۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 55455833

باغ معروف کرمان همان باغ شازده ماهان است که در کنار قدمت بسیار بالا، جذابیت و زیبایی خارق العاده و تکرار نشدنی را در بر دارد.

باغ معروف کرمان

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا باغ معروف کرمان را می‌شناسید؟ در کشور ما باغ‌های بسیار زیادی وجود دارند که از جمله باغ‌های معروف در کشور و جهان به شمار می‌رود. ایران از ۹ باغ بسیار معروف برخوردار است که هر کدام از آنها در شهرهای مختلفی واقع شده‌اند. در بین این ۹ باغ معروف، می‌توان از باغ شازده ماهان در استان کرمان نیز یاد کرد. این باغ با در بر داشتن خصوصیات ویژه به یکی از باغ‌های معروف، مبدل شده است.

واقع شدن این باغ در استان کرمان، یکی از مهمترین المان‌هایی است که سبب محبوبیت بیش از اندازه‌ی آن شده است. وجود این باغ سرسبز در بین کویر گسترده، آن را به یک نگین درخشان در استان کرمان مبدل نموده است.

شناخت باغ معروف کرمان:

باغ شازده ماهان که از آن به عنوان باغ معروف کرمان نیز یاد می‌شود، علاوه بر ثبت ملی در کشور، در لیست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. بنابراین از جذابیت و زیبایی تکرار نشدنی و قابل توجهی برخوردار است. دلایل بسیار زیادی سبب محبوبیت این باغ شده‌اند. در ادامه به بررسی مهمترین دلایل برای معروفیت و محبوبیت این باغ، اشاره می‌کنیم:

موقعیت جغرافیایی خاص:

یکی از مهمترین دلایل برای محبوبیت باغ معروف کرمان، واقع شدن آن در یک موقعیت جغرافیایی خاص و باورنکردنی است. وجود این باغ در میان کویر، جذابیت و زیبایی آن را دو چندان نموده است. شاید باور کردن این امر که در بین یک کویر بزرگ، شاهد یک باغ سرسبز و چشم نواز بود، کمی دشوار باشد. این باغ در بین جاده کرمان – بم جدید و یا همان جاده ابریشم قدیم، واقع شده است. همانطور که می‌دانید، این مسیر یکی از مسیرهای پرتردد در حال و گذشته، است. بنابراین دور از ذهن نیست که این باغ نظر بسیاری از مسافران و گردشگران را به سمت خود جلب نماید. ابن باغ در دو کیلومتری از شهر ماهان قرار گرفته است.

این باغ با برخورداری از طول ۴۰۷ متری و همچنین عرض ۱۲۲ متری به عنوان یکی از بزرگترین باغ‌های ایرانی شناخته شده است. باغ‌های بسیار زیادی از جمله: (باغ ملی، باغ بیرم آباد، باغ نشاط، باغ هرندی و ....) در استان کرمان واقع شده‌اند. هر کدام از آنها از زیبایی خاصی برخوردار می‌باشند. نکته قابل توجه در این باغ، واقع شدن آن در دل کویر است.

خصوصیات باغ معروف کرمان

جذابیت باغ معروف کرمان

قدمت بسیار زیاد باغ معروف کرمان:

از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های بارز در باغ معروف کرمان، می‌توان به قدمت بسیار طولانی آن اشاره نمود. این باغ در دوران قاجار و به دست معماران بسیار خلاق، طراحی و ساخته شده است. اگر بخواهیم به زمان ساخت این بنا اشاره کنیم، می‌توان به دوره‌ی محمد حسن خان سردار ایروانی اشاره نمود. البته فرایند ساخت باغ در دوره‌ی این حاکم وقت کرمان، به پایان نرسید. سپس ادامه‌ی فرایند ساخت این بنا به دوره‌ی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله انتقال یافت. به طور کلی، ساخت این بنا چیزی در حدود ۱۱ سال به طول انجامید.

این باغ با برخورداری از طراحی خارق العاده و معماری شگفت انگیز، مورد توجه و استقبال بسیاری از گردشگران، واقع شده است. بسیاری از باستان شناسان و تاریخ دانان با توجه به اهمیت تاریخی این بنا، دشواری‌های بسیار زیادی را برای بازدید از این بنا، به جان می‌خرند.

معماری خاص و تکرار نشدنی:

از دیگر ویژگی‌های متمایز کننده در این باغ معروف کرمان، می‌توان به معماری شگفت انگیز به کار برده شده در آن اشاره نمود. این سازه در بر دارنده‌ی یک معماری شگفت انگیز است که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. به جرات می‌توان از معماری این باغ به عنوان یکی از غرور انگیزترین بخش‌های باغ یاد کرد. این معماری خارق العاده، تحسین بسیاری از بزرگان را در بر داشته است. از معماری‌های خارق العاده‌ی به کار رفته در این بنا، می‌توان به:

  • سردر ورودی خیره کننده و جذاب
  • حوض‌های منحصر بفرد که به صورت پلکانی در حیاط باغ تعبیه شده‌اند.
  • عمارت شاه نشین جذاب
  • حمام با معماری شگفت انگیز
  • فواره‌های تعبیه شده در حوض‌ها برای افزایش جذابیت بنا

و بسیاری از موارد دیگر اشاره نمود. این بنا در بر دارنده‌ی کاشی‌کاری‌های ظریف و چشم نواز است که سخنان بسیار زیادی در آن نهفته شده است. بسیاری از افراد با بازدید از این باغ جذاب، شگفت زده و متحیر خواهند شد.

خصوصیات باغ معروف کرمان

باغ شازده ماهان

امکانات تعبیه شده در باغ معروف کرمان:

در باغ معروف کرمان، می‌توان شاهد بسیاری از امکانات فوق العاده بود که بسیاری از آنها، قدمت تاریخی را در بر دارند. یکی از امکانات حیرت انگیز، تعبیه هوشمندانه‌ی سیستم آبرسانی برای این باغ است. در این باغ می‌توانید شاهد آبرسانی بسیار مطلوب باشید که از دوران قاجار این برنامه ریزی برای باغ، انجام پذیرفته است.
امروزه نیز امکانات مختلف رفاهی و تفریحی در این مجموعه ایجاد شده است که بر روی محبوبیت آن بی تاثیر نبوده‌اند. از جمله مشخصه‌های بارز برای تعبیه سیستم آبرسانی در این باغ، می‌توان به وجود فواره‌ها و آبشار در حوض‌های این باغ، اشاره نمود. توجه داشته باشید که این باغ شگفت انگیز از دیرباز تاکنون در بر دارنده‌ی یک محور آبی خاص از جلوی عمارت بالا خانه تا سردر ورودی بوده است. بنابراین نه تنها نقش آبیاری بسیاری از گیاهان و درختان را در بر دارد، بلکه زیبایی و جذابیت باغ را نیز دو چندان نموده است. این محور آبی، حال و هوایی تکرار نشدنی را برای این باغ به ارمغان آورده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید