مسائل مربوط به ارث قابل حل است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟

سلام نو پلاس: عدم حضور یکی از ورثه یا عدم همکاری یکی از وراث در تقسیم ارث همیشه یکی از بزرگترین مشکلات املاک موروثی است. حتما همه ما در اطرافمان مغازه ارثیه یا خانه ارثیه فراوان دیده ایم که به دلیل توافق نداشتن شرکاء بلاتکلیف رها شده است توجه داشته باشید اگر ورثه ای که حاضر به فروش یا همکاری نیست ملک به ارث رسیده را در تصرف دارد، تجربه نشان داده تا زمانی که از آن بهره می برد و سایر ورثه بی بهره یا کم بهره اند به بهانه های مختلف حاضر به فروش نیست.

مراحل اصولی برای زمانی که ورثه‌ای راضی به فروش نیست

اگر راه های مسالمت آمیز و کدخدا منشی و منطق جوابگو نیست و شما هم تمایل به گرفتن ارثیه خود دارید، توصیه می شود در ابتدا از طریق دادخواست ((خلع ید مشاعی)) دست وراث ذی نفع و متصرف را از ملک موروثی خانه یا مغازه کوتاه کنید.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟

در خلع ید مشاعی که از طریق دادگاه انجام می شود در نهایت دادگاه ورثه متصرف را از ملک خارج می کند. و ملک ارثیه مورد اختلاف را پلمپ می کند. پر واضح است که بعد از آن مذاکره بر سر فروش یا هر تصمیم دیگر با او راحت تر خواهد شد. لااقل تجربه وکلای هوداد متخصص ارث اینگونه است.

راه دوم مراجعه به دادگاه است. گفته شد که فروش خانه ورثه ای یا مغازه ورثه ای دشوار است و هرکدام از وراث نظری دارند بعضی معتقدند ملک ارث پدری را مثلا به مشارکت در ساخت بدهیم و تبدیل به احسن کنیم. بعضی معتقدند که ملک را به بنگاه های املاک اطراف ملک بسپریم تا فروش رود. بعضی عقیده دارند که ارزان فروخته می شود و یا ملک فعلا در رکود است و امثالهم … داستان زیاد است. در تقسیم توسط دادگاه، اگر ملک قابلیت تقسیم بین وراث را نداشته باشد از طریق کارشناس ارزیابی قیمت می شود و سپس در مرحله اجرای حکم با تشریفات مقرر در قانون اجرای احکام مدنی به مزایده گذاشته می شود.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟

عنایت داشته باشید که اولاً ملک به کمتر از قیمت کارشناسی توسط دادگاه فروخته نمی شود.ثانیاً تجربه نشان داده که کسی برای خرید ملک ورثه ای به اجرای احکام دادگاه مراجعه نمی کند مگر در موارد نادر. ثالثاً در نهایت بایستی یکی از وراث با پرداخت سهم سایر ورثه ملک را تماماً خریداری کند.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد، وراث می توانند دادخواست فروش ملک مشاع را به دادگاه محل وقوع ملک ، تقدیم نمایند و دادگاه اقدام به فروش سهم الارث وراث می نماید.

تقسیم اموال متوفی

برخلاف کلیت این قوانین، خوشبختانه برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای هستند که حتی برای مخاطب غیرمتخصص نیز قابل درک‌اند. با توجه به این‌که توضیح و فهم تمامی قوانین تقسیم ارث بسیار پیچیده است، ما تنها به ذکر چندمورد از مهم‌ترین نکات بسنده می‌کنیم.

پس از وفات مورث، اموال او به شکل زیر تقسیم می‌شود:

در نخستین قدم باید هزینه‌های مربوط به کفن و دفن از اموال باقی‌مانده متوفی کسر شود.

در مرحله‌ی دوم لازم است دیون و بدهی‌ها از اموال به‌جا مانده تسویه ‎شود.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟

پس از تسویه‌ی بدهی‌ها، ورثه باید وصیت متوفی در رابطه با ثلث دارایی‌هایش را اجرا کنند.

در آخرین مرحله ابتدا خویشاوندان نسبی همچون فرزندان و والدین و سپس خویشاوندان سببی مانند همسر طبق قانونی مشخص، از متوفی ارث می‌برند.

از آن‌جا که موضوعات حقوقی مرتبط با تقسیم ارث و میراث مسائلی تخصصی هستند و ممکن است خود افراد دانش و مهارت کافی برای حل‌وفصل این قبیل مسائل را نداشته باشند، حضور یک وکیل متخصص در امور ارث در روند پیش‌برد مسئله و حصول به نتیجه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

علی‌الخصوص در پرونده‌های حقوقی که موضوع اصلی آن‌ها مطالبه حق سهم‌الارث است، حضور یک وکیل زبده و کارآزموده می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ی شما شود.

در پرونده‌های ارثی پیچیده، وکیل ارث وارد پرونده شده و با استمداد از تخصص و تبحر خود، نسبت به حل آن‌ها و کسب رضایت حداکثری موکل خود اقدام می‌کند. در اینجا بایستی توجه داشت که تنوع و میزان پیچیدگی پرونده‌های مرتبط با ارث بسیار است و حل اکثریت آن‌ها بدون گرفتن مشاوره‌ی حقوقی یا استخدام یک وکیل زبده امکان‌پذیر نیست.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟

در صورت عدم رضایت یکی از وراث در تقسیم ارث و فروش ملک، می‌توانید از طریق دادگاه و نسبت به خلع ید مشاعی اقدام به فروش ملک کنید. درخواستی که به دادگاه ارائه می‌شود باید مبنی بر عدم همکاری وراث جهت فروش ملک باشد. دادگاه می‌تواند با استناد به دادخواست و با حکم خلع ید مشاعی کسی که عدم همکاری می‌کند را از کسب سهم مورد نظر خارج، سپس ملک مورد نظر را پلمپ کند. این امکان وجود دارد که در این مرحله، وارث از لجبازی دست برداشته و با سایر وراث همکاری کند. اما اگر همچنان به عدم همکاری خود پافشاری کند، دادگاه ملک را به مزایده گذاشته و پس از فروش ملک، سهم هر یک از وراث را پرداخت می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید