی همچون قالب‌های سنگی، خمره‌های مواد غذایی و زیرسازی خانه‌های قدیمی خود گواه این ادعا هستند. بر اساس مستندات و شواهد بخشی از این جنگل در گذشته گورستان بوده‌ است.

لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات

اهمیت جنگل لفور فقط به پوشش گیاهی آن مربوط نمی‌شود و وجود چشمه‌ها، آبشارها، درختان، گیاهان، پرندگان و گونه‌های جانوری در کنار هم، باعث جذابیت بیش از پیش این منطقه شده است. عاشقان طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی قطعا از ماجراجویی در این جنگل دست نخورده نهایت لذت را خواهند برد.

علاوه بر این، در جنگل لفور با بازارهای زنان محلی مواجه خواهید شد که محصولاتی نظیر آلوچه و دیگر میوه‌ها، دوغ، رب را می‌فروشند که با خرید از آن‌ها هم به کسب‌وکار مردم بومی رونق می‌دهید و هم یادگاری ارزشمند از این منطقه خواهید داشت.

همان طور که گفتیم جنگل لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود و در آن انواع گیاهان پهن‌برگ به چشم می‌خورد که بسیاری از آن‌ها بومی ایران هستند.

درختان انجیلی با تنه و برگ‌های خاص‌شان، از جمله این گیاهان محسوب می‌شوند که چوب سخت و محکمی دارند و حدود ۲۵ متر رشد می‌کنند. برگ‌های این درخت در پاییز به رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد درمی‌آید که بسیار دیدنی و چشم‌نواز می‌شود.

به‌طور کلی حدود ۸۰ گونه‌ گیاهی از درختان ممرز تا ازگیل، راش، لیکی و غیره در این جنگل وجود دارد که پوشش گیاهی متنوع آن را نشان می‌دهند.

لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات

ویژگی‌های درجه یک جنگل لفور

جنگل لفور سوادکوه با درختان سربلند و سبز، گیاهان انبوه، جانوران متنوع، هوای مطبوع و زیبایی‌های بی‌شمار و نفس‌گیر خود یکی از عالی‌ترین اماکن گردشگری استان مازندران به حساب می‌آید. گردشگران این منطقه، علاوه بر پیاده‌روی در فضای رویایی جنگل و کمپینگ و عکاسی می‌توانند در رودهای خروشان و حوضچه‌های طبیعی آن به آب‌تنی و ماهیگیری بپردازند.

پرندگان گوناگون جنگل لفور در مواقع مختلف روز با آوازی بلند ترانه زندگی را سرمی‌دهند و گویی داستانی چند میلیون ساله را روایت می‌کنند. شعاع‌های نامنظم آفتابی که از روزنه‌های موجود در شاخه‌های به‌هم ‌پیچیده جنگل بر زمین می‌رسند در تلفیق با عطر فراموش‌نشدنی برگ‌ها و گیاهان فضایی خیال‌انگیز را به‌وجود می‌آورند.

این همه زیبایی را به سختی می‌توان در قاب یک تصویر واحد گردآوری کرد. گوشه‌وکنار این جنگل و روستاهای اطراف آن سرشار از انواع یادگارهایی است که از هزاران سال قبل به‌جا مانده‌اند. چشمه‌ها و آبشارهای متعددی در نقاط دور و نزدیک جنگل لفور به چشم می‌خورند.

وجود این آبشارها و رودها به شکل قابل توجهی در تلطیف هوا و شادابی و طراوت گیاهان این منطقه تاثیرگذار است.

لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات

مسافران این سرزمین سبز با ۲ ساعت پیاده‌روی در دل جنگل به آبشار زلال تیرکن می‌رسند. این آبشار خروشان در مجاورت دهکده درازکلا قرار گرفته است. بنابراین، گردشگران پس از تفرج در اطراف آب‌های پر جوش‌وخروش تیرکن به‌سادگی می‌توانند به این روستای کوچک هم سری بزنند و با اهالی صمیمی آن آشنایی یابند.

جنگل لفور سوادکوه و حوالی آن سرشار از مکان‌های دیدنی است. از این میان، می‌توان به پارک جنگلی آذررود اشاره کرد که با مناظری تماشایی و آب‌وهوای بسیار مطبوع در منطقه شیرگاه قرار دارد. گردشگران در این مکان می‌توانند به پیک‌نیک و سایر فعالیت‌های تفریحی بپردازند.

سد سنبل رود هم یکی از بهترین نقاطی است که مسافران جنگل لفور می‌توانند در آن قایق‌رانی و ماهیگیری کنند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به جنگل لفور می‌توان پلنگ دره را نام برد. هر سال، بسیاری از گردشگران برای تفریح، آب‌تنی و سپری کردن اوقاتی خوش و به‌یادماندنی به پلنگ دره واقع در شیرگاه سفر می‌کنند.

سد لفور هم یکی دیگر از مناطق دیدنی اطراف این جنگل است که یا چشم‌اندازی خیره‌کننده و آب‌های زلال خود تعداد بسیار زیادی از دوست‌داران طبیعت را به خود جذب می‌کند.

لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات

میهمانان این منطقه در سد لفور به قایق‌سواری و ماهیگیری می‌پردازند. حضور در این فضای سرسبز و با طراوت، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در ذهن گردشگران به‌یادگار می‌گذارد.

با مراجعه به روستای قرآن، مسافران لفور می‌توانند از آبشار ترز و مناظر بدیع آن بازدید کنند. سد برنجستانک نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل لفور است.

جلوه‌های طبیعی به‌یادماندنی و راحتی و مقرون به‌صرف بودن اقامت‌گاه‌های برنجستانک از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر به این منطقه به حساب می‌آید.

مسافران، پس از بازدید از جنگل لفور و بازدید از مناظر بدیع آن می‌توانند به پارک جنگلی جوارم مراجعه کرده و در این محیط عالی ساعاتی فراموش‌نشدنی را سپری کنند.

کلبه‌های چوبی زیبایی که در این پارک طبیعی قرار دارند، مکانی مناسب برای اقامت گردشگران به حساب می‌آیند. از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به جنگل لفور می‌توان بازار زنان محلی و آبشار جلسنگ را برشمرد.

لفور سوادکوه؛ اتصال با دنیای بی‌پایان گیاهان و حیوانات

اگر از تهران به سمت شیرگاه حرکت کنید از جاده فیروزکوه عبور می‌کنید و پل ورسک را پشت سرمی‌گذارید.

بعد از آنکه پل‌سفید را رد کردید کم‌کم وارد جنگل لفور می‌شوید؛ حالا شما در واقع در حال رانندگی در جاده‌ای هستید که جنگل را به دو نیم تقسیم کرده است. کمی که ادامه دهید به مبدا سفر ما، یعنی شیرگاه می‌رسید. حالا دو انتخاب دارید؛ یا به شرق جنگل بروید یا غرب.

امکانات و اقامت در جنگل لفور هم بستگی به مقصد سفر شما دارد؛ در کل نباید انتظار امکانات رفاهی زیادی را داشته باشید چرا که شما قرار است به دل جنگل بروید پس اقلام مورد نیاز و واجب خود را از قبل تهیه کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • علیرضا محمدی دوست IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    سلام لفور مناظر بسیار زیبا، بِکر و چشم نوازی دارد، محلی دنج برای استراحت و تمدد اعصاب به دور از هیاهوی شهر نشینی هست، در روستای گالشکلا شاهد کلبه های چوبی با قدمت بیش از 200 سال هستید که هنوز در آن ها زندگی می کنند. خانه ها و سوئیت های تمیز با دید کوه و مناظر جنگل و رودخانه و با قیمت مناسب جهت اقامت وجود دارد. یه امتیازی که لفور را متفاوت از منطقه های گردشگری در استان مازندارن کرده است، عدم وجود رستوران ها و فست فود و فروشگاه های لاکچری هست که باعث جذب دوستداران طبیعت و مناظر بِکر شده است، برای همین حتما" تمام وسائل و مواد غذایی مورد نیاز را همراه داشته باشید.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    4 0
    واقعا جنگل های زیبایی دارد و اهالی مهمان نواز هوای بسیار عالی دارد هرگز فکرشم نمیکردم تا این حد زیبا باشد جنگل های بکر و دیدنی وقتی وارد لفور شدم حس کردم تو رویا هستم این همه زیبایی و کوه و جنگل و رودخانه و هوای دلپذیر برام یاور کردنی نبود حتما به لفور مسافرت کنید تا خودتان از نزدیک ببینید و لذت ببرید🤩🤩🤩
  • Mari IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    1 0
    واقعا جنگل های زیبایی دارد و اهالی مهمان نواز هوای بسیار عالی دارد هرگز فکرشم نمیکردم تا این حد زیبا باشد جنگل های بکر و دیدنی وقتی وارد لفور شدم حس کردم تو رویا هستم این همه زیبایی و کوه و جنگل و رودخانه و هوای دلپذیر برام یاور کردنی نبود حتما به لفور مسافرت کنید تا خودتان از نزدیک ببینید و لذت ببرید🤩🤩🤩
  • درویشی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    لفور سرزمین نجابت و زیبایی ها زادگاهم .به امید روزی که بتوانم برگردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید