روستاگردی در ایران بسیار جالب و درخور توجه است از این رو با ما همراه باشید و درباره اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران بدانید.

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: اورامانات نام روستایی است که با زیبایی های طبیعی خیره کننده اش همه گردشگران را به خود جذب می کند. این روستا در کردستان واقع شده و دارای مناظر بکر و فوق العاده ای است. شما می توانید با سفر به این جا از شلوغی و نگرانی های شهری دور شوید و با دیدن طبیعت آن خود را تازه کنید.

روستای فوق‌العاده اورامان

اورامانات یک منطقه زیبا و تاریخی در غرب ایران است که بخشی از آن در عراق نیز قرار دارد. این منطقه شامل شهرهای مختلفی در استان های کرمانشاه و کردستان است. اورامان تخت نام روستایی است که مرکز این منطقه به شمار می رود. این روستا سه قسمت دارد که هر کدام دارای جاذبه های خود هستند. این منطقه به خاطر ارزش های فرهنگی و تاریخی خود در حال بررسی برای ثبت جهانی توسط یونسکو است.

اورامان یا اورامانات نام روستایی پلکانی است که با زیبایی های طبیعی و معماری خاص خانه هایش معروف است. برای دیدن این روستا باید در کوه های سبز و آب و هوای خوشایندش پیاده شوید و از مناظر فوق العاده آن لذت ببرید.

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

اورامانات روستایی است که با زیبایی های طبیعی و معماری خیره کننده اش همه گردشگران و علاقه مندان به طبیعت را به خود جذب می کند. این روستا از دره ها و رودخانه های پر زرق و برق و پر از حرکت بهره می برد که باعث می شوند کوه های اطراف آن سبز و پر بار شوند و آب و هوای خوشایندی را به این منطقه ببخشند.

اورامان روستایی است که با قدمت چند صد ساله یکی از مقاصد گردشگری ایران است. این روستا از نظر ظاهری شبیه روستای ماسوله در شمال کشور است ولی با این تفاوت که زیبایی های بیشتری دارد. این روستا به خاطر زیبایی و عظمت خود هزار ماسوله نامیده می شود و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است.

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

جاذبه های دیدنی اورامانات

بر اساس تحقیقات باستان ‌شناسی قدیمی ‌ترین ساکنین غرب ایران که اورامان امروزه نیز جزئی از آن است، مردمانی به نام کرتو در حدود هزاره هشتم قبل از میلاد بودند که معیشتی مبتنی بردامداری و زندگی ای کوچ نشینی داشتند که بعدها و در حدود هزاره دوم قبل از میلاد اولین دسته از آنان یکجا نشین شدند و اولین شهر را در اورامان بنا نهادند که این شهر معروف باستانی «ءاتوور» نام داشت که توسط آشوریان حدود سه هزار سال پیش به آتش کشیده شده‌است و در منطقه ای به نام آتورگه قرار داشته‌ است.

آتورگه نام قدیمی مکانی در مجاورت پاوه امروزه است که شامل حد فاصل بانوره تا روستای زردوئی می‌باشد که حتی نام روستای زردوئی تا حدود ۲۰۰ سال پیش آتورگه بوده‌ که بعدها به زردوئی تغییر نام یافت، بنابراین اولین یکجانشینان مردم هورامان اجداد مردم زردوئی هستند. قدمت آثار باستانی و تاریخی روستای اورامان بر طبق گزارشات باستان شناسی بین ۴۰ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش تخمین زده شده است.

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

این آثار کشف شده که اغلب در حوالی روستای هجیج، ناو و اسپریز یافت شده اند شامل ابزارهای سنگی نخستین انسان های غار نشین و حتی استخوان های به جای مانده از حیوانات شکار شده است که بیشتر این استخوان ها متعلق به بز کوهی بوده اند. همچنین، بقایایی از اجاق هایی که در غارها بر پا می کرده اند کشف گردیده است. آثار یافت شده مذکور، مربوط به دوران پارینه سنگی می باشند.

آرامگاه پیر شالیار

در نزدیکی‌های اورامان تخت در مسیری موسوم به بلبه‌ رهه ورامان، مهم ‌ترین مکان تاریخی شهر را که آرامگاه پیر شالیار نام دارد می‌توانید ببینید که بنایی ساده دارد. بنای آرامگاه پیر شالیار از سنگ است و گنبدی فیروزه‌ ای دارد و از احترام بسیاری نزد مردم برخوردار است.

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

مسجد اورامان تخت

مسجدی قدیمی در اورامان تخت وجود دارد که از مساجد کم ‌نظیر ایران محسوب می‌شود و با وجود بازسازی، هنوز هم می‌توان اصالت را در بافت این بنا دید و لذت برد. در ساخت این مسجد از سنگ برای بنا و چوب گردو برای در و پنجره‌ها استفاده شده است.

این مسجد از انواع مساجد شبستانی است و گنبدی بر فرازش دیده نمی شود. نکته جالب در مورد مسجد اورامان تخت، وجود چهار گلدسته و چهار طبقه بودن بنای آن است. ۱۴ ستون از چوب گردو در داخل مسجد دیده می‌شود که نقوش اسلامی دارند.

طبیعت روستای اورامان

رودخانه‌های سیروان و لیله در نزدیکی اورامان تخت جریان دارند و کوه‌های سر به فلک کشیده چشم‌اندازهایی بی ‌نظیر را پیش‌ روی‌ تان قرار می‌دهند. درختان بلوط از دیدنی‌های این منطقه هستند و در کنار آنها درختان میل، شرو، پسته وحشی، گردو، توت، زالزالک، گلابی، انجیر، انار و … نیز دیده می‌شود.

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

روستای اورامان تخت با مریوان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت جنوب شرقی آن قرار گرفته است. اگر از مریوان حدود نیم ساعت به سمت سنندج برانید به سه راهی معروف حزب الله خواهید رسید. از اینجا باید به سمت روستای اورامان تخت بپیچید. جاده اورامان در دامنه کوه‌های زیبا ایجاد شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید