بسیاری از وراث بعد از تقسیم ارث با مسئله‌ی عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک ورثه ای مواجه می‌شوند. همراه باشید و درباره آن بدانید.

عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک ورثه ای

سلام نو _ سرویس عمومی: انحصار وراثت پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد که ممکن است مراحل انجام این کار را طولانی کند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که انحصار وراثت می‌تواند داشته باشد، عدم همکاری وراث در تقسیم ارث است. در ادامه مقاله دلایل مختلف برای عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث و همین‌طور راه‌های پیشنهادی برای حل این موضوع را برررسی می‌کنیم.

شرایط فروش ملک ورثه ای و عدم همکاری وراث

جهت مشخص کردن میزان سهم هر شخص از ارث متوفی، می‌بایست ابتدا وراث را مشخص نمود که طی تشریفات قانونی صورت می‌گیرد و در آن، میلغ سهم هر کدام از وراث مشخص می‌گردد؛ به این مورد انحصار وراثت گفته می‌شود.

چنانچه در خصوص تقسیم ارث، هر کدام از ورثه موافقت نداشته باشند، مسئله عدم همکاری وراث در تقسیم ارث عنوان می‌گردد که در این شرایط، ورثه‌ای که خواهان تقسیم ارث می‌باشد، می‌بایست به جهت تقسیم مال ماترک به دادگاه مراجعه کرده و درخواست تقسیم مال ترک را از دادگاه نمود.

عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک ورثه ای

در صورتی که یکی از ورثه در تقسیم ارث یا فروش ملک راضی نباشد و همکاری نکند، تقسیم یا به تراضی صورت می‌گیرد یا به اجبار، که در این شرایط تقسیم ماترک توسط دادگاه انجام می‌گردد و با مراجعه به دادگاه و درخواست ماترک این امر امکان‌پذیر است.

در خصوص عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک، چنانچه ترکه بدون حضور تعدادی از وراث تقسیم گردد، ورثه شاکی حق دارد با مراجعه به دادگاه محل احداث مال علیه سایر وراث دادخواستی تسلیم کند، که بهتر است به منظور تسریع در روند پرونده از وکیل متخصص در موضوع عدم همکاری وراث در فروش ملک یا تقسیم ارث کمک گرفته شود.

چنانچه غایب مفقود الاثر باشد، می‌بایست یک امین به کمک دادگاه برای او تعیین شود. اگر که یکی از ورثه در تقسیم ارث با سایر وراث همکاری لازم را نداشته باشد، ورثه خواهان تقسیم با تسلیم دادخواست تقسیم ترکه به دادگاه قادر خواهد بود این مسئله را محقق کند.

عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک ورثه ای

چنانچه یکی از وراث تقسیم نامه را امضاء نکرده باشد، جهت تقسیم اموال می‌بایست از طریق دادگاه اقدام نمود. در صورتی که یکی از ورثه تقسیم نامه را امضا نکند، در این مورد تقسیم ماترکه از طریق قانون انجام خواهد شد که توسط قاضی صورت می‌پذیرد.

در خصوص عدم همکاری وراث در تقسیم ارث یا فروش ملک چند موضوع مطرح می‌باشد که باعث مشکل در تقسیم ارث می‌گردد. در ادامه مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم. عدم همکاری وراث در فروش ملک زمانی که یکی از وراث خواهان مطالبه ارث است ولی ورثه دیگر رضایت به این کار نداشته باشند. در این خصوص خواهان می‌بایست با به همراه داشتن گواهی فوت متوفی و همچنین گواهی انحصار وراثت، شکوائیه‌ای با موضوع تقسیم ترکه [تقسیم اموال برجای مانده از متوفی] علیه وراث دیگر به دلیل عدم همکاری وراث در فروش ملک تسلیم کند. در مبالغ پایین جهت رسیدگی به موضوع عدم همکاری وراث در تقسیم ارث می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود، وای در مبالغ زیاد می‌بایست به دادگاه محل احداث مال مراجعه نمود.

عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک ورثه ای

چند ماده قانونی درباره ملک ورثه‌ای

در صورت عدم همکاری یکی از وراث برای تقسیم ارث، وراث دیگر می‌تواند مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت را انجام دهند و در صورتی که هر کدام از ورثه حاضر به دادن اطلاعات هویتی خود برای ادامه کار نبودند می‌توان با گرفتن استشهادیه انحصار وراثت و با استعلام شورای حل اختلاف، مدارک مورد نیاز را از اداره ثبت احوال دریافت کرد.

ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی: در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد از تمام ملک خلع ید می‌شود، ‌ولی تصرف محکوم ‌له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است.

ماده ۵۷۶ قانون مدنی: طرز اداره کردن اموال مشترک تابع شرایط مقرره بین شرکاء خواهد برد.

ماده ۵۸۲ قانونی مدنی: شریکی که بدون اذن یا در خارج از حدود اذن تصرف در اموال شرکت نماید ضامن است. در شرایطی که هیچ کدام از روش‌های بالا کاربردی نداشت دادگاه موظف است جلسه دادرسی را بدون حضور ورثه‌ای که همکاری نمی‌کند تشکیل دهد. در این صورت حکم صادر شده از طرف دادگاه غیابی است و در آن سهم در یکی از وراث مشخص می‌شود.

عدم همکاری یکی از وراث در فروش ملک ورثه ای

ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی: عدم حضور هریک از اصحاب دعوا و یا وکیل ملکی آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در موردی که دادگاه به اخذ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده درجلسه تعیین شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین در صورتی که با دعوت قبلی هیچ یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند و دادگاه نتواند در ماهیت دعوا بدون اخذ توضیح، رای صادر کند دادخواست ابطال خواهد شد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید