باغ شازده ماهان متعلق به کیست؟ این مهمترین سوالی است که ذهن هر مخاطبی را برای بازدید از این باغ خیره کننده، به سمت خود جلب می‌کند.

باغ شازده ماهان متعلق به کیست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که: باغ شازده ماهان متعلق به کیست؟ همانطور که می‌دانید این باغ یکی از باغ‌های بسیار معروف و تاریخی است که به دلایل مختلف، بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است. این باغ در بر دارنده‌ی بسیاری از ویژگی‌های متمایز کننده می‌باشد که با بررسی آنها، حتما شگفت زده خواهید شد.

با شنیدن نام این باغ، گمان می‌رود که این باغ به دستور فردی به نام شازده ماهان ساخته و بنا شده است، آیا اینطور است؟! جذابیت فوق‌العاده و همچنین زیبایی چشم نواز این بنا سبب شد، که در سال ۱۳۹۰ این بنا نیز به عنوان یکی از انواع باغ‌های مشهور و نامی ایران، مبدل گردد. نام این باغ را می‌توان در آثار ملی ایران و همچنین لیست میراث جهانی یونسکو نیز مشاهده کرد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این بنا یکی از یادگارهای بسیار برجسته از دوران قاجار می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که: دستور ساخت این بنا توسط محمد حسن خان سردار ایروانی صادر شده و پس از فوت وی ساخت این بنا نیز ادامه یافته است. ادامه ساخت این سازه منحصر به فرد توسط حاکم وقت کرمان (عبدالحمید میرزا ناصرالدوله) صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است که ساختار جذاب این سازه در دوره حاکم وقت کرمان (عبدالحمید میرزا ناصرالدوله) به اتمام نرسیده و برخی از کاشی کاری‌ها نیمه تمام باقی مانده‌اند.

باغ شازده ماهان متعلق به کیست و علت نامگذاری این باغ چه می‌باشد؟!

 در پاسخ به این سوال که: باغ شازده ماهان متعلق به کیست؟ می‌توان به موارد بسیار مهمی اشاره نمود. قبل از اینکه بخواهیم علت نامگذاری این باغ را جویا شویم، بهتر است شازده ماهان را بشناسیم. شازده ماهان نوه دختری ناصرالدین شاه است. وی همان عبدالحمید میرزا ناصرالدوله می‌باشد که حاکم کرمان و فرمانفرمایان، بوده است. وی از جمله افرادی است که برای تکمیل و ساخت این بنا اقدامات بسیار زیادی را انجام داده است. داستان‌های مختلفی در هنگام ساخت این باغ رخ داده‌اند. یکی از جذاب‌ترین آنها که در طول زمان دست به دست شده، عملکرد بنّای باغ پس از شنیدن خبر فوت حاکم کرمان می‌باشد.

 بنّای این باغ پس از شنیدن خبر فوت حاکم کرمان از فرط شادی و خوشحالی، تغار گچی را به دیوار کوبیده و کار را رها کرده است. به طوری که با نگاهی کوتاه به برخی از معماری‌ها و کاشی کاری‌ها و ... می‌توان شاهد نیمه کاره تمام شدن آنها بود. کاشی کاری‌های نیمه تمام در سردر ورودی از بارزترین و مشخص‌ترین المان‌ها برای بیان این موضوع به شمار می‌روند. همچنین در برخی از بخش‌های مختلف این عمارت می‌توان شاهد عدم به کار بردن ظریف کاری‌ها و تزیینات داخلی و ...، نیز بود.

فضای داخلی باغ شاهزاده ماهان

نامگذاری باغ شازده ماهان

چرایی نامگذاری این باغ:

حال که به پاسخ سوال: باغ شازده ماهان متعلق به کیست؟ دست یافتید، بهتر است به دلیل نامگذاری این باغ نیز پی ببرید. همانطور که ذکر کردیم، ساخت این باغ در زمان محمد حسین خان سردار ایروانی شروع شده بود. نیمه کاره ماندن ساخت این بنا، موجب شد که حاکم بعدی اقدام به تمام کردن کار ساخت این بنا نماید. همانطور که می‌دانید این باغ یکی از باغ‌های بسیار بزرگ در کشور ما به شمار می‌رود. بنابراین ساخت آن مدت زمان بسیار زیادی، به طول انجامیده است. تا جایی که حتی پس از گذشت ۱۱ سال (دوران حکومت عبدالحمید میرزا ناصرالدوله) نیز بنا به طور کامل ساخته نشده بود.

با توجه به پیگیری‌های هوشمندانه‌ی حاکم وقت کرمان و همچنین سختگیری‌های وی برای ساخت این بنا، دور از ذهن نیست که این باغ را با نام: باغ شازده ماهان بشناسند. این باغ در فاصله‌ی بسیار کوتاهی از شهر ماهان در استان کرمان قرار گرفته است. از این رو برخی از افراد بر این تصور بودند که علت نامگذاری این باغ، به محل قرارگیری آن مربوط می‌باشد. این باغ یکی از باغ‌های شناخته شده برای گردشگری و تفریح حاکمان کرمان، در نظر گرفته شده بود. تا جایی که بسیاری از مهمانی‌های بزرگ و مهم در این باغ برگزار می‌شد. عمارت خاص تعبیه شده در این بنا، اهمیت زیادی برای حاکمان وقت داشته است. در این بنا ظریف‌ کاری‌های خیره کننده و حیرت انگیزی بکار رفته است که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌نماید. بنابراین سالانه بسیاری از گردشگران برای بازدید از این بنا، به استان کرمان مراجعه می‌کنند.  

شازده ماهان کیست؟

شازده ماهان کیست؟

بهترین زمان برای بازدید از باغ شازده ماهان:

حال که به پاسخ سوال: باغ شازده ماهان متعلق به کیست؟ پی بردید، می‌توانید از یک برنامه ریزی مناسب برای بازدید از این عمارت چشم نواز استفاده کنید. همانطور که می‌دانید یکی از بهترین فرصت‌ها برای گردشگری در استان کرمان، فصل بهار یا پاییز است. در این فصل علاوه بر تجربه یک شرایط اقلیمی خاص و آب و هوای مطلوب، می‌توانید شاهد زیبایی حیرت انگیز و بی‌نظیری نیز باشید. جذابیت فوق العاده‌ی باغ در فصل‌های مختلف (اعم از: پاییز، زمستان، بهار، تابستان) چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند. این باغ نه تنها در فصل پاییز و بهار، بلکه در فصل تابستان و زمستان نیز جذابیت چشم نوازی را در بر خواهد داشت.

 عبور نهر آب از میان این باغ سبب شده است که در فصل تابستان نیز بتوانید از آب و هوای خنک و مطبوع بهره‌مند گردید. این مکان یکی از بهترین نقاط گردشگری استان کرمان در فصل تابستان به شمار می‌رود. بنابراین در فصل تابستان نیز می‌توانید شاهد خیل عظیم گردشگران در باغ شازده ماهان باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 0
    باغ متعلق به وراث ایشان در کرمان یعنی خاندان ابراهیمی بود که تقدیم به میراث کردند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید